آفتاب

سرنوشت طرح های عمرانی نیمه تمام در مجلس حاشیه ساز شد

سرنوشت طرح های عمرانی نیمه تمام در مجلس حاشیه ساز شد

تهران - ایرنا - بررسی بندی از لایحه بودجه سال آینده که به دولت اجازه می داد طرح های نیمه تمام با کمتر از 50 درصد پیشرفت را به بخش خصوصی واگذار کند، حاشیه ها و تذکرات نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی نوبت بعد از ظهر روز شنبه و در ادامه رسیدگی به بندهای درآمدی لایحه بودجه 1393 کل کشور، بند (ص) تبصره 3 این لایحه درباره واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی را مورد بررسی قرار دادند.

این بند به دستگاه های اجرایی اجازه می داد طرح های عمرانی خود در حوزه های فرهنگی، آموزشی، درمانی، ورزشی و یا خدماتی را که کمتر از 50 درصد پیشرفت داشته اند به بخش های خصوصی یا تعاونی به صورت فروش یا اجاره بلند مدت حداقل 10 ساله از طریق مزایده واگذار کنند.

احمد توکلی نماینده تهران پیشنهاد حذف این بند را مطرح کرد زیرا معتقد بود که این کار باعث بروز پدیده زمین خواری می شود و کسانی که این طرح ها را از دولت می گیرند نسبت به تغییر کاربری زمین ها اقدام می کنند.

توکلی تاکید کرد: زمین ثروتی خدادادی و بدون بازگشت است و با این کار زمین ها را می فروشیم.

عوض حیدرپور نماینده شهرضا در مخالفت با این پیشنهاد گفت که این بند خوبی است زیرا امکان اتمام طرح های نیمه تمام را فراهم می کند و موضوع این بند به واگذاری زمین اشاره ندارد.

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، در موافقت با این پیشنهاد گفت: زمین سرمایه ای محدود و تجدید ناپذیر است و توجه به نسل های آینده اقتضا می کند که از این سرمایه صیانت کنیم و امکان بهره برداری از آن را برای نسل های آینده فراهم کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اگر این بند تصویب شود ناخواسته امکان سوء استفاده از سرمایه ملی و انباشت ثروت در دست افراد خاص فراهم می شود و توجه به مصالح ملی و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی اقتضا می کند که نمایندگان تصمیم مناسب را بگیرند.

فرهاد دژپسند معاون بودجه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در مخالفت با حذف این بند از لایحه بودجه به نمایندگان توضیح داد: طی چند سال اخیر تعداد طرح های عمرانی به صورت بی رویه افزایش یافت.

وی افزود: در سال 1384 کل طرح های عمرانی در کشور 1300 طرح بود که اکنون به 2506 طرح رسیده است که با توجه به منابع محدود دولت و بحث تحریم ها، امکان اتمام این طرح ها در زمان محدود وجود ندارد.

دژپسند با تاکید بر حضور بخش خصوصی در بخش های اقتصادی کشور اظهار داشت: نگرانی نمایندگان این است که در جریان واگذاری طرح های نیمه تمام، فرد خریدار نسبت به تغییر کاربری زمین اقدام کند و به همین دلیل در این بند بر حفظ کاربری طرح ها تاکید شده است تا واگذاری طرح های عمرانی به عاملی برای تقطیع زمین ها و تجاری سازی تبدیل نشود.

وی همچنین گفت که طبق این بند، طرح های نیمه تمام به افراد صاحب صلاحیت واگذار می شود تا نگرانی نمایندگان نیز رفع شود.

دژپسند هدف این بند را تسریع در اتمام طرح های نیمه تمام در کشور عنوان کرد.

«نادر قاضی پور» نماینده مردم ارومیه در مجلس در اخطاری به اصل 43 قانون اساسی اشاره و تاکید کرد: آیا با این بند می خواهید در عرض یک سال کشور را واگذار کنید؛ اغلب این طرح ها در شهرهای کمتر توسعه یافته و کوچک و مناطق محروم است.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان نیز در تذکری آیین نامه ای، گفت: زمین ثروتی ملی است اما نوع بیان پیشنهاد دهنده و موافق آن، این شبهه را ایجاد می کند که گویا قرار است زمین واگذار شود بلکه صحبت از تکمیل طرح های نیمه تمام در شهرهای مختلف است.

اما ابوترابی فرد در پاسخ به این تذکر گفت: آنچه گفتید نه تذکر بود و نه اخطار.

عیسی امامی نماینده مردم گرگان در مجلس نیز در اخطاری به اصول 3 و 43 قانون اساسی اظهار داشت: هزاران میلیارد تومان طرح های عمرانی در دولت های نهم و دهم در نقاط مختلف کشور آغاز شد که هزینه های سنگینی را به دولت تحمیل کرد اما منابع دولت محدود است و معلوم نیست که بعد از دهها سال این طرح ها به بهره برداری برسند.

ابوترابی فرد این اخطار را نیز وارد ندانست.

پس از تذکرات و اخطارهای نمایندگان، پیشنهاد احمد توکلی درباره حذف این بند به رای گذاشته شد که نمایندگان با 84 رای موافق، 73 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن علنی با آن مخالفت کردند.

سیام**2021**2025**1449
کد N95107

وبگردی