آفتاب
ایندیپندنت خبر داد:

شکایت 400 میلیون دلاری ایران از وزارت دفاع انگلیس/وضعیت نامعلوم 1632 تانک چیفتن

شکایت 400 میلیون دلاری ایران از وزارت دفاع انگلیس/وضعیت نامعلوم 1632 تانک چیفتن

یک روزنامه غربی از شکایت ایران از یکی از شرکت های وابسته به وزارت دفاع انگلیس به خاطر عمل نکردن آن به تعهدات خود در خصوص قرارداد تانک های چیفتن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ایندیپندنت در این خبر می نویسد: دولت ایران شکایت خود از شرکت تسلیحاتی "خدمات بین الملل نظامی" (IMS) وابسته به وزارت دفاع انگلیس را در دادگاه عالی بریتانیا مطرح کرد. 

این شکایت به موجب عمل نکردن شرکت IMS به تعهدات خود در خصوص تحویل تانک های چیفتن به ایران، در دادگاه عالی انگلیس مطرح شده است. 

به موجب قراردادی که در زمان حکومت پهلوی در ایران و شرکت IMS به امضا رسیده بود تهران سفارش ساخت یک هزار و 750 دستگاه تانک چیفتن به ارزش 650 میلیون پوند را به وزارت دفاع انگلیس داد اما تا زمان وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1979 (1357) فقط 185 عدد از این تانک ها به ایران تحویل داده شد و بعد از نقلاب تحویل آنها متوقف گردید.

در سال 2009 میلادی اتاق بین المللی بازرگانی انگلیس و ایران در مورد این پرونده به دادگاه رفته بودند اما نتیجه مشخصی از آن حاصل نشده بود.

به نوشته ایندیپندنت، در سال 2010 میلادی نیز تماس هایی میان ایران و انگلیس برای حل این موضوع انجام شد و حتی دیدارهایی نیز میان نمایندگان دو کشور در استانبول انجام گرفت اما به دلیل آنچه انگلیس آن را کارشکنی تهران خواند، مذاکرات دو طرف برای حل پرونده تانک های چیفتن راه به جایی نبرد.

ایندیپندنت در ادامه می نویسد: شرکت IMS تاکنون صدها میلیون پوند به موجب این قرارداد متضرر شده و در سال 2010 میلادی نیز انتظار می رفت که این شرکت طلب ایران را به حسابی که 390 میلیون پوند از پول های بلوکه شده ایران در آن حساب بود واریز کند اما گزارش مستندی در مورد اینکه آیا این شرکت طلب ایران را به این حساب واریز کرده یا خیر وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که به موجب تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، تهران امکان دسترسی به پول های موجود در این حساب را نداشت.

بر اساس این گزارش، هیچ یک از وزیران دفاع انگلیس حاضر نشده اند توضیحی در این خصوص که پس از سال 1979 تاکنون چه اتفاقی برای این قرارداد 650 میلیون دلاری رخ داده، بدهند و همین امر باعث شده تا ایران بار دیگر شکایتی را در دادگاه عالی مطرح کند که این شکایت هم اکنون در حال رسیدگی است.

در این میان "سر راجر ژاکلینگ" رئیس شرکت IMS  که از مقامات سابق وزارت دفاع انگلیس محسوب می شود می گوید: بعد از دادگاه سال 2009 ملاقات هایی میان نمایندگان IMS و ایران در جولای 2010 و سپس در مارس 2011 برای به نتیجه رسیدن این اختلافات انجام شد اما پس از این دیدارها طرف ایرانی مذاکرات را ترک کرد.

به نوشته ایندیپندنت، در اوایل سال گذشته میلادی ملاقاتی محرمانه میان وزیر دادگستری ایران و نمایندگان IMS در استانبول انجام شد و سپس گفتگوهایی نیز در همین رابطه انجام گرفت که در لندن از آن به عنوان مذاکرات غیر رسمی یاد می شود. قرار بود ایران در تابستان سال گذشته این شکایت را در دادگاه عالی مطرح کند اما هشدار نمایندگان IMS در مورد وضعیت دادگاه موجب شد تا طرح این شکایت به تعویق بیافتد.

در همین رابطه یکی از مقامات وزارت دفاع انگلیس گفت: تا زمانیکه تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران وجود داشته باشد هیچ پولی در خصوص قرارداد تانک های چیفتن به تهران پرداخت نمی شود. در همین رابطه مذاکراتی بین نمایندگان شرکت IMS  و ایران در حال جریان است اما این گفتگوها هنوز به نتیجه نرسیده اند.

کد N95589

وبگردی