آفتاب

آبستراکسیون اجباری نمایندگان مجلس در پی خرابی سیستم رای گیری

آبستراکسیون اجباری نمایندگان مجلس در پی خرابی سیستم رای گیری

در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور در سیستم رای‌گیری مجلس اختلالی ایجاد شد که سبب شد نمایندگان به دستور ابوترابی از جلسه علنی خارج و مجددا وارد شوند.

در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1393 کل کشور و رسیدگی به یک پیشنهاد در مورد افزایش سهم بخش کشاورزی از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی، دستگاه رای‌گیری الکترونیکی نمایندگان دچار اختلال شد. این رای‌گیری 2 بار انجام شد و هر بار جمع زیادی از نمایندگان با فریادهای «4-4» و «2-2» انتقاد خود نسبت به خرابی دستگاه رای‌گیری خود را اعلام کردند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس بار اول پس از انجام رای‌گیری به دلیل اینکه تعدادی از نمایندگان نسبت به خرابی دستگاه خود معترض بودند رای‌گیری را ابطال کرد و مجددا از نمایندگان خواست تا نظر خود را در باره این پیشنهاد اعلام کرد. برای بار دوم جمعی از نمایندگان مدعی شدند که دستگاهشان دچار مشکل است و نمی‌توانند را خود را ثبت کنند. لذا مجددا رای‌های اخذ شده پاک شد تا رای‌گیری مجدد صورت بگیرد.

در جریان این رای‌گیری‌ها، ایستادن اکثر نمایندگان مجلس با بالا بردن دستهایشان به نشانه اعتراض و همچنین فریادهایی که خطاب به هیئت رئیسه سر می‌دادند تا صدای خود را برای اعلام خرابی دستگاه‌شان به گوش هیئت رئیسه برسانند، از نکات جالب توجهی بود که سبب شد نشست امروز وکلای ملت با اندکی اختلال روبرو شود.

پس از اینکه 2 بار رای‌گیری از وکلای ملت نتیجه‌ای در بر نداشت، هیئت رئیسه مشغول قرائت تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور شد تا بخش فنی مجلس دستگاه‌ها را مجددا بازیابی کنند. پس از بازیابی دستگاه ثبت رای نمایندگان مجلس، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت از نمایندگان خواست تا از صحن علنی خارج شوند و با زدن انگشت در دستگاه حضور و غیاب، حضور خود را در صحن پارلمان ثبت کنند تا دستگاه مجددا به کار بیفتد.
/27220

 

کد N96557

وبگردی