آفتاب
واشنگتن پست:

جمهوریخواهان, این بار مصمم و امیدوار در انتخابات سال 2016 حاضر می شوند

جمهوریخواهان, این بار مصمم و امیدوار در انتخابات سال 2016 حاضر می شوند

تهران - واشگتن پست گزارش داد: جمهوریخواهان, با چشم اندازی نوید بخش و با اتخاذ تدابیر مقتضی جهت جلوگیری از بروز مشکلات دوره قبل, این بار با همتی عالی , امیدوار و مصمم ، قدم به عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا می گذارند.

این روزنامه در شماره روز سه شنبه خود گزارشی را از طرحهای کلی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 امریکا عرضه کرده است و می نویسد: با چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری 2016 , جمهوریخواهان امریکا سخت به تدبیر افتاده اند با اتخاذ راهکارها و تدوین آئین نامه هایی؛ اجازه ندهند آشفتگی که در نامزدی کاندیداهای این حزب در دوره قبل این انتخابات وجود داشت, در این دوره هم تکرار شود.

تحلیلگران سیاسی ,یکی از عوامل شکست جمهوریخواهان در دوره قبل را همین بی برنامگی درمعرفی کردن نامزدی صاحب ادعا می دانند .

این بی برنامگی دردوره قبل ضربه جبران ناپذیری بر پیروزی ˈمیت رامنیˈ , نامزد اصلی این حزب وارد آورد.

بدیهی است که این روندچندان هم برای این حزب کار آسانی نخواهد بود.

حزب جمهوریخواه بشدت گرفتار چند دستگی و آشفتگی است و جنگی داخلی درون آن بین هیئت موسسان حزب و جناحهای شورشی حزب در گرفته است.

تا این لحظه هنوز هیچ چهره شایسته ای از این حزب برای انتخابات 2016 جلوه نمی نماید . گمانه زنی بسیار است اما نظرها به جانب هیچ فرد بخصوصی نیست , به خصوص نامزدهای دوره های قبل .

هنوز هیچ طرحی برای تشکیل دولت آینده از سوی هیچیک از چهره های سرشناس حزب عرضه نگردیده است.

با همه این اوصاف, فهرستی قطور از یک سری اعضاء حزب از جمله نامزدهای دوره قبل, نامشان در محافل سیاسی به عنوان نامزدهای احتمالی سال 2016 مطرح است.

سال اینده در همین ایام, احیاناˈ 15 تن از این حزب آمادگی خود را برای نامزد شدن اعلام و تنور رقابت درون حزبی برای اعلام نامزد نهایی حزب را داغ خواهند کرد.

ˈکمیته ملی جمهوریخواهانˈ بدقت مراقب است این بار در این دوره از انتخابات اجازه ندهد معضل آشفتگی و هرج و مرج همه شانس نامزد برتر نهایی حزب را در معرض خطر افکند . در دوره قبل قطاری از کاندیداها اعلام امادگی کردند اما مدتی بعد یکی پس از دیگری انصراف خود را اعلام کردند به نحوی که فرد باقیمانده خطر جدی برای نامزد نهایی محسوب می شد.

جمهوریخواهان همواره دو رقیب اصلی نهایی داشته اند.

کمیته یادشده اواخر ماه قبل یک سری آیین نامه هایی را تدوین و وضع کرد که به موجب آن هم فصل نخست اعلام نامزدی کوتاه می شود و هم زمان آن به تاخیر می افتد.

این آئین نامه ها و ضوابط جدید اگر به مورد اجرا گذارده شود فصل اول اعلام نامزدی را محدود خواهد کرد و زمان اعلام نامزدی هم تا ماه فوریه به تعویق خواهد افتاد.

انتخابات آیووا در سال 2012 در ژانویه برگزار شد.

حزب مصمم است این بار از حجم انبوه نامزدها بکاهد و زمان اعلام رسمی نامزدی را هم به اواخر ژوئن یا ژوئیه سال برگزاری انتخابات موکول کند.

با این وجود خطر زمان نامناسب اعلام نامزدی هم بر سرنوشت رقابت درون حزبی بی تاثیر نخواهد بود.

بسیاری از جمهوریخواهان معتقدند که مشکل اصلی حزب , خود کاندیداها هستند . مشکلات پیش آمده در سال 2012 موید این فرض است.

به گفته صاحب نظران سیاسی اصولاˈجمهوریخواهان از یک نظام استاندارد کهنه تبعیت می کنند. نقطه اتکای بخت آنها مراحل اولیه انتخابات در ایالتهای ˈآیوواˈ و ˈنیو همپشایرˈ است که نتایج آنها بسیار تعیین کننده است.

اما در ایالت آیووا در نهایت این دمکراتها هستند که پیشی می گیرند. هم اکنون نیز که دو سال به زمان برگزاری انتخابات باقی مانده است, در ایالت ˈآیوواˈ دمکراتها بر جمهوریخواهان برتری دارند. طبق آخرین نظر سنجی که روزنامه واشنگتن ست و شبکه ای بی سی نیوز بطور مشترک انجام داده اندˈهیلاری کلینتونˈ دمکرات 73 درصد آراء طرفداران دمکراتها را در این ایالت بدست آورده است.

