آفتاب
بنی‌اعتماد در نشست «قصه‌ها»:

فعلا قصد ساخت فیلم سیاسی ندارم/ تا آخر می‌ایستم و فیلم می‌سازم

فعلا قصد ساخت فیلم سیاسی ندارم/ تا آخر می‌ایستم و فیلم می‌سازم

رخشان بنی اعتماد در نشست فیلم «قصه ها» گفت: سیاست بخشی از مسایل اجتماعی است که من اگر لازم باشد در فیلم هایم به آن اشاره می کنم در حال حاضر تصمیمی برای ساخت فیلم سیاسی ندارم ولی اگر زمانی هم بخواهم این کار را می کنم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد ظهر امروز 13 بهمن ماه با حضور رخشان بنی اعتماد نویسنده و کارگردان، گلاب آدینه، مهدی هاشمی، فرهاد اصلانی، محراب شریفی نیا، باران کوثری، کوهیار کلاری، پیمان معادی، حبیب رضایی، شاهرخ فروتنیان، حسن معجونی بازیگران فیلم، سیامک کلانتری آهنگساز و امیر اثباتی طراح صحنه و لباس و کیوان کثیریان منتقد سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست کیوان کثیریان منتقد سینما گفت: در سینما شخصیت هایی خلق می شوند که دارای ابعاد انسانی هستند و همیشه می توانند زنده بمانند و حتی می توان سال ها بعد نیز سراغشان را گرفت. در فیلم های خانم بنی اعتماد چنین شخصیت هایی خلق می شوند. امروز همه این دوستان در کنار ما هستند و فقط جای گیلانه (فاطمه معتمد آریا) و عباس (محمدرضا فروتن) خالی.

رخشان بنی اعتماد در پاسخ به این سوال که چرا شخصیت های فیلم های شما رستگار نمی شوند؟ گفت: در ابتدا عنوان کنم که خوشحالم بالاخره «قصه ها» بر پرده سینما دیده شد. اگر رستگاری به معنی برون رفت از شرایط سخت است پس نیاز به دگرگونی اساسی در زیرساخت های اجتماعی داریم. شخصیت های این فیلم همچنان مقاوم و ایستاده هستند و در چارچوب کوچکی که قدرت عمل داشته باشند پیش می روند. در درون این شخصیت ها همان جوهر پاک انسانی قرار دارد که در جوهر وجودی همه ما است اما شرایط اجتماعی باعث می شود که این آدم ها در موقعیت های مختلف جدا از گوهر وجودی خودشان رفتار کنند. این کاراکترها مثل همه ما هستند.

وی در جواب این سوال که آیا این فیلم به نوعی پایان کارنامه کاری وی محسوب می شود؟ افزود: در دو سال پیش که این فیلم را می ساختم با توجه به شرایط موجود فکر می کردم این آخرین فیلمم باشد اما بر اساس اراده خودم تا آخر می ایستم و سرپا هستم و ادامه می دهم.

بنی اعتماد همچنین درباره اینکه آیا قصدی دارد تا فیلم سیاسی بسازد؟ عنوان کرد: سیاست بخشی از مسایل اجتماعی است که من اگر لازم باشد در فیلم هایم به آن اشاره می کنم در حال حاضر تصمیمی برای ساخت فیلم سیاسی ندارم ولی اگر زمانی هم بخواهم این کار را می کنم.

در ادامه پیمان معادی که یکی از شخصیت های تازه در فیلم های بنی اعتماد بود گفت: به غیر از من، نگار جواهریان و بابک حمیدیان هم جزو تازه واردها هستند. من این سعادت را داشتم که در این فیلم با خانم بنی اعتماد همکاری کنم. البته از گذشته همیشه دوست داشتم که در فیلمی از وی حضور پیدا کنم و کارهای او را بسیار دوست داشتم. امیدوارم همیشه بتواند به فیلمسازی خود ادامه دهد چرا که چشم و چراغ سینما است.

وی افزود: من این سعادت را داشتم که در اپیزودی که مربوط به فیلم «خون بازی» بود در کنار باران کوثری (سارا) حضور پیدا کنم. امیدوارم چند سال بعد خانم بنی اعتماد درباره این شخصیت نیز بنویسد.

مهدی هاشمی در این نشست بیان کرد: من در دو فیلم خانم بنی اعتماد حضور داشتم و حالا این سومین همکاری ما است. مردم یک کشور از سینماگران خود انتظار دارند که مسایل را به درستی انعکاس دهند اما محدودیتی ایجاد شده و امیدوارم در آینده این فضا باز شود اما با توجه به این شرایط محدود، انگار کارگردانان باید در یک زاویه نگاه تنگی کار خود را ادامه دهند. وظیفه هر فیلمساز است که به پستوها برود و صدای فراموش شدگان را به گوش برساند. برخی از این کارگردان ها پا را فراتر از محدودیت های قانونی می گذارند و چنین تصاویری را ارایه می کند قطعاً این کارگردانان ارزش دیگری در جامعه دارند.

