آفتاب
پورمختار با اشاره به جمع‌بندی نهایی در مورد زمین‌خواری،

حمایت شهرداری‌ها در زمین‌خواری/مردم فریب پیامک‌ها را نخورند

حمایت شهرداری‌ها در زمین‌خواری/مردم فریب پیامک‌ها را نخورند

رییس کمیسیون اصل نود با بیان اینکه زمین‌خواری‌های صورت گرفته در سطح کشور با حمایت شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای روستاها و شهرها انجام گرفته است گفت که وزارت کشور دنبال متولی امور این ارگان‌ها قرار است برخوردهای لازم را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد علی پورمختار در نشست خبری به توضیحی در مورد جلسه امروز کمیسیون اصل نود به بررسی پرونده زمین‌خواری پرداخت.

وی در توضیح جزییات کمیسیون اصل نود برای بررسی پرونده زمین‌خواری گفت: بعد از بررسی هفت ماهه این کمیسیون درخصوص پدیده زمین‌خواری و به دنبال آن پیگیری‌ها، برگزاری جلسات و رسیدگی‌های میدانی، امروز با حضور چهار وزارتخانه راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، کشور و نیرو و نماینده دادستان، سازمان اسناد، سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست، این جلسه تشکیل شد.

به گفته وی علاوه بر حضور نمایندگان هشت دستگاه در کشور، حدود 30 نفر از مسوولان و نمایندگان دستگاه‌ها، جلسه‌ای سه ساعته برگزار شد و جلسه نهایی در مورد زمین‌خواری صورت گرفت.

رییس کمیسیون اصل نود توضیح داد: در این جمع‌بندی اولا به عزم و اراده جدی همه دستگاه‌ها برای مبارزه قاطع و مستمر با این پدیده اعلام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه هماهنگی کامل در این رابطه امری ضروری به شمار می‌آید، مقرر شد کمیته اجرایی و حقوقی تشکیل شود تا به مسائل جزیی‌تر و مسائلی که در حین عمل و پیگیری‌ها امکان است اتفاق بیفتد، به فوریت در این کمیته مطرح و دنبال شود تا اجازه فاصله افتادن به این امر مبارزه داده نشود.

رییس کمیسیون اصل نود ادامه داد: از طرف دیگر وظایف و تکالیف دستگاه‌های مختلف در بررسی نهایی کمیسیون مشخص شد و مقرر گردید که این وظایف به آنها اعلام شود که آنها نیز مراتب را با تشکیل جلسات حضوری با حضور مسوولان دستگاه‌ها در استان‌ها و در صورت ضرورت دعوت از کمیسیون جهت توجیه آنها تشکیل دهند و ابلاغ کنند تا آنها نیز کامل در این بخش توجیه شوند.

پورمختار با بیان اینکه تقریبا تمامی زمین‌خواری‌ها با حمایت شهرداری‌ها بعضا بهیاری‌ها صورت گرفته است، گفت: برخی از شوراهای شهرها و روستاها در این زمین‌خواری‌ها نقش داشتند که با آنها برخورد قاطع صورت می‌گیرد. البته وزارت کشور نیز باید زمینه ایجاد درآمد پایدار برای آنها را فراهم کند.

وی افزود: بررسی‌های کمیسیون اصل نود حکایت از آن دارد که دلیل حمایت شهرداری‌ها بعضا بهیاری‌ها و شوراهای برخی شهرها و روستاها در زمین‌خواری‌ها این بوده که آنها می‌گویند درآمد ندارند به همین دلیل زمین‌فروشی به صورت رسمی انجام می‌دهند تا درآمد برای اداره امور شهرشان انجام دهند از این جهت وزارت کشور باید اقدامات مفصلی را انجام دهد.

