آفتاب

تاجرنیا: بعد از یک دوره انزوا، فضای جدیدی برای ارتباط با ایران بوجود آمده است

تاجرنیا: بعد از یک دوره انزوا، فضای جدیدی برای ارتباط با ایران بوجود آمده است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بعد از گذشت یک مدت انزوا که ایران در طول دوران دولت نهم و دهم داشت، فضای جدید موجب شد که تا حدودی رغبت برای تماس با ایران و ارتباط هرچه بیشتر دیگر کشورها با کشورمان وجود داشته باشد.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در ارزیابی خود از چرایی رفت و آمدهای اخیر دیپلماتیک به کشورمان، اظهار کرد: بعد از 24 خرداد امسال و استقرار دولت تدبیر و امید، فضای متفاوتی در کشورمان شکل گرفت که آثارش در داخل کشور مشهود و موجب شکل‌گیری نگاه خارجی متفاوتی به ایران نیز شده است.

وی افزود: گام مهم این بود که در رأس دستگاه دیپلماسی کشور یک فرد کارشناس و واجد شرایط لازم برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی قرار گرفت، ضمن اینکه خود آقای روحانی نیز چهره‌ای هستند که از ایشان به عنوان فردی مسلط به بحث‌های مربوط به سیاست خارجی و دیپلماسی نام می‌برند و مجموعه این عوامل موجب شد که مسیر نگرش به ایران متفاوت شود.

این عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران خاطرنشان کرد: باید این نکته را هم گفت که این دولت گام نخست را در حل مناقشه هسته‌ای برداشت و همین موضوع موجب شد تا رویکرد کشورهای منطقه نسبت به ایران کاملاً متفاوت شود و از شدت بخشی از دشمنی‌هایی که برخی کشورهای همسایه و مشخصاً عربستان با ما داشتند، کاسته شود.

تاجرنیا با بیان اینکه "دولت جدید، هم اراده برای حل مسائل و مشکلات را دارد و هم توانایی این کار را داراست"، گفت: بعد از گذشت یک مدت انزوا که ایران در طول دوران دولت نهم و دهم داشت، فضای جدید موجب شد که تا حدودی رغبت برای تماس با ایران و ارتباط هرچه بیشتر دیگر کشورها با کشورمان وجود داشته باشد و شاهد هستیم حتی کشوری مثل ترکیه که در برخی مسائل با ما اختلاف دارد، پذیرفته است که باید این ارتباط را به شکل صحیح و درست خود با ایران ادامه دهد.

وی در ادامه درباره اینکه چگونه چنین روندی می‌تواند حفظ شود، با بیان اینکه "مهم این است که از درون حاکمیت یک صدای مشخص در این راستا بیرون بیاید"، تصریح کرد: البته این موضوع بدان معنا نیست که ما نسبت به رفتار دیپلماتیک دولت نقدی نداشته باشیم ولی اگر قرار است نقدی انجام شود، در راستای تقویت منافع ملی خواهد بود.

تاجرنیا اضافه کرد: اخیراً شاهدیم که از طرف برخی راه‌یافتگان به مجلس و برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا تعابیر بسیار تندی درباره توافقات اخیر ژنو بکار برده می‌شود و همچنین شاهدیم که متأسفانه در برخی از نهادهای کشور نقطه نظراتی مطرح می‌شود که با سیاست‌های موجود هم‌راستا نیست و تضعیف کننده موضع جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود و نباید مطرح شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: متأسفانه در دوره‌های گذشته شاهد بودیم که اگر کوچکترین نقدی درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی حتی از سوی برخی نهادهای غیردولتی و غیرحکومتی مطرح می‌شد، واکنش‌های تندی نشان می‌دادند اما امروز می‌بینیم که تندترین نقدها نیز در داخل انجام می‌شود. بنابراین لازم است که از طرف مسئولان سیاست خارجی و کشور یک عملکرد واحد در این راستا بوجود بیاید.

تاجرنیا تاکید کرد: همچنین لازم است که مردم به صورت ملموس از این اتفاقاتی که به وجود می‌آید، منتفع شوند و کاملاً در جریان موضوعات قرار بگیرند و اگر این روند وجود داشته باشد، شرایط‌مان متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود.

انتهای پیام

کد N95817

وبگردی