آفتاب

عارف: اگر لازم باشد می‌توان اصول قانون اساسی را مورد تجدیدنظر قرار داد

عارف: اگر لازم باشد می‌توان اصول قانون اساسی را مورد تجدیدنظر قرار داد

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: قانون اساسی وحی نیست و اگر لازم باشد، می‌توان اصول آن را با سازوکار ارائه شده در خود قانون اساسی مورد تجدید نظر قرار داد؛ همانگونه که در سال 68 مورد اصلاح قرار گرفت.

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: قانون اساسی وحی نیست و اگر لازم باشد، می‌توان اصول آن را با سازوکار ارائه شده در خود قانون اساسی مورد تجدید نظر قرار داد؛ همانگونه که در سال 68 مورد اصلاح قرار گرفت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا عارف در دیدار اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده برق دانشکده فنی دانشگاه تهران، با اشاره به ایام سالگرد پیروزی انقلاب، یاد و خاطره رهبر فقید انقلاب را گرامی داشت و گفت: انقلاب اسلامی حاصل تلاش و از خود گذشتگی عظیم ملت ماست. یکی از اهداف بزرگداشت دهه فجر که هر ساله برگزار می‌شود در حقیقت هشداری است که از اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب دور نشویم.

وی با تاکید بر اینکه "وحدت، رمز پیروزی انقلاب 57 بود"، خاطرنشان کرد: در وحدت مورد نظر امام خمینی(ره)، منافع ملی و حیات طیبه نظام اسلامی مورد تاکید قرار می‌گیرد. تکثر اندیشه‌ها و نظرات، امام را آزرده خاطر نمی‌کرد بلکه آن را به عنوان نعمتی برای جمهوری اسلامی می‌دانست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحران‌های مختلفی که انقلاب با وحدت و همدلی آحاد مردم و مسئولان تاکنون پشت سر گذاشته است، یادآور شد: در پیروزی انقلاب اسلامی ایران غیر از مردم که نقش ارزنده و اصلی داشتند، روحانیون و روشنفکران بوِیژه دانشگاهیان در روشنگری و آگاهی‌بخشی به جامعه نقش تأثیرگذاری داشتند. من متأسف می‌شوم که گاهی می‌بینم افرادی که در انقلاب نقش چندانی نداشتند و امروز تریبون‌دار شده‌اند، شخصیت‌های برجسته و طراز اول این انقلاب را مورد هجمه قرار می‌دهند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم دکتر حسن حبیبی که در پیش‌نویس قانون اساسی نقش مؤثری ایفا کرد، وی را فردی با انصاف و معتدل نام برد و در ادامه گفت: امام خمینی(ره) بر اجرای تمام اصول قانون اساسی تاکید داشت و امروز هم برای برون‌رفت از مشکلات کشور، قانون اساسی باید محور اجماع تمام گروه‌های سیاسی قرار بگیرد. البته قانون اساسی هم وحی نیست و اگر لازم باشد می‌توان اصول آن را با سازوکار ارائه شده در قانون اساسی مورد تجدیدنظر قرار داد؛ همانگونه که در سال 68 مورد اصلاح قرار گرفت.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه "جنبش دانشجویی ما در طول شش دهه گذشته نقش ارزنده و بی‌بدیلی در صحنه‌های مختلف کشور ایفا کرد"، گفت: جنبش دانشجویی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی خود را رو در روی حکومت می‌دید و بعد از انقلاب در کنار حکومت قرار گرفت و گاهی نیز متأسفانه توجیه‌گر اقدامات دولت شد و این ایرادی است که به جنبش‌های دانشجویی وارد است.

عارف با بیان اینکه "برای حفظ ارزش‌ها و رشد انقلاب باید نگاه تنگ‌نظرانه‌ای که طی این سال‌ها بر جو دانشگاه حاکم بوده تغییر کند"، به برخی اعمال فشار‌ها بر وزارت علوم اشاره کرد و گفت: برای اینکه وزارت علوم به وظایف اصلی خود بپردازد، نیاز به آرامش دارد و همه باید کمک کنند تا وزارت علوم و دانشگاه‌ها بتوانند به برنامه‌های آموزشی و پژوهی خود با توجه به اهداف پیش‌بینی شده بپردازند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: فضای دانشگاه باید فضای باز و آرام باشد اما متأسفانه همچنان در برخی دانشگاه‌ها چماق کمیته انظباتی را روی سر دانشجو گذاشته‌اند که این روش باید تغییر کند.

عارف در پایان با اشاره به نقش فعالان دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران در پیروزی انقلاب، یاد و خاطره مهندس مهدی بازرگان را گرامی داشت.

انتهای پیام

کد N95186

وبگردی