آفتاب

قوام شهیدی: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور باید از حاشیه ها دور بماند

قوام شهیدی: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور باید از حاشیه ها دور بماند

نخستین جلسه کارگروه دین و اندیشه دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در حضور مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید جواد قوام شهیدی، دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، در این نشست با اشاره به فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات شورای عالی، گفت: شورای عالی ایرانیان خارج از کشور باید به وظایف ذاتی خود عمل کند و از حاشیه ها دور بماند.

او خاطرنشان کرد: وضعیت هویتی ایرانیان در کشورهای مختلف جهان باید مورد توجه باشد و گذرنامه ایرانی ارزش خود را داشته باشد، چرا که ایرانیان مردمانی متمدن و دارای اندیشه های بلند هستند.

دبیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده بهینه از سرمایه علمی ایرانیان مقیم خارج از کشور، افزود: یکی از مسوولان کانادایی گفته بود با حضور 10 هزار متخصص ایرانی دارای مدرک دکترا، درآمد ناخالص ما سه درصد افزایش داشته است.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمد حسین زمانی، معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با اشاره به ضرورت ایجاد تعامل و همدلی میان حوزه‌های علمیه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و لزوم رسیدگی نظام اسلامی به مشکلات و مسائل هموطنان مقیم، عنوان کرد: اگر این دو نهاد با یکدیگر همکاری لازم را نداشته باشند نمی‌توان به شئونات دینی ایرانیان خارج‌نشین به خوبی رسیدگی کرد.

وی رابطه میان حوزه‌ها و شورای عالی ایرانیان را ارتباطی دو طرفه دانست و افزود: برقراری تفاهم بر اساس زمینه‌های همکاری مشترک می‌تواند گام مهمی در ارتباط میان حوزه و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور باشد.

ضرورت رسیدگی به مسائل و مشکلات دینی ایرانیان خارج از کشور، همکاری و تعامل هر چه بیش‌تر دبیرخانه شورای عالی با حوزه علمیه، چگونگی فعالیت کارگروه دین و اندیشه شورای عالی و ارائه مطلوب خدمات دینی به هموطنان مقیم خارج از موضوعات مهم مورد بحث در این جلسه بود.

آیت‌الله سید هاشم حسینی‌ بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز با بیان ضرورت همکاری و تعامل هر چه بیش‌تر دبیرخانه شورا با حوزه های علمیه گفت: برگزاری چنین جلساتی به صورت مشترک میان حوزه و شورای عالی ایرانیان می‌تواند زمینه‌ساز همکاری و تعامل بیش‌تر باشد.

او با بیان این که ایرانیان ساکن در کشورهای خارجی سوالات و شبهات دینی فراوانی دارند که باید پاسخی مناسب برای آن‌ها یافت، گفت: در مسائل دینی، حوزه‌های علمیه خود را موظف می‌دانند که نیازهای ایرانیان خارج از کشور را هم تامین کنند.

حسینی‌ بوشهری افزود: انقلاب اسلامی ابعاد مختلفی دارد و تنها مربوط به مردم داخل ایران نمی‌شود بلکه ایرانیان مقیم خارج هم که همراه انقلاب هستند را شامل شده و نظام خود را نسبت به آن‌ها پاسخگو می‌داند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به وجود برخی مصلحت‌ها و مباحث که مانع تعامل و همدلی بیش‌تر میان شورای عالی و حوزه علمیه در سال‌های گذشته شده بود، گفت: شرایط کنونی می‌تواند زمینه‌ تعامل و همدلی هر چه بیش‌تر دو نهاد را فراهم کند.

وی با اشاره به رسالت‌های جهانی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: این رسالت جهانی ایجاب می‌کند هر جا که ایرانیان باشند و نیازهای دینی دیده شود، حوزه‌ها وارد عمل شوند و آن‌ها را برطرف سازند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ارائه خدمات دینی را وظیفه خود می‌دانند و بر همین اساس می‌توان همکاری‌های آینده را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا، در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور شش کارگروه فعال وجود دارد که یکی از آن‌ها کارگروه دین و اندیشه به ریاست مدیر حوزه‌های علمیه و دبیری معاونت بین‌الملل حوزه‌ها است.

انتهای پیام

کد N97842

وبگردی