آفتاب

دولت تایلند مدعی پیروزی در انتخابات شد

دولت تایلند مدعی پیروزی در انتخابات شد

کوالالامپور – ایرنا – دولت تایلند بعد از برگزاری انتخابات در 89 درصد از 375 حوزه رای گیری مدعی پیروزی در انتخابات شد، اما این انتخابات نیز به نارضایتی های گسترده ای ختم می شود.

به گزارش ایرنا، گروه هایی از مردم تایلند روز گذشته در حوزه های رای گیری تایلند موفق به دادن رای نشدند. در استان های شمالی این کشور نیز که حزب حاکم فئو تای از محبوبیت گسترده ای برخوردار است، میزان آرای اخذ شده نسبت به دوره های قبلی کاهش داشته است.

روزنامه ˈنیشینˈ تایلند روز دوشنبه نوشت که در استان های جنوبی این کشور نیز کاهش آرا چشم گیر گزارش شده به طوری که حدود 20 تا 30 درصد از افراد واجد شرایط در این دوره از انتخابات شرکت کرده اند، اما دولت اعلام کرده است پیروز انتخابات است.

مقامات محلی تایلند همچنین اعلام کرده اند در بسیاری از استان های این کشور فقط نیمی از افراد واجد شرایط موفق به رای دادن شده اند.

در بسیاری از حوزه ها نیز رای دهندگانی که آرای خود را به صندوق انداخته اند در پایین برگ آرا خود ذکر کرده اند که به هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی رای نمی دهند. در حقیقت رای سفید در بسیاری از حوزه های رای گیری به ویژه حوزه های شهری و از جمله بانکوک رایج گزارش شده است.

کمیسیون انتخابات تایلند قرار است امروز به منظور بررسی مشکلات انتخاباتی تشکیل جلسه دهد.

مقامات کمیسیون انتخابات تایلند اعلام کرده اند که حدود 12 میلیون نفر از 48 میلیون و 700 هزار نفر در انتخابات شرکت نکرده اند.

در پایتخت تایلند 92 درصد از حوزه های انتخاباتی توانستند بدون هیچ مشکلی میزبان رای دهندگان باشند.

در حالی که روز گذشته ˈیینگلوک شیناواتراˈ از مردم تایلند برای حضور در انتخابات و حفظ دمکراسی در این کشور تشکر کرد، اما ˈسوتهپ تائوگسوبانˈ رهبر مخالفان اعلام کرد که این نخستین بار است که بسیاری از واجدین شرایط شرکت در انتخابات آن را تحریم کرده اند.

انتخابات روز گذشـته تایلند در بسیاری از استان ها به طور کامل برگزار شد اما در 9 استان انتخابات لغو شد.

کمیسیون انتخابات این کشور تاکنون از تعداد شمارش آرا خبری نداده است اما برخی گزارش های حاکی است که حزب حاکم تایلند توانسته است 265 تا 280 کرسی پارلمان را از آن خود کند.

مجلس تایلند 650 کرسی دارد که 150 کرسی به سناتورها و 500 کرسی نیز به نمایندگان مردم تخصیص یافته است.

بر اساس قوانین تایلند از 500 کرسی که به نمایندگان مردم اختصاص یافته است 375 عضو مجلس نمایندگان به طور مستقیم به وسیله رای دهندگان انتخاب می شوند و 125 کرسی باقی مانده براساس تعداد کل آرای کسب شده به وسیله احزاب در میان آن ها تقسیم می شود.

در انتخابات دوره قبل در سال 2011 میلادی با 75 درصد مشارکت مردم، حزب حاکم فئوتای 265 کرسی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص داد و نمایندگان حزب دمکرات توانستند بر 159 کرسی این مجلس تکیه بزنند. 76 کرسی دیگر مجلس نیز بین دیگر احزاب تقسیم شد که با این دو حزب ائتلاف می کردند.

در حوزه های رای تایلند در انتخابات دوره قبل بیش از 27 میلیون و 537 هزار رای معتبر برای 375 کرسی مجلس به صندوق ها ریخته شد. براساس گزارش کمیسیون انتخابات تایلند در انتخابات امسال بیش از 36 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده اند که باید تعداد آرای معتبر گزارش شود.

آساق**د.م**1611
کد N98267

وبگردی