آفتاب
تحولات آسیا/

مسائل اقتصادی محور مذاکرات رئیس جمهوری آلمان در هند/ فروش موشک‌ های چینی به عربستان با دلالی سیا

مسائل اقتصادی محور مذاکرات رئیس جمهوری آلمان در هند/ فروش موشک‌ های چینی به عربستان با دلالی سیا

مسائل اقتصادی محور مذاکرات رئیس جمهوری آلمان در هند، کشته شدن 14 نفر بر اثر فوران آتشفشان در اندونزی و فروش موشک‌ های چینی به عربستان سعودی با دلالی سیا از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

هند

دویچه وله از سفر شش روزه اچ.ای. یواخیم گاوک رئیس جمهوری آلمان به هند به دعوت پراناب موکرجی رئیس جمهوری این کشور خبر داد که از روز سه شنبه با هدف گفتگو درباره مسائل دو جانبه از جمله مسائل اقتصادی، آموزشی، علوم و فناوری و فرهنگی انجام می شود.

گفته می شود که وزرا، اعضای پارلمان و بازرگانان و تجار رئیس جمهوری آلمان، اچ.ای. یواخیم گاوک را در این سفر همراهی کرده و رئیس جمهوری آلمان علاوه بر بازدید از محل یادبود ماهاتما گاندی با نخست وزیر و معاون نخست وزیر هند و رهبر مخالفان دولت گفتگو می کند.

اندونزی

خبرگزاری فرانسه نیز از کشته شدن 14 نفر از جمله چندین دانش آموز و مفقود شدن 50 فرددیگر در پی فوران آتشفشان سینابونگ در سوماترای اندونزی خبر داد.

در پی وقوع این آتشفشان ابرهای غلیط و خاکستری تا ارتفاع چند کیلومتری آسمان اندونزی را فرا گرفت. در همین راستا مقامات اندونزی از مردم این منطقه که پیشتر در سپتامبر گذشته به دلیل ازسرگیری فعالیت این آتشفشان منازل خود را تخلیه کرده بودند، خواستند تا منازل خود را ترک کنند و ارتش نیز برای تخلیه ساکنان 4 روستای واقع در اطراف این آتشفشان کمک کرد.

همچنین اواخر سال 2010 در پی از سرگیری فعالیت کوه آتشفشانی مراپی در نزدیکی شهر یوگیاکارتا بیش از 350 نفر کشته شدند که این مرگبارترین فعالیت آتشفشانی در اندونزی بود.

سوتوپو پورو نوگروهو سخنگوی آژانس ملی کاهش خطرات اندونزی با خطرناک خواندن وضعیت کوه آتشفشانی "سینابونگ" از ممنوع شدن فعالیت های انسانی تا شعاع پنج کیلومتری این کوه آتشفشانی در پی بالا رفتن خاکسترهای سینابونگ تا ارتفاع هفت هزار متری خبر داد.

چین

با وجود مخالفت های گسترده آمریکا با تلاش عربستان برای خرید موشک‌های DF-3 از چین در دهه 80 میلادی، مجله نیوزویک با اشاره به فروش موشک‌ های بالستیک DF-21 با سوخت جامد چین به عربستان سعودی در سال 2007 با دلالی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گزارش داد که سیا پس از آنکه مطمئن شد موشک ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ ای را ندارند، برای انعقاد این قرارداد تلاش کرد.

پاکستان

شکیب مستغنی سخنگوی جدید وزارت خارجه افغانستان امروز یکشنبه در اولین کنفرانس خبری خود در کابل با تاکید بر لزوم ایفای نقش شفاف تر آمریکا و پاکستان در تامین صلح با طالبان بار دیگر پیش شرط های افغانستان برای امضای پیمان امنیتی کابل و واشنگتن را تکرار کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه کشورش با سفیر انگلیس درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری افغانستان و ادامه کمک های انگلیس به کابل از تلاش کشورش برای گشایش و ایجاد سفارت افغانستان در سوئد خبر داد.

خبر دیگر اینکه 15 نفر از علمای ارشد مذهبی پاکستان در یک گردهم آیی در کراچی خواستار برقراری آتش بس فوری میان دولت و گروه تحریک طالبان تی تی پی با هدف از سرگیری مذاکرات صلح شدند.

کد N97820

وبگردی