آفتاب

بنیانگذار حزب ˈحل کنˈ اسپانیا :ایران برای ثبات خاورمیانه با قدرت عمل می کند

بنیانگذار حزب ˈحل کنˈ اسپانیا :ایران برای ثبات خاورمیانه با قدرت عمل می کند

مادرید- ایرنا- ˈلوییس زاپاترˈ بنیانگذار حزب ˈحل کنˈ اسپانیا ، سیاستمدار و استاد دانشگاه حقوق والنسیا گفت:ایران کشوری است که به طوری قدرتمند در ثبات خاورمیانه کمک می کند و اسراییل عامل بی ثباتی در این منطقه است .

زاپاتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مادرید در مورد انگیزه برای بنیانگذاری حزبش توضیح داد: ما به این دلیل در ماه اکتبر سال 2013 ، این حزب را بنیانگذاری کردیم که شاهد رفتن اسپانیا به سوی فاجعه کامل هستیم ، خطر متلاشی شدن و فروپاشی اسپانیا وجود دارد و در این جهت خواهان دو چیز هستیم .

استاد دانشگاه والنسیا افزود :نخست ، حق تصمیم گیری ملت اسپانیا در تعیین شکل دولتشان است چراکه معتقدم که اسپانیا دموکراسی ندارد و دموکراسی احزاب ، دروغ است و اسپانیا را به منافع بین المللی فروخته ا ند .دومین چیزی که می خواهیم ، مبارزه برای به دست آوردن حقوق و استقلالمان به عنوان یک کشور، بدون دخالت خارجی است .

بنیانگذار حزب ˈحل کنˈ اسپانیا در مورد گرایش این حزب گفت: حزب ما نه چپگرا و نه راستگراست اما برای اینکه بتوانیم بهتر آن را تشریح کنیم می توانیم راستگرا باشیم زیرا از منافع اسپانیا دفاع می کنیم اما همچنین عناصری داریم که می شود آن را چپگرا نامید زیرا ما از یک اقتصاد اجتماعی و یک سیاست مغایر با منافع امپریالیستی دفاع می کنیم .ما با یک اروپا که از سوی آنگلوساکسون، آمریکا و صهیونیسم اداره شود، مخالفیم.

استاد دانشگاه والنسیا در مورد سیاست خارجه حزب حل کن یادآورشد: برنامه ما در سیاست خارجی ، تعیین می کند که نباید اصول و تعصباتی وجود داشته باشند که ما را وادار کنند که فقط بر اساس ایدئولوژی حزبی تصمیم بگیریم بلکه اصل اساسی باید منافع اسپانیا باشد .

این استاد دانشگاه توضیح داد:ما مشاهده می کنیم که اتحادیه اروپا یک تهدید بزرگ برای اسپانیا و کشورهای بزرگ این قاره است. ما خواهان استقلال اقتصادی اسپانیا هستیم و این استقلال به این معنی است که اسپانیا نباید تحت سلطه منافع انگلیس و آمریکا باشد .

زاپاتر گفت:اسپانیا عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ˈناتوˈ است و از هنگامی که عضو این سازمان شدیم ، اسپانیا در مسایلی دخالت کرد که به ما هیچ ربطی ندارد ، ما را از خطرات و تهدید ها محفوظ نمی دارد و ما معتقدیم که اسپانیا نباید تحت سلطه منافع جهانی قرار داشته باشد .

بنیانگذار حزب حل کن اسپانیا در پرسشی مبنی بر اینکه نظرش در مورد وابستگی این کشور به اتحادیه اروپا چیست و اینکه ˈخوسه مانوئل گارسیا مارگالوˈ وزیر خارجه اسپانیا اخیرا گفت که قطع روابط با ایران و وارد نکردن نفت ایران ، اسپانیا را متضرر کرده است؟،گفت:قطع روابط اسپانیا با ایران ، یک اشتباه وخیم بود که اکنون در حال پس دادن تاوان آن هستیم .

زاپاتر ادامه داد:در یک وضعیت بحران اقتصادی وحشتناک، بالاترین نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا و یک کشور که به واردات نفتی و انرژی جهان وابسته است ، اسپانیا با شرکت در سیاست های تحریمی، مرتکب اشتباه بزرگی شد زیرا واردات نفتی ایران به این کشور بسیار خوب بود.