وی تاکید کرد: وظیفه فیلمساز این است که دغدغه جامعه را نشان دهد، تلویزیون ما که در این زمینه تعطیل است پس چرا چنین تصاویری را حداقل در سینما نشان نمی دهیم، این نگاه ها چرا واقعی نیست؟ آیا آنها جرات ندارند؟ نگاهی که بنی اعتماد دارد مضاف بر کارگردانی خوبش، همیشه قابل ستایش است.

گلاب آدینه بازیگر نقش طوبی ادامه داد: گویا طوبی خانم دارد به یک سریال تبدیل می شود این شخصیت از «بانوی اردیبهشت» اعلام حضور کرد و همچنان در آثار بنی اعتماد ادامه پیدا می کند چراکه تا دنیا هست طوبی ها هستند و از پا نمی نشینند اینقدر در مواجهه با زندگی قرار می گیرند تا حقشان را بگیرند خوشحالم من نماینده این گروه از طبقه جامعه بودم و همچنین توانستم سه بار به عنوان طوبی بازی کنم.

باران کوثری بازیگر نقش «سارا» بیان کرد: همکاری با این گروه به خصوص پیمان معادی خیلی لذت بخش بود، افتخار می کنم که جلوی دوربین رخشان بنی اعتماد بازی کردم چرا که مدتی بود کار نکردن او نگران کننده شده بود. در شرایط «قصه ها» سارا امیدوارکننده بود، در آن شرایطی که ما آن روزها داشتیم، بازی کردن در «قصه ها» برای من یک هدایت کننده راه بود. «قصه ها» یک فیلم امیدوارکننده است که در دولت قبلی ساخته شد.

فرهاد اصلانی یکی دیگر از بازیگران افزود: برای من افتخار است که برای اولین بار سالها پیش در ورودم به سینما در فیلم بنی اعتماد بازی کردم این یک سعادت است که نصیب بازیگر می شود. فیلم های او دردمندانه و متعلق به همه مردم است.

کیوان کثیریان به طنز بعد از صحبت های اصلانی گفت: به دلایلی مدتی پیش فیلم «روسری آبی» را دوباره دیدم. آقای اصلانی گویا در این سال ها دستپخت نوبر خیلی به شما ساخته است.

شاهرخ فروتنیان نیز در ادامه این نشست از همکاری با بنی اعتماد خوشحالی خود را ابراز کرد و تاکید داشت این فیلم را خیلی دوست دارم.

حبیب رضایی در ادامه بیان کرد: میزان و حجم نقش وقتی در کارهای بنی اعتماد حضور داری اصلاً مهم نیست چرا که یک لذت دایمی به همراه خود دارد. من همیشه دوست داشتم در نقش شخصیت های مردان فیلم های بنی اعتماد بازی کنم و این آرزوی من بود و این افتخار نصیبم شد که در گوشه ای سهمی داشته باشم و از خداوند و رخشان بین اعتماد تشکر می کنم. من هر دفعه این فیلم را می بینم حالم خوب می شود.

مهراوه شریفی نیا بازیگر نقش معصومه درباره حضور خود گفت: برای من این اتفاق خیلی جالب بود که خانم بین اعتماد هنوز شخصیت معصومه را دوست دارد و به دنبال سرنوشت وی است. وقتی با من تماس گرفت تا در این فیلم حضور پیدا کنم خودم هم می خواستم بدانم چه اتفاقی برای معصومه افتاده است. من این شخصیت ها را دوست دارم که رستگار نمی شوند چون واقعیت این است. ما باید تاوان اتفاقات اطراف خودمان را که گاهی دیگران و یا خومان به وجود می آوریم، بدهیم. من همیشه نگران معصومه خواهم بود و افتخار می کنم کنار بنی اعتماد و و همه دوستان در این پروژه بودم.

کوهیار کلاری مدیر فیلمبرداری این فیلم افزود: «قصه ها» شرایط خاصی در ساخت داشت به همین دلیل یک فیلم عادی نبود و ما باید از امکانات خاص تری همچون دوربین و تجهیزات استفاده می کردیم. این کار برای من تجربه بسیار خوبی بود. ما فیلمبرداری را دو سال پیش انجام دادیم و باز نسبت به آن زمان از تجهیزات به روز استفاده کردیم. من با فیلم های بنی اعتماد بزرگ شدم، هر وقت که فیلم های وی را می دیدم فکر می کردم که کاش من هم فیلمبردار یکی از آنها بودم. نمی دانم چطور شانس به من روی آورد و این امکان باریم فراهم شد تا یک سری از فیلم های فیلم را در قالب یک فیلم فیلمبرداری کنم.

ادامه دارد......

کد N97158

وبگردی