آفتاب

ولید المعلم: تا کری عذرخواهی نکند، از مذاکره خبری نیست

ولید المعلم: تا کری عذرخواهی نکند، از مذاکره خبری نیست

ایسنا نوشت:

وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: در صورتی که جان کری از سخنان خود در مراسم افتتاحیه کنفرانس ژنو 2 عذرخواهی نکند، هیات دولت سوریه با واشنگتن مذاکرات مستقیم نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری پانوراما، ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه و رئیس هیات اعزامی دولت به نشست ژنو2 در اظهاراتی در هواپیمایی که وی را به دمشق منتقل می‌کرد عنوان داشت: تا زمانی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از سخنانش در مراسم افتتاحیه نشست ژنو 2 عذرخواهی نکند دمشق درخواست واشنگتن برای انجام مذاکرات مستقیم را نخواهد پذیرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم موافقت ائتلاف مخالفان سوریه با طرح پیشنهادی دمشق در محکوم کردن تروریسم عنوان داشت: مخالفت ائتلاف با این طرح لکه ننگ واقعی بر پیشانی این گروه است و من پیشتر نیز گفتم که هر شخصی در هر جای دنیا که طعم تروریسم را چشیده باشد با این طرح موافقت خواهد کرد.

ولید المعلم تصریح کرد: اعضای ائتلاف مخالفان در سوریه زندگی نکرده‌اند و با کودکان مدارس یا دانشجویان دانشگاه‌ها نبودند که هدف خمپاره‌ها قرار می‌گیرند. بدن‌های نزدیکانشان قطعه قطعه نشده و از تخریب پل‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز و زیرساخت‌ها رنج نبرده‌اند. آنها در هتل‌های پنج ستاره زندگی می‌کنند و عجیب نیست که با این طرح مخالفت کنند چرا که آنها واقعیت سوریه را درک نمی‌کنند.

این مقام سوری در ادامه افزود: آمریکایی که هیات ائتلاف مخالفان سوریه را رهبری می‌کند با طرح ارائه شده از سوی دولت سوریه مخالفت کرد اما این در حالی است که آمریکا به عنوان یک کشور عضو دائم در شورای امنیت باید به مبارزه با تروریسم پایبند باشد. طرح ارائه شده از سوی دولت سوریه با استناد به قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین قطعنامه‌های الزام‌آور سازمان ملل بوده و به همین دلیل مخالفت آنها با این طرح لکه ننگی است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تحریم‌های ظالمانه غرب و آمریکا علیه مردم سوریه گفت: اکثریت جامعه بین‌الملل با ما به صورتی غیرمنصفانه رفتار می‌کنند. متاسفانه آنها با معیارهای دوگانه در خصوص مسائل مختلف برخورد می‌کنند. آمریکا بر بخش بزرگی از جامعه بین‌الملل کنترل و نفوذ دارد و زمانی که آنها نام جامعه بین‌الملل را مطرح می‌کنند ما به این حرفشان می‌خندیم چرا که آنها نماینده جامعه بین‌الملل نیستند. زمانی که تعداد ساکنان روسیه، چین، هند و کشورهای عضو گروه اقتصادی "بریکس" را در نظر بگیریم می‌بینیم که آنها جامعه بین‌الملل هستند.‌ اما طرف دیگر بر شورای امنیت و سازمان ملل کنترل و تسلط دارد.

5252

کد N96153

وبگردی