این رای بالای دمکراتها در تاریخ 30 سال گذشته که نظرسنجی زودهنگام از انتخابات امریکا برگزار می شود بی سابقه است .

در میان جمهوریخواهان, ˈمیت رامنیˈ فرماندار سابق ایالت ˈماساچوستˈ و مطرح ترین نامزد احتمالی حزب ,هنوز امادگی اش را اعلام نکرده است.

ˈپل رایان ˈ از یاران دیرینه رامنی هم انتظار می رود برای سالهای آینده در مجلس نمایندگان بماند و البته به ˈسی ان ان ˈ اعلام کرده است که چندان هم نسبت به نامزد شدن بی میل نیست.

با همه این فرضیات,هنوز هم فرصتهایی قابل اتکا پیش روی جمهوری خواهان هست.

به گواه تاریخ, انتخابات ریاست جمهوری امریکا همواره بر این منوال برگزار شده است که بعد از دو دوره متوالی حضور یک حزب در ˈکاخ سفیدˈ دوره بعدی , رای دهندگان به سراغ تغییر می روند.

دمکراتها در انتخابات میان دوره ای کنگره نتیجه موفقی نداشته اند و همین واقعیت شانس جمهوریخواهان را بالا برده است و همین امر این حزب را به به تکاپو انداخته است ازهمین حالادست به کار اصلاحات در کار معرفی نامزد شود با این فرض که شانس پیروزی آن هم بالاست.

انتظار می رود انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا میدان محک زدن نسل جدید رهبران حزب باشد.

مطرح ترین نام ها در حال حاضر عبارتند از سناتورهایی مانند ˈمارکو روبیوˈ , ˈراند پلˈ؛ ˈ تد کروز ˈ و فرماندارانی همچون ˈ کریس کریستیˈ , ˈبابی جندالˈ, ˈجان کاسیچˈ ؛ ˈریک اشنایدرˈ ؛ ˈاسکات واکرˈ و ˈمایک پنسˈ .

کریس کریستی در پی پیروزی درخشان خود در انتخابات میان دوره ای کنگره, با استقبال گسترده سرمایه گذاران روبروست و 200سرمایه گذار حمایت خود را از او اعلام کرده اند .

به دنبال اینها فهرستی از کاندیداهای سابق و افرادی دیگر هم به چشم می خورند شامل : ˈریک پریˈ فرماندار سابق تگزاس که بی میل به نامزد شدن نیست و ˈمایک هاکابیˈ فرماندار سابق آرکانزاس که سال 2008 در ˈآیوواˈ به پیروی رسید و ˈریک سانتورومˈ سناتور سابق که 2012 در آیووا برنده شد.

ˈنیوت گینگریچˈ کاندیدای دوره قبل و رئیس سابق مجلس نمایندگان هم احتمال آمدنش به میدان رقابت را رد نکرده است .

ˈهرمان کینˈ که در سال 2011 برای مدتی کوتاه در نظرسنجی ها پیشی داشت هم چندان بی میل نیست .

سایر نامزدهای احتمالی جمهوریخواهان امکان دارد از بین نمایندگان عادی کنگره باشند که از قدرت نفوذ کمتری برخوردارند (اصطلاحاˈ به این نمایندگان ˈبک بنچرˈ می گویند) .

چهره های سرشناس حزب تی پارتی و محافظه کاران مطرح در رسانه ها مانندˈبن ارسونˈ جراح مغز و اعصاب هم ازجمله گمانه ها هستند .

همچنین ˈجان بولتونˈ نماینده سابق امریکا در سازمان ملل ˈ پیتر تی. کینگ ˈ از محافظه کاران مشهور جنگ طلب در عرصه سیاست خارجی هم از جمله افراد مطرح هستند .

یکی از اعضای مجلس نمایندگان به نام ˈجب بوشˈ هم اعلام کرده است که در فرصت مقتضی راجع به نامزد شدن تصمیم گیری خواهد کرد.

ˈفلوریدیان روبیوˈ هم مانند بوش بی میل نیست شانس خود را به بوته آزمایش گذارد. مجله ˈ تایمˈ روبیو را منجی جمهوریخواهان معرفی کرده است.

در نظر سنجی های واشنگتن پست و ای بی سی نیوز بعد از رایان و بوش , روبیو در فهرست نامزدهای جمهوریخواه دارای بیشترین شانس است.

واشنگتن پست در پایان نتیجه گیری می کند: اگر جمهوری خواهان که کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار دارند ,در سنا هم قدرت را بدست گیرند , جایگاه خود نزد رای دهندگان امریکایی را رفیع خواهند یافت و شانس پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده را برای خود تضمین شده خواهند دید.

http://www.washingtonpost.com/politics/republicans-face-2016-turmoil/2014/02/01/143fe17e-8a91-11e3-833c-33098f9e5267_prin

مترجمام**1591**1856
کد N97485

وبگردی