آفتاب

نظرسنجی های جدید و روند صعودی حمایت از استقلال اسکاتلند

نظرسنجی های جدید و روند صعودی حمایت از استقلال اسکاتلند

لندن – ایرنا – در حالی که هنوز حدود هفت ماه تا برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند باقی مانده است، نتایج نظرسنجی های جدید از روند صعودی حمایت از استقلال این منطقه از انگلیس حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه ˈتی ان اسˈ و به سفارش ˈتام هانترˈ یک سرمایه دار و تاجر مشهور اسکاتلندی انجام شده است، نشان می دهد که تعداد حامیان استقلال از 26 درصد در اواخر سال 2013 میلادی به حدود 29 درصد در اوایل سال 2014 میلادی افزایش یافته است.

این نظرسنجی از طریق مصاحبه حضوری با بیش از هزار نفر از شهروندان اسکاتلندی در ماه ژانویه 2014 انجام شده است. این نظرسنجی نشان می دهد که تعداد مخالفان استقلال از ماه نوامبر 2013 تا ژانویه 2014 در رقم 42 درصد ثابت مانده است.

بر اساس یافته های این نظرسنجی حدود 29 درصد از مردم اسکاتلند هم هنوز در مورد همه پرسی استقلال به تصمیم قطعی نرسیده اند.

ˈتام هانترˈ روز یکشنبه در مورد یافته های نظرسنجی موسسه ˈتی ان اسˈ گفت: من معتقدم که رقابت مخالفان و موافقان استقلال اسکاتلند در همه پرسی ماه سپتامبر (شهریور 93) نزدیک خواهد بود و به همین دلیل نمی توان نتیجه آن را از هم اکنون پیش بینی کرد.

وی افزود: مردم اسکاتلند بویژه کسانی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته اند به اطلاعات و جزییات بیشتری در مورد آثار و نتایج استقلال اسکاتلند نیاز دارند تا بتوانند تصمیم آگاهانه ای اتخاذ کنند.

مردم اسکاتلند قرار است روز 18 سپتامبر 2014 میلادی (27 شهریور 1393) در همه پرسی استقلال شرکت کنند و به این سوال که ˈآیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل شود؟ˈ، جواب آری یا نه بدهند.

در این همه پرسی فقط افراد بالای 16 سال ساکن اسکاتلند حق رای دارند و مردم سایر مناطق شامل انگلیس، ایرلندشمالی و ولز نمی توانند در آن شرکت کنند.

نظرسنجی دیگری که در ماه ژانویه و توسط موسسه افکارسنجی ˈآی سی امˈ و برای نشریه ˈاسکاتلند آن ساندیˈ انجام شده است، نشان می دهد حمایت از استقلال اسکاتلند از 32 درصد در ماه سپتامبر 2013 به 37 درصد در ماه ژانویه 2014 افزایش یافته است.

یافته های این نظرسنجی حکایت از این دارد که مخالفت با استقلال نیز در همین دوره زمانی در میان رای دهندگان اسکاتلندی از 49 درصد به 44 درصد کاهش یافته است.

دولت محلی اسکاتلند آذرماه امسال طی مراسمی از جزییات طرح استقلال منطقه اسکاتلند رونمایی کرد و آلکس سالموند سروزیر ملی گرای این منطقه اعلام کرد که اگر مردم به استقلال اسکاتلند رای بدهند، این منطقه از ماه مارس سال 2016 یک کشور مستقل خواهد بود.

وی گفت: در صورت حمایت اکثریت مردم از طرح استقلال در همه پرسی سال آینده، پایگاه تسلیحات اتمی انگلیس از این منطقه برچیده خواهد شد.

وی افزود: اسکاتلند عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو) را برای خود حفظ خواهد کرد ولی تسلیحات اتمی مستقر در منطقه را برخواهد چید.

پایگاه اصلی تسلیحات اتمی انگلیس در حال حاضر در منطقه موسوم به ˈکلایدˈ در سواحل اسکاتلند می باشد. تسلیحات اتمی انگلیس شامل موشک های ترایدنت و چند فروند زیردریایی اتمی است که بطور نوبه ای در آبهای اطراف این کشور گشت زنی می کنند.

سروزیر منطقه اسکاتلند گفت: در صورت کسب استقلال، دولت انگلیس باید پایگاه اتمی خود را حداکثر تا سال 2020 میلادی از منطقه اسکاتلند برچیند.

آلکس سالموند به خبرنگاران گفت: در صورت استقلال اسکاتلند ما می توانیم جامعه ای دموکراتیک تر، منصفانه تر و توسعه یافته تر برای مردم خود تاسیس کنیم.

احزاب اصلی انگلیس از جمله سه حزب بزرگ محافظه کار، کارگر و لیبرال دموکرات با استقلال اسکاتلند مخالفند ولی حزب ملی گرای اسکاتلند (اس ان پی) که هم اکنون دولت و پارلمان محلی را در اختیار دارد، کسب استقلال را به نفع مردم اسکاتلند و اقتصاد آن منطقه می داند.

اروپام**345
کد N98176

وبگردی