آفتاب

"عمران خان"در تیم طالبان پاکستان برای مذاکره با دولت

"عمران خان"در تیم طالبان پاکستان برای مذاکره با دولت

طالبان پاکستان اعلام کرد، عمران خان، بازیکن سابق کریکت را که هم‌اکنون سیاستمدار شده برای گفت‌وگو با دولت پاکستان در نظر گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اظهار نظر از سوی گروه "تحریک طالبان پاکستان" پس از آن صورت گرفت که نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان تیمی مشابه را برای تسهیل در روند مذاکرات با این گروه شبه‌نظامی معرفی کرد.

شهیدالله شهید، سخنگوی تحریک طالبان پاکستان گفت: اعضای این کمیته پنج نفره با طرف‌های گفتگو در تیم دولت از جانب طالبان پاکستان صحبت می‌کنند و دیدگاه ما را بیان خواهند کرد.

عمران خان، رهبر حزب "تحریک انصاف" به مولانا عبدالعزیز، روحانی برجسته مسجد لال (سرخ) اسلام‌آباد و سه تن دیگر از رهبران احزاب دینی پاکستان پیوسته تا در مذاکرات طالبان با دولت پاکستان در تیم این گروه شبه‌نظامی باشد.

سخنگوی عمران خان گفت: موضع ما کاملا مشخص است. ما به طور کامل به کمیته دولت اطمینان داریم.

روحانی ارشد مسجد سرخ اسلام‌آباد نیز گفت: اگر دولت صداقت و درستی خود را درباره خواسته‌ها و تقاضاهای طالبان نشان دهد، ما به عضویت در این کمیته ادامه می‌دهیم.

نواز شریف روز چهارشنبه هفته قبل تیمی چهار نفره به ریاست عرفان صدیقی، مشاور ویژه خود تشکیل داد تا در مذاکرات با طالبان حضور داشته باشند.

طالبان اعلام کرده که آماده مذاکرات "معنادار" با دولت است. همچنین اعلام کرده که خواسته‌هایش شامل آزادی زندانیان، خروج ارتش پاکستان از مناطق قبیله‌ای این کشور و اتمام حملات پهپادی آمریکا می‌شود.

یک تحلیلگر مسائل امنیتی گفت: استراتژی تحریک طالبان پاکستان اجتناب از اقدام نظامی تا پایان 2014 و همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان است. این اقدام به آنها کمک می‌کند تا به طالبان افغانستان پیوسته و به صورت کامل مناطق قبیله‌نشین را کنترل و به تامین امنیت این نواحی بپردازند.

انتهای پیام

کد N96068

وبگردی