آفتاب

ترکیه ادعاهایی مبنی بر ممانعت از خروج سرمایه را تکذیب کرد

ترکیه ادعاهایی مبنی بر ممانعت از خروج سرمایه را تکذیب کرد

آنکارا - ایرنا - ˈ محمد شمشک ˈ وزیر دارایی ترکیه ادعاهایی مبنی بر ممانعت دولت آنکارا از خروج سرمایه سرمایه گذاران از این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، شمشک ادعاهایی مبنی بر محدودسازی خروج جریان سرمایه از این کشور به منظور جلوگیری از سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی را رد کرد.

بر اساس این گزارش، برخی از منابع خبری ترکیه پیش از این عنوان کرده بودند که دولت آنکارا به منظور کمک به رشد اقتصادی و جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی این کشور در برابر دیگر ارزهای معتبر جهان، در نظر دارد خروج سرمایه ها از ترکیه را محدود کند.

وزیر دارایی ترکیه در مطلبی در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: در روزهای اخیر برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه دولت آنکارا قصد دارد تغییراتی در سیاست اقتصاد کلان خود ایجاد کند، عنوان شده است که تمامی آنها بی اساس است و دولت ترکیه سیاست اقتصاد کلان خود را به گونه ای تنظیم کرده است که مساعد اقتصاد بازار آزاد باشد.

وی افزود: ما هیچ قصدی برای محدود کردن جریان ورود و خروج سرمایه ها در ترکیه نداریم و قصد آن را نیز نداریم که مالیات بیشتری بر پس اندازهایی که به صورت ارز های خارجی است دریافت کنیم.

بانک مرکزی ترکیه به تازگی بر خلاف نظر نخست وزیر این کشور، با افزایش دو برابری نرخ بهره با هدف بازگرداندن آرامش به بازار ارز و مهار کاهش شدید لیرترک، به بازارهای ترکیه شوک وارد کرده بود.

بانک مرکزی ترکیه در یک تصمیم غیر متعارف به دنبال نشست شورای پول اعلام کرد که این بانک بهره اعطای وام به بانک ها و موسسات مالی را از 75/7 درصد به 12 درصد و نرخ بهره استقراض خودرا از 5/3 درصد به هشت درصد، نرخ بهره سپرده های یک هفته ای (رپو) را نیز از 5/4 درصد به 10 درصد افزایش داد.

بازارهای پول و سرمایه ترکیه که در یک ماه اخیر تحت تاثیر تصمیم بانک مرکزی آمریکا در کاهش نقدینگی دلار در بازارهای جهانی و تحولات ناشی از تزلزل سیاسی به دنبال عملیات ارتشا و فساد به شدت متزلزل شده و لیرترک در قبال اسعار معتبر خارجی به شدت افت کرده است که با اعلام خبر تشکیل نشست فوق العاده شورای پول، قدری از التهاب افتاد.

بانک مرکزی ترکیه در 40 روز گذشته برای مهار نوسانات در بازار ارز این کشور بیش از 14 میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرد که کارساز نشد و محافل بازار برخلاف دولت آنکارا برای افزایش نرخ بهره ها به بانک مرکزی این کشور فشار می آوردند.

کارشناسان اقتصادی معتقد بودند که بانک مرکزی ترکیه با تزریق دلار به بازار ارز این کشور، دو تا چهار واحد نرخ بهره ها را افزایش دهد.

این درحالی است که بانک مرکزی ترکیه در حدود دو برابر نرخ بهره ها افزایش داد که به مراتب بیش از انتظار بازار بود.

خاورم **230 **1515
کد N97114

وبگردی