آفتاب

آسمان پرترافیک تهران-استانبول/ دیپلماسی ایرانی- ترکیه‌ای مشکل سوریه را حل می کند؟

آسمان پرترافیک تهران-استانبول/ دیپلماسی ایرانی- ترکیه‌ای مشکل سوریه را حل می کند؟

رئیس جمهور ترکیه می گوید ایران و ترکیه در مورد بحران سوریه باید همکاری مشترکی داشته باشند.

رضا الیاسی : روابط ایران و ترکیه در طول تاریخ همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و فارغ از مسائل سیاسی به دلیل موقعیت ژئوپولتیک دو کشور در منطقه و قرار گرفتن ترکیه در مرز اروپا و همچنین منابع غنی گازی ایران توسعه روابط برای هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

با آغاز فعالیت دولت یازدهم توسعه روابط ایران و ترکیه در دستور کار دستگاه دیپلماسی دو کشور قرار گرفته است و بر همین اساس نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سفر به ترکیه را در دستور کار خود قرار داد و با سفر به استانبول گسترش روابط ایران و ترکیه را بررسی کرده است.

همچنین در این مدت مقامات ترکیه ای نیز بارها به ایران سفر کرده اند که آخرین آنها نیز سفر اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران بود که هفته گذشته صورت گرفت و اردوغان در این سفر با مقامات عالی رتبه ایران گفت وگو کرد.

در همین رابطه پایگاه خبری المانیتور به نقل از منبعی در تهران با اشاره به سفر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به ایران مدعی شده است هنوز اختلافاتی وجود دارد، این مسلم است. اما این احتمالات به اندازه قبل حیاتی نیستند.

المانیتور در ادامه گزارشش نوشته است ترکیه و ایران هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که باید روابط استراتژیک خوب را حس کنند، زیرا هر دو فشار تروریسم و اختلافات منطقه‌ای را از طریق قدرت‌های دیگر احساس می‌کنند. انتظار می‌رود که دیدارها بین آنکارا و تهران برای ارزیابی وضعیت موجود ادامه پیدا کند. به گفته منبع آگاه ایرانی،‌ هماهنگی‌ها در زمینه بحران سوریه در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.

اما یکی از مهم ترین موضوعات مورد بحث مقامات ایرانی و ترکیه ای به طور حتم درباره موضوع سوریه است و ایران و ترکیه به طور حتم با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می توانند نقش کلیدی را در حل مشکل سوریه ایفا کنند.

در همین رابطه عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه گفته است اگر از نگاه مثبت بنگریم از نگاه ایران برخی فرصت های مناسب برای حل مساله سوریه موجود است.  وارد شدن جهان غرب به یک چنین گفت وگویی با ایران و افزایش احتمال حل مسایل از راه های سیاسی موجب آرامش جهانی نیز خواهد شد.

وی تاکید کرده است در دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری ایران این مساله که همکاری آنها در زمینه های مختلف در سوریه ضروری است را مورد تاکید قرار دادم و وزیران خارجه دو کشور در این زمینه فعالیت می کنند. نزدیکی ایران و ترکیه در مورد مساله سوریه و همکاری صمیمانه دو کشور امکان ارایه پیشنهادهایی در این زمینه به جامعه بین الملل را فراهم خواهد کرد و مطمئنا جامعه بین الملل نیز این پیشنهادها را مدنظر قرار خواهد داد.

رییس جمهوری ترکیه گفت: آغاز یک دوران جدید برای مساله هسته ای ایران و حل صلح آمیز این مساله مایه خرسندی است و این رخدادها می تواند موجب جلب توجه بیشتر ایران به مساله سوریه شود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین با اشاره به تهدیدها و مخاطراتی که بدلیل مساله سوریه متوجه ترکیه شده است ، می گوید در سوریه بسیاری از گروه ها تشکیل شده اند و مساله در سوریه تنها مساله درگیری ها بین نیروهای دولتی و مخالفان نیست بلکه مخالفان نیز در بین خود درگیری هایی دارند و این درگیری ها نیز بدون هدف صورت می گیرد و این درگیری ها نیز در فاصله بسیار اندکی از مرزهای ترکیه رخ می دهد و نمی توان دامنه این درگیری ها را پیش بینی کرد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین درباره مسائل هسته ای ایران نیز گفته است آغاز یک دوران جدید برای مساله هسته ای ایران و حل صلح آمیز این مساله مایه خرسندی است و این رخدادها می تواند موجب جلب توجه بیشتر ایران به مساله سوریه شود.

/27295

 

کد N96042

وبگردی