آفتاب

حکیمی: مبارزه با آفت زیتون باید به طور گسترده انجام شود

حکیمی: مبارزه با آفت زیتون باید به طور گسترده انجام شود

نماینده مردم رودبار در مجلس با اشاره به اینکه تاکنون مبلغ 500 میلیون تومان برای مبارزه با آفت زیتون اختصاص پیدا کرده است، افزود: مبارزه و برخورد با این مگس باید به صورت گسترده انجام شود، و چنانچه سه استان  مجاور هم یعنی گیلان، زنجان و قزوین همزمان به مقابله با این آفت نپردازند، تاثیری نخواهد داشت زیرا این مگس ها در فاصله بسیار طولانی پرواز می کنند و همچنین تکثیرشان فوق العاده زیاد و تصاعدی است.

عطاالله حکیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه گیلان، با اشاره به اینکه آفت زیتون در شهرستان رودبار، کشاورزان را با مشکل جدی مواجه کرده است، اظهار کرد: گیلان به لحاظ سطح کشت زیتون رتبه چهارم و به لحاظ تولید محصول نیز پس از زنجان و قزوین رتبه سوم را در بین ۲۶ استان زیتون خیز کشور دارد اما متاسفانه چند سالی است که آفت مگس زیتون در برخی از استان‌های زیتون‌خیز به ویژه گیلان شیوع پیدا کرد و باعث از بین رفتن بخش عمده‌ای از این محصول شده است.

وی افزود: اگرچه امسال، سال پر محصول زیتون در گیلان بود اما کاهش دمای هوا در زمان باردهی و نبود مدیریت صحیح باغ، سبب افزایش جمعیت مگس زیتون، هجوم این آفت به نیمی از باغ‌های زیتون و در نتیجه از بین رفتن مقدار زیادی از محصول شده است.

نماینده رودبار گفت: این آفت اولین بار در سال۸۳ از طریق زیتون‌هایی که از برخی کشورهای عربی وارد کشور شده بود به باغ‌های استان‌های زیتون‌دار از جمله گیلان راه یافت و حدود ۸۰ درصد محصول آن سال را از بین برد اما در همان سال‌های اول با اقدامات وزارت جهاد کشاورزی تا حدود زیادی کنترل شد.

وی با بیان اینکه آفت مگس زیتون در هوای گرم و خشک و دمای بیش از ۳۳ درجه شانس کمتری برای زنده ماندن دارد، تصریح کرد: متاسفانه این آفت امسال در زمان باردهی زیتون‌های رودبار، به علت کاهش دمای هوا و بارندگی، فرصت بهتری برای رشد و تکثیر یافت و به سرعت در باغ‌های زیتون این شهرستان گسترش یافت.

حکیمی ادامه داد: آفت مگس زیتون علاوه بر تغذیه بخش عمده‌ای از زیتون با سوراخ‌هایی که در آن ایجاد می‌کنند، زمینه‌های ورود قارچ‌ها و باکتری‌ها به درون میوه زیتون را فراهم کرده و سبب له شدگی و پوسیدگی باقیمانده میوه و ریختن آن پای درخت می‌شود.

نماینده رودبارعدم مشارکت کافی باغداران برای کنترل این آفت را مهم‌ترین علت جولان مگس زیتون در باغ‌های رودبار عنوان کرد و گفت: بیشترین خسارت‌ها مربوط به باغ‌های شهر رودبار و مناطق پایین سد سفیدرود است که هوای آن نسبت به باغ‌های بالادست سردتر است؛ چراکه جمع‌آوری بقایای زیتون‌های آفت‌زده و شخم زدن پای درختان پس از برداشت تا حدود زیادی از گسترش این آفت در سال آینده جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرستان رودبار 8 هزار و 200 هکتار باغات زیتون دارد و زیتون تنها محصول کشاورزان در رودبار است که آفت فعلی خطری جدی برای معیشت آنان است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و تاکیدات آقای نجفی استاندار گیلان در حال حاضر یک کمیته خاص طی برگزاری جلسات کارشناسانه با حضور مسئولین شهرستان به حل این معضل می پردازند.

حکیمی با اشاره به اینکه تاکنون مبلغ 500 میلیون تومان برای مبارزه با آفت زیتون اختصاص پیدا کرده است، افزود: مبارزه و برخورد با این مگس باید به صورت گسترده انجام شود، و چنانچه سه استان  مجاور هم یعنی گیلان، زنجان و قزوین همزمان به مقابله با این آفت نپردازند، تاثیری نخواهد داشت زیرا این مگس ها در فاصله بسیار طولانی پرواز می کنند و همچنین تکثیرشان فوق العاده زیاد و تصاعدی است.

نماینده رودبار ادامه داد: لذا مقابله جدی با این آفت یک مبارزه همه جانبه و با برنامه ای را می طلبد که امیدواریم مسئولین محترم کشور توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

عطاالله حکیمی در ادامه با اشاره به 11 کیلومتر باقی مانده اتوبان در شهرستان رودبار اضافه کرد: برای حل مشکل 11 کیلومتر باقی مانده آزادراه رشت – قزوین، دیداری با جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و همچنین دکتر نوبخت داشتیم و همینطور مجمع نمایندگان و استاندار گیلان پیگیر این موضوع شده اند لذا رسیدگی به این پروژه جزو اولین دستور کار دولت در استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به ضرورت و مزایای عبور آزاد راه در جوامع شهری، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه یافتگی شهرها، مسیرهای مواصلاتی و دسترسی به استان‌های مجاور و نقاط شهری و روستایی است، افزود: در حقیقت آزاد راه شریان اقتصادی و اجتماعی یک جامعه به شمار می‌رود و ارتباط سه تا چهار استان به یکدیگر از طریق احداث آزاد راه موجب تبادل روابط اقتصادی، تجاری، انتقال دانش فنی و شکوفایی جامعه از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود.

نماینده رودبار با تاکید بر اینکه سیاست‌گذاری در زمینه ایجاد و ادامه آزاد راه قزوین ‌ رشت از درون یا خارج از رودبار می‌تواند تاثیر مستقیم روی اشتغال و تداوم بازار اقتصادی و فعالیت اقتصادی شاغلان فعلی حوزه زیتون بگذارد، خاطرنشان کرد: از عوامل اجتماعی تاثیر آزاد راه روی رودبار بحث سیاست‌گذاری‌هایی است که در حوزه اقتصاد می‌خواهند انجام دهند.

وی یادآور شد: بیشترین کارخانه‌های روغن‌کشی در این منطقه است و لذا عبور آزاد راه از رودبار توسعه منطقه را به دنبال دارد و بر اقتصاد مردم این منطقه تاثیر بسیاری می‌گذارد.

انتهای پیام

کد N97227

وبگردی