آفتاب

بازارهای مالی اروپا منتظر انتشار اطلاعات و تدابیر بانک های مرکزی

بازارهای مالی اروپا منتظر انتشار اطلاعات و تدابیر بانک های مرکزی

تهران-ایرنا- بعد از نوسانات شدید بازارهای مالی در ماه اول سال جاری میلادی، بازارهای مالی منتظر انتشار اطلاعات اقتصاد جهانی و اقدامات بانک های مرکزی و تاثیر آن بر سهام هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، مجموعه ای از گزارش های تحقیقاتی بازار دادوستد، آمار فرصت های شغلی آمریکا و دیدارهای مقامات بانک های مرکزی دیدگاه روشن تری از وضعیت اقتصاد جهانی در سال 2014 به دست می دهد.

بیشتر اقتصاد دانان انتظار دارند بعد از سه سال رشد اقتصادی ناچیز سال 2014 سال بهتری از نظر اقتصادی باشد اما بحران اخیر در بازارهای نوظهور باعث شد در این گمانه زنی ها تردید کنند.

ارزش شاخص جهانی ˈام اس سی آیˈ در ماه ژانویه 4 درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش از ماه مه (اردیبهشت/خرداد) سال 2012 به شمار می آید. این شاخص در بازارهای مالی نوظهور با کاهش 6.6 درصدی روبرو بود که بیشترین میزان کاهش از ‍ژانویه 2009 است.

ˈفیلیپ شاوˈ اقتصاددان اصلی در موسسه ˈاینوستکˈ معتقد است: وضعیت بازارهای مالی در اقتصادهای پیشرفته تحت شعاع بازارهای نوظهور در این هفته قرار خواهند گرفت، این تاثیر هم از بابت تاثیر بر ارز رایج و هم جو روانی بر بازارهای سهام قابل مشاهده خواهد بود.

اولین شاخصی که مورد توجه قرار می گیرد شاخص مدیران فروش است که شامل بررسی و تحقیق در مورد هزاران مورد تجاری در سطح جهان می شود. در حالیکه این شاخص در آمریکا و اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است، بیشتر نگاه ها به چین دوخته شده است.

نگرانی های احتمالی فراوانی در شاخص های مدیران فروش چین وجود دارد که می تواند نشانه ای از کاهش سرعت فعالیت اقتصادی در چین و بروز مخاطرات جدیدتر باشد.

اطلاعات کلیدی دیگر می تواند آمار فرصت های شغلی و شاغلان آمریکا باشد که جمعه این هفته (18 بهمن) منتشر خواهد شد.آمار فرصت های شغلی ایجادشده در آمریکا در ماه دسامبر (آذر/دی) کمترین میزان طی سه سال گذشته و 74 هزار شغل بوده است.

ˈاسکات براونˈ کارشناس ارشد موسسه ˈریموند جیمزˈ در سنت پترزبروگ در فلوریدا، معتقد است: چشم انداز دریافت حقوق ها در ماه ‍ژانویه (دی/بهمن) به دلیل بدی آب و هوا، بازنگری های سالانه شرکت ها و تغییرات روش شناسی چندان خوب نیست.

همچنین نگرانی از بابت کاهش رشد اقتصادی در اقتصادهای نوظهور بعد از آن قوت گرفت که ترکیه، آفریقای جنوبی و هند نتوانستند با افزایش نرخ ارز مانع از فرار گسترده سرمایه ها شوند. تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای کاهش کمک های پولی و تزریق مالی همچنین آمار ضعیف رشد اقتصادی چین به نگرانی ها افزود.

در حالیکه افزایش نرخ بهره در ترکیه و آفریقای جنوبی با هدف مهار کاهش شدید ارزش ارز روی داد،اکنون دیگر بانک های مرکزی با فشار برای پیگیری این روند مواجه اند.

ˈایشیتا شارماˈ تحلیلگر بازارهای جهانی در موسسه مالی ˈسیتیˈ گروه معتقد است: یکی از مسائل مهم این است که بازارها تصور می کنند که نرخ بهره واقعی در بازارهای نوظهور بسیار پایین است.

با در نظرگرفتن اینکه بانک مرکزی آمریکا احتمالا به کاهش سیاست تزریق پولی خود بر اساس برنامه از پیش تعیین شده ادامه می دهد، بازارها خواستار دریافت نرخ بهره بیشتر دست کم از سوی بازارهای آسیب پذیر نوظهور خواهند بود.

به نوشته رویترز روسای بانک های مرکزی انگلیس، ژاپن و بانک مرکزی اروپا نیز قرار است روز پنج شنبه برای اتخاذ سیاست های کلیدی و پولی و مالی سال آتی نشستی برگزار کنند. تعیین نرخ بهره نیز از دستور جلسه های این نشست هاست که بازارهای مالی منتظر آن هستند.

مترجمام**9157**1856
کد N100713

وبگردی