استاد دانشگاه والنسیا افزود:ما در اینجا شاهدیم که محورهای سیاسی اسپانیا به منافع خارجی فروخته شدند و از منافع ما دفاع نمی کنند.اگر یک سیاست ترجیح ملی و دفاع از منافع اسپانیا وجود داشت، کشور ما با دروغ خود، ایران را متهم نمی کرد که یکی از عوامل بی ثباتی منطقه خاورمیانه است. دوم اینکه در این تحریم ها شرکت نمی کرد و سوم اینکه بر اساس نیازهای انرژی، ما می توانستیم از واردات نفت ایران بهره ببریم .

بنیانگذار حزب حل کن اسپانیا در مورد موضع حزب متبوعش در رابطه با ایران گفت :برنامه حزب ما حاکی از آن است که ما در صورتی که به قدرت برسیم، از هر کشوری که خواهان استقلال خود از قدرت های بزرگ جهانخوار و امپریالیست باشد، دفاع می کنیم. این دفاع فارغ از اینکه این کشور دارای چه ایدئولوژی است و اگر دشمنان ما مشترک باشند ما از این کشورها دفاع خواهیم کرد .

زاپاتر یادآورشد:معتقدم که نسبت به ایران بی عدالتی شده زیرا جمهوری اسلامی، کشوری است که به طور بسیار قدرتمندی در ثبات خاورمیانه کمک می کند و همچنین معتقدیم که بی ثباتی اصلی در خاورمیانه از سوی اسراییل منشا می گیرد.

سیاستمدار اسپانیایی اطمینان داد که همه تنش های اخیر ، به دلیل سیاستی است که آمریکا پیاده کرده بر این مبنا که به ترویج گروه های جهادگرای افراطی پرداختند تا که موجب بی ثباتی خاورمیانه شود و در این مسیر ، نقشه راه اسراییل را دنبال کردند تا که سوریه را تضعیف کنند.

وی گفت: ما معتقدیم که باید این نوع سیاست های خشونت آمیز را محکوم کردو به لطف اینکه ایران یک کشور قدرتمند است و افزون بر روسیه که سپر ما در اروپا است از سوریه حمایت می کند، مانع از یک تنش بین المللی که می توانست اثرات وخیمی در جهان داشته باشد، شد .

استاد دانشگاه والنسیا همچنین به مخالفت برخی کشورهای غربی با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران اشاره کرد و ادامه داد: این مخالفت ، سیاست دوگانه و استانداردهای دوگانه کشورها را نشان می دهد .اسراییل دارای صدها سلاح اتمی است و در این رابطه نه تنها می گویند که ایران می خواهد به سلاح اتمی دست یابد بلکه نمی خواهند که ایران یک صنعت هسته ای پیشرفته برای نیاز های انرژی و پزشکی خود داشته باشد.

زاپاتر افزود:معتقدم که هیچ اساسی وجود ندارد که این کشورها بگویند که همه تولید هسته ای ایران برای ساخت سلاح اتمی است.این یک تبلیغات علیه ایران است همانطوری که گفته بودند که عراق دارای سلاح های کشتار جمعی است و من بر این باورم که ایران به عنوان یک کشور مستقل ، همانند کشورهای دیگر ، حق دارد که به انرژی اتمی دست یابد .

وی یادآورشد: پیمان منع گسترش سلاح های اتمی ، به یک وسیله تبدیل شده تا که قدرت های بزرگ اتمی جهان برای ممنوع کردن دست یابی کشورهای دیگر به صنعت اتمی ، از آن استفاده کنند و برای من نا عادلانه است زیرا اگر کشور یا کشورهایی از آن بهره می برند ، همه کشورهای دیگر نیز این حق را دارند که به آن دست یابند .

زاپاتر در مورد تنش های سوریه و دخالت گروه های افراطی ، کشورهای غربی و کشورهای عرب صادر کننده نفت حوزه خلیج فارس که به این گروه ها سلاح داده و آنها را تامین مالی کردند، گفت: معتقدم این اقدام، بالاترین سطح بی شرمی در تاریخ معاصر سیاست اروپا است.

