آفتاب

آیا ایران میانجی دو کره می شود؟

آیا ایران میانجی دو کره می شود؟

حسن روحانی در دیدار هفته گذشته خود با گانگ چنگ هی، رئیس مجلس کره جنوبی به تمایل ایران برای ایفای نقش در برقراری صلح و ثبات در آسیا اشاره کرده است که از جهاتی قابل توجه است.

محمدرضا نوروزپور

حسن روحانی در دیدار هفته گذشته خود با گانگ چنگ هی، رئیس مجلس کره جنوبی به تمایل ایران برای ایفای نقش در برقراری صلح و ثبات در آسیا اشاره کرده است که از جهاتی قابل توجه است.
روحانی در این دیدار بر مهیا بودن شرایط و زمینه های لازم برای گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه ها با کره جنوبی و تجدید مراودات و مناسبات قدیمی میان دو کشور تاکید کرد که در جای خود حائز اهمیت است، اما در خلال این گفتگو، رئیس جمهوری به تمایل و اراده ایران برای برچیده شدن سلاح های کشتار جمعی در سراسر جهان اشاره کرده و مشخصا به اهمیت ثبات و امنیت در کل آسیا اشاره کرد که این موضوع می تواند در برگیرنده تنش های پدید آمده در منطقه شرق آسیا ناشی از برنامه های هسته ای کره شمالی باشد.
روحانی در گفتگوی خود با گانگ چنگ هی گفت ایران اساسا با جنگ و تنش و بی ثباتی و خشونت و افراط در هرنقطه از جهان مخالف است و اگر بتواند اقدامی برای تنش زدایی در هر نقطه از جهان انجام دهد ازآن دریغ نخواهد کرد، چرا که ما همواره خواستار آن هستیم که کل آسیا دارای ثبات، امنیت و آرامش باشد.
اشاره مستقیم حسن روحانی به اینکه ایران خواستار برقراری ثبات، امنیت و آرامش در کل آسیا است، سوای از اینکه ذهن خواننده را متوجه منازعات و درگیری های خونین خاورمیانه از جمله، سوریه، عراق و .. می کند ناخودآگاه کره شمالی و تنش های میان این دو کشور همسایه در شبه جزیره کره را به یاد می آورد.
روحانی اگرچه بیش از وارد جزئیات نشده، اما به نظر می رسد این جمله وی حاوی پیامی مبنی بر آمادگی ایران برای میانجیگری بین دو همسایه شمالی و جنوبی و ایفای نقش در کم کردن و یا برطرف کردن تنش ها میان دو کشور و حتی تنش های موجود میان کره شمالی و سایر کشورهای منطقه آسیا باشد.
در صورت فهم درست این پیام، و اگر ایران عزم و اراده ای برای ایفای نقش در تنش زدایی در این بخش از آسیا داشته باشد می توان از آن بعنوان گام بلند و مثبت دیگری در سیاست خارجه رو به جلوی کشور نام برد، خصوصا اینکه مبدأ میل آمریکایی ها نیز از دو سال پیش به سمت آسیا تغییر کرده و خود این موضوع بیش از گذشته بر تنش های این منطقه ا فزوده است.

4949

کد N98313

وبگردی