آفتاب

20 درصد منابع صندوق توسعه ملی در بانکها سپرده گذاری ارزی می شود

20 درصد منابع صندوق توسعه ملی در بانکها سپرده گذاری ارزی می شود

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صندوق توسعه ملی اجازه دادند تا 20درصد از منابع ارزی خود را نزد بانک های داخلی خصوصی و دولتی سپرده گذاری ارزی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در نوبت صبح جلسه علنی روز یکشنبه مجلس و در ادامه رسیدگی به بندهای درآمدی لایحه بودجه 1393 کل کشور، به بررسی تبصره 5 این لایحه درباره صندوق ذخیره ارزی پرداختند.

با تصویب مجلس و در بند (ب) این تبصره، مقرر شد: سود حاصل از سپرده گذاری ارزی به حساب صندوق توسعه ملی واریز و مجددا جهت اهداف صندوق به کار گرفته شود.

همچنین وجوه ارزی حاصل از این محل که سپرده گذاری می شود تحت هیچ شرایطی قابل فروش به بانک مرکزی نیست.

این بند بر اساس نظر علی لاریجانی رییس مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه، مغایر با برنامه پنجم توسعه بود و برای تصویب آن نیاز به رای دو سوم نمایندگان مجلس داشت که نمایندگان نیز با 173 رای موافق، 19 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در صحن علنی آن را تصویب کردند.

برخی نمایندگان از جمله الیاس نادران نماینده تهران و حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مشهد پیشنهاد رفع ابهام از این پیشنهاد را داشتند و بر این باور بودند اگر سپرده گذاری ارزی در بانک های خصوصی صورت گیرد، اتفاقات سال 91 که بانک های خصوصی بر اساس چنین بندی 5 درصد از منابع صندوق توسعه ملی را که در این بانک ها بود را در بازار آزاد فروختند و به ریال تبدیل کردند، رخ می دهد.

الیاس نادران در ادامه این بحث گفت: کار بانک های خصوصی در سال 91 موجب افزایش نقدینگی در بازار شد و به دنبال آن افزایش قیمت ها در بازار سبب سوء استفاده و سودهای بادآورده برای بانک های خصوصی شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در سال های قبل بانک های خصوصی تخلفاتی داشتند و به همین دلیل برای پرداخت مابه التفاوت ها به دولت تعلل می کردند که باعث برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک های خصوصی با استدلال ما به التفاوت افزایش نرخ ارز شد.

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد نیز برای رفع مشکلات سال های گذشته در تبیدل منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال و تشدید تورم و نقدیندگی پیشنهاد کرد که قید غیر قابل فروش بودن این منابع به این بند اضافه شود که نمایندگان نیز به این پیشنهاد رای مثبت دادند.

همچنین در بند (الف) این تبصره نمایندگان به صندوق توسعه ملی اجازه دادند که متناسب با پذیرش و تصویب طرح ها در ارکان اعتباری بانکهای عامل، منابع ریالی مانده اعتبارات و وصولی های موضوع بندهای (1-5) و (2-5) قوانین بودجه سالهای 1391 و 1392 کل کشور را در بانک های خصوصی و دولتی سپرده گذاری کند تا برای پرداخت تسهیلات ریالی به طرح هایی که توجیه فنی ، اقتصادی و مالی و نیز اهلیت متقاضیان آنها به تأیید بانکهای عامل رسیده است، اختصاص یابد.

سیام**9103**2025 ** 1418
کد N96423

وبگردی