آفتاب

نگرانی آمریکایی از نقض دموکراسی و حقوق بشر در سریلانکا

نگرانی آمریکایی از نقض دموکراسی و حقوق بشر در سریلانکا

به گفته یک دیپلمات ارشد آمریکایی، دموکراسی در سریلانکا مورد تهدید است و شرایط حقوق بشر در این کشور پس از پایان جنگ خونین قومیتی در سال‌های گذشته، رو به وخامت گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیشا بیسوال، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور جنوب و مرکز آسیا عنوان کرد که کولومبو در برقرار کردن عدالت و مصالحه، ناکام مانده و بر تلاش‌های خارجی برای تحقیق در خصوص جنایات جنگی نیز فشار وارد می‌کند.

وی گفت: آمریکا به دنبال بررسی اتهامات جنایت‌های جنگی بود اما هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است.

بیسوال اظهار کرد که صبر و تحمل جامعه جهانی در حال سر ریز شدن است. وی تصریح کرد که آمریکا در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه آینده میلادی، به دنبال تصویب یک قطعنامه خواهد بود تا سریلانکا را تحت فشار قرار دهد.

بیسوال، دومین مقام آمریکایی است که در هفته‌های اخیر به کولومبو سفر می‌کند. وی در سفر خود با جی ال پیریس، نخست‌وزیر و رانیل ویکرمیسنگه، رهبر اپوزیسیون سریلانکا دیدار کرد.

هر چند دولت سریلانکا به این اظهارات تند بیسوال پاسخ رسمی نداده است، اما مقامات این کشور می‌گویند که دولت برای رسیدن به مصالحه و پذیرفتن مسئولیت جنایات، زمان بیشتری می‌خواهد.

بیسوال همچنین از فساد دولتی در سریلانکا و حملات علیه اقلیت‌های مذهبی همچون بودایی‌ها نیز انتقاد کرده بود.

سریلانکا بارها اتهامات سازمان ملل مبنی بر اینکه نیروهای دولتی حدود 40 هزار غیرنظامی را در یک ماه ‌آخر جنگ قومیتی در سال 2009 کشته‌اند، رد کرده است.

انتهای پیام

کد N95872

وبگردی