آفتاب

رئیس سابق سیا: در جاسوسی بهترین هستیم و عذرخواهی نمی‌کنیم!

رئیس سابق سیا: در جاسوسی بهترین هستیم و عذرخواهی نمی‌کنیم!

رئیس سابق سازمان سیا در مصاحبه‌ای گفت: خشم آلمان‌ها از جاسوسی‌های ‌آمریکا حقیقی است و آژانس امنیت ملی آمریکا نباید تماس‌های تلفنی صدراعظم آلمان را شنود و جمع‌آوری می‌کرد.

رئیس سابق سازمان سیا در مصاحبه‌ای گفت: خشم آلمان‌ها از جاسوسی‌های ‌آمریکا حقیقی است و آژانس امنیت ملی آمریکا نباید تماس‌های تلفنی صدراعظم آلمان را شنود و جمع‌آوری می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مایکل هایدن، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که پیشتر رئیس سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) نیز بود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دویچه‌وله گفت: چند روزی را که در آلمان گذرانده‌ام شاهد احساسات مردم این کشور نسبت به افشای اسناد و مداکر محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا بودم. این مساله تا حدودی دیدگاه مرا تغییر داد. در این مدت در دو نشست شرکت کرده‌ام و مذاکرات خوبی داشتیم. اما عمق و شدت عصبانیت آلمان‌ها چیزی است که یک آمریکایی زمانی که وزیر امور خارجه این کشور شود، متوجه آن می‌شود. آلمان‌ها این مساله را خیلی شخصی برداشت کرده‌اند اما باور کنید که تمامی کشورها اقدامات جاسوسی انجام می‌دهند.

این مقام آمریکایی که در دوره‌ای سمت رئیس اطلاعات ملی این کشور را بر عهده داشت، افزود: مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات آمریکا نیز اخیرا در آلمان بود و برنامه خوبی ارائه داد. راجرز گفت بیایید با این حقیقت روبرو شویم. بیایید گفتگوی بالغی درباره اینکه سرویس‌های امنیتی ما چه کاری انجام می‌دهد و چه کاری انجام نمی‌دهند، داشته باشیم و فکر می‌کنم که در پی این مکالمه خوب، آلمان‌ها در حال حاضر ایده بهتری نسبت به آنچه که سازمان‌های امنیتی آنها انجام می‌دهد و انجام نمی‌دهد دارند. من شرط می‌بندم که بر اساس افشای اسناد و مدارک محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، اکثر آلمان‌ها در حال حاضر اطلاعات بیشتری نسبت به آژانس امنیت ملی آمریکا دارند تا نسبت به سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND).

مایکل هایدن ادامه داد: بله آمریکا درست همانند تمامی آژانس‌های اطلاعاتی دیگر کشورها جاسوسی کرده اما ظرفیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در مقایسه با دیگر آژانس‌ها کاملا متفاوت است. من تاکید می‌کنم که تمامی سازمان‌های اطلاعاتی جهان در تلاشند تا بتوانند اقداماتی را که آژانس امنیت ملی آمریکا انجام می‌دهد، انجام دهند. من به دلیل اینکه ما در این مساله بهتریم عذرخواهی نمی‌کنم. به طور مثال می‌دانم که مساله جمع‌آوری متادیتا در این کشور مساله حساسی است. تمامی سازمان‌های اطلاعاتی در جهان می‌دانند که به منظور رسیدگی و کنترل مکالمه‌های مدرن باید با متادیتا سر و کار داشته باشیم. من به خاطر اینکه ما در این حوزه نیز موفق‌تریم عذرخواهی نمی‌کنم. همه تلاش می‌کنند تا به پای ما برسند. فکر نمی‌کنم که مردم شکی داشته باشند که شما باید تروریست‌ها یا جانیان را هدف قرار دهید اما سوال اینجاست که آیا شما به منظور دستگیری این اقلیت کوچک باید تمامی افراد را زیر نظر بگیرد و داده‌های همه را جمع‌آوری کنید و زندگی دیجیتالی دیگران را نیز قربانی این مساله کنید؟ نخست آنکه اگر شما فکر می‌کنید که دولت‌ها زندگی دیجیتال شما را قربانی می‌کنند یک لحظه تصور کنید که کمپانی‌های تبلیغاتی خصوصی چه کاری با زندگی دیجیتالی شما می‌کنند. دوم آنکه آژانس امنیت ملی آمریکا یک سازمان اجرای قانون نیست. ما به دنبال افراد شرور هستیم اما تمایز ما میان افراد خوب و بد نیست بلکه میان مکالمه‌هایی است که آمریکا و دوستانش را امن و آزاد نگهدارد.

رئیس سابق سیا تاکید کرد: در نهایت، گرفتن هدف مورد نظر زمان و انرژی بسیاری می‌برد و آژانس امنیت ملی آمریکا نیز دارای منابع نامحدود زمان و انرژی نیست. شما واقعا می‌خواهید تا هدف درست را پیدا کنید اما مشکل این است که چه طور به این هدف پی ببرید؟ چطور باید بفهمید که کدام خط تلفن، کدام شماره تلفن، کدام آدرس ایمیل همانی است که باید رهگیری شود؟ متادیتا یکی از راه‌هایی است که شما را به اهداف مورد نظر می‌رساند؛ روشی که مطمئن است و حریم خصوصی افراد را خیلی نقض نمی‌کند چرا که این یک جمع‌آوری انبوه است و نه جمع‌آوری جزء به جزء. اما در حال حاضر سوال اصلی این جا است: در حالی که همه موافقند که شما باید تروریست‌ها و افراط‌گرایان را هدف قرار دهید اما استنباط‌های مختلفی از جمع‌آوری اطلاعات و حریم خصوصی وجود دارد، چطور به کار خود ادامه می‌دهید؟

وی گفت: اول اینکه آلمان همچنان یکی از دوستان خوب آمریکاست. هیچ سازمان اطلاعاتی بر روی کره زمین ظرفیت‌های خود را با جزئیات توضیح نمی‌دهد و آن‌ها را محدود نمی‌سازد اما آمریکا دو هفته پیش این کار را کرد. دوم آنکه اقداماتی که ما در رابطه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و تماس‌های تلفنی‌اش انجام دادیم، توهین نیست. این مساله باعث ناراحتی یکی از دوستان خوب ما شد و او این مساله را توهینی شخصی تلقی کرد و باعث مشکلات سیاسی بسیاری برای مرکل شد. این اشتباه ما بود که نتوانستیم با محرمانه نگه داشتن این مساله از ناراحتی و مشکل‌تراشی برای مرکل اجتناب کنیم.

انتهای پیام

کد N97170

وبگردی