بنیانگذار حرب حل کن اسپانیا ادامه داد: کشورهای غربی با این بهانه که به دنبال دموکراسی هستند، تلاش در فروپاشی برخی از دولت های کشورهای عربی داشتند و ما شاهد بودیم که همه این بهانه ها دروغ بود چراکه وقتی که این گروه های افراطی سلفی به قدرت رسیدند، سیاست های خود را تحمیل و مردم را اجبار می کنند که عقاید آنها را دنبال کنند.

زاپاتر توضیح داد: حتی بدترین گروه های تروریست بین المللی به هم پیوستند و همانطوری که اکنون در سوریه می بینیم نه تنها به کشتار مسلمانانی که با آنها هم عقیده نیستند پرداختند بلکه مسیحیان را نیز به قتل می رسانند و شرم آور است که دولت های کشورهایی که اکثر مردم مسیحی هستند با کمک عربستان سعودی که تامین کننده اصلی این گروه ها است، به حمایت تروریست ها بپردازند .

وی همچنین به مذاکرات ژنو 2 اشاره کرد و تاکید کرد: ناموفق بودن این رویداد قابل پیش بینی بود. متاسفانه در روند جنگ داخلی سوریه ، گروه های مخالف دولت این کشور از سوی افراطی ترین گروههای تروریستی مورد تاثیر قرار گرفتند. بینش این گروه های افراطی این است که یا همه چیز یا هیچ چیز. یا دولت در مقابل خواسته های غیر قابل قبول آنها برای هر دولتی زانو خم می کند یا هیچ چیز مذاکره نمی شود.

به عقیده زاپاتر، تروریست ها در سوریه ضعیف هستند و به این دلیل مواضع آنها غیر منطقی است.این گروه ها به میز مذاکرات ژنو 2 آمدند اما ˈباید صبر کنیم که آنها به تدریج نیروی خود را از دست دهند و خوشبختانه ، ارتش سوریه قدرت خود را نشان داد و آنها در انزوا قرار گرفتند.

استاد دانشگاه والنسیا همچنین به فرآیند دعوت از ایران و پس گیری آن از سوی سازمان ملل به مذاکرات ژنو 2 اشاره کرد و توضیح داد: این سازمان به دلیل فشارهای گروه های مخالف و کشورهای دیگر مبادرت به این کار کرد. معتقدم که ایران در این گفت وگوها می توانست موضع مهمی را مطرح کند زیرا از یک سو ، کشوری است که دارای ارتباطات مهمی با سوریه بوده و از سوی دیگر کشوری است که دارای ایدئولوژی ملی از نوع مذهبی است و در نتیجه ، کشور بسیار خوبی برای رسیدن به یک صلح طولانی مدت بود. دشمنان صلح نمی خواهند که این صلح به دست آید و به نفع آنها نبود که ایران در این گفت وگو ها شرکت کند .

زاپاتر همچنین در رابطه با موضع حزب حل کن اسپانیادر مورد تنش های رژیم صهیونیستی و فلسطینان و شهرک سازی هادر اراضی اشغالی گفت: معتقدم که این تنش، یک تنش بسیار طولانی مدت در تاریخ است که سبب درد و رنج بسیاری شده و مورد آرمانی این است که یک همزیستی صلح آمیز وجود داشته باشد. به رغم اینکه مقامات اسراییلی می گویند که برای صلح تلاش می کنند، این همزیستی صلح آمیز وجود نخواهد داشت زیرا آنها از به رسمیت شمردن فلسطین به عنوان یک دولت و کشور مستقل اجتناب می کند .

استاد دانشگاه والنسیا افزود: فلسطین از نظر اقتصادی، نیاز به کمک های بین المللی دارد و اسراییل با دیوارکشی، راه فلسطین به دریا را بسته و بسیار اساسی است که فلسطین یک بندر مستقل در دریا داشته باشد تا که بتواند با کشورهای دیگر روابط تجاری برقرار کند.

اروپام **1234**1010
کد N100655

وبگردی