رییس کمیسیون اصل نود گفت: در این جلسه به این موضوع اشاره شد که بخشی از قوانین و مقررات کشور ناقص و ناکافی برای مبارزه با زمین‌خواری است به همین دلیل مقرر شد هرکدام از دستگاه‌ها هرچه زودتر موارد ناقص در قانون مربوط به بخش‌های خود را تهیه کنند تا مجلس در قالب طرح به بررسی آن پرداخته یا اینکه دولت آن را به عنوان لایحه ارائه دهد.

پورمختار همچنین با بیان اینکه در این جلسه بر اجرای هماهنگ دستگاه‌ها برای مبارزه پدیده زمین‌خواری تاکید شد، افزود: از دولت می‌خواهیم که یکی از دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و یا معاونت‌ها را برای هماهنگی این امور قرار دهد.

وی افزود: گرچه این پیگیری‌ها نتیجه‌بخش بوده، به طوری که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کارگروه ویژه‌ای را تشکیل داده است اما این کارگروه بیشتر برای رسیدگی به جرایم و تخلفات است. آنچه ما در دولت نیاز داریم، این است که واحد هماهنگ کننده برای این شش دستگاهی که مربوط به خود دولت است را ایجاد کند.

رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه مردم باید توجه بیشتری به تبلیغات داشته باشند، گفت: تبلیغات دروغی و فریبکارانه‌ای با استفاده از تلفن همراه و پیامک انجام شده است که مردم باید توجه لازم را داشته باشند تا به صرف آنکه پیامکی می‌آید، به آن توجه نکنند و گول نخورند. حتما برای خرید زمین از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی استعلام کنند.

پورمختار همچنین گفت: از طرف دیگر مقرر شد بناهایی که غیرمجاز از طریق زمین‌خواری ساخته شده، به هیچ وجه مشمول دریافت آب، برق، گاز و تلفن نشوند و حتی وزارت نیرو درخصوص قطع و برخورد با کسانی که به صورت غیرمجاز سوءاستفاده می‌کنند و تصرف غیرقانونی تلقی می‌شود و اقدام مجرمانه دارد را به صورت هماهنگ اقدام کنند.

وی افزود: در این جلسه نماینده دادستان کل کشور نیز حضور داشت که اعلام آمادگی برای همکاری در این خصوص را کردند.

وی افزود: آنچه که فعلا در دستور کار داریم، جلوگیری از افزایش این سطح زمین‌خواری‌ها که بعد از آن در مورد اقدامات انجام شده، تصمیمات مقتضی را می‌گیریم.

به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون اصل نود در مورد میزان زمین‌خواری در کل کشور و مناطق انجام شده گفت: زمین‌خواری عمدتا در استان‌های شمالی یعنی گلستان، مازندران و گیلان انجام شده و شامل استان البرز و تهران به خصوص اطراف تهران در غرب و شرق نیز می‌شود.

پورمختار ادامه داد: این زمین‌خواری شامل هزاران هکتار می‌شود، البته در برخی استان‌های دیگر مثل استان‌های جنوبی و مرکزی نیز گزارش شده است که به دلیل داشتن شباهت زمین‌خواری، همه موارد و جمع‌بندی را به صورت یکسان به همه استان‌ها و مسوولان اجرایی تذکر می‌دهیم و خود دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها نیز آنها را برای توجیه دعوت خواهند کرد.

رییس کمیسیون اصل نود با تاکید بر اینکه برخورد قاطعی با مسوولان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی که به زمین‌خواری کمک کرده‌اند، صورت می‌گیرد، گفت: آنها زمینه چنین جرم و زمین‌خواری را فراهم کرده‌اند. حتی اگر بر فرض اینکه خودشان هم ذینفع نبوده‌اند، باز هم خود این عمل مجرمانه بوده است.

وی افزود: مقرر شده که اسامی این افراد به وزارت کشور اعلام شود تا وزارت کشور به عنوان متولی امور در شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراها، برخوردهای لازم اعم از برخوردهای اداری و یا معرفی به مراجع قضایی را انجام دهد.

انتهای پیام

کد N100670

وبگردی