آفتاب

دبیرکل ناتو: رابطه با روسیه از اولویت های اصلی ناتو است

دبیرکل ناتو: رابطه با روسیه از اولویت های اصلی ناتو است

تهران-ایرنا- دبیرکل ناتو گفت که توسعه روابط میان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) با روسیه یک اولویت اصلی برای ناتو به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری صدای روسیه، ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیرکل ناتو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ یادآورشد: دو طرف از ظرفیت روابط دو جانبه به طور کامل استفاده نمی کنند.

این مقام ارشد ناتو توضیح داد: روابط با روسیه برای ناتو یک اولویت مهم و کلیدی به حساب می آید؛ اما ما در این مقطع زمانی به طور کامل از ظرفیتی که در این رابطه وجود دارد، استفاده نمی کنیم. ما گزینه های آشکاری داشته ایم یا باید همکاری های معمولی و شراکت رسمی داشته باشیم و یا یک شراکت استراتژیک قوی میان دو طرف ایجاد کنیم.

دبیرکل ناتو در عین حال یادآورشد که هنوز مسایل بحث برانگیز زیادی میان روسیه و ناتو وجود دارد که باید حل و فصل شود.

این مقام ارشد ناتو در مورد استقرار موشک های اسکندر در نزدیکی منطقه کالیننگراد ابراز نگرانی کرد.

راسموسن افزود: ما باید به تهدید کردن یکدیگر پایان دهیم. اگر به دنبال روابط استراتژیک هستیم، در این رابطه ویژه جایی برای استقرار تسلیحات تهاجمی جدید وجود ندارد.

دبیرکل ناتو همچینن گفت که روسیه و ناتو باید در مورد طرح سیستم های دفاع ضد موشکی نیز به توافق برسند.

وی گفت: ما می دانیم که روس ها در مورد سیستم های دفاع ضد موشکی نگرانی هایی داشته و اینکه این سیستم ها ممکن است بازدارندگی روسیه را تضعیف کند. ناتو پیشنهاد مرتبط کردن سیستم های ناتو با روسیه را مطرح می کند که بدین ترتیب این اقدام به ما اجازه می دهد همکاری های خوبی داشته باشیم.

راسموسن همچنین از روسیه خواست در مورد مساله نیروهای مسلح متعارف نیز مذاکره کند.

مترجمام**9234**1010
کد N95141

وبگردی