آفتاب

اذعان مقامات آمریکایی به ناکارآمد بودن تحریم‌ها علیه ایران

اذعان مقامات آمریکایی به ناکارآمد بودن تحریم‌ها علیه ایران

روزنامه سانفرانسیسکو کرونیل در گزارشی تحلیلی نوشت که تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران نمی‌تواند سازنده باشد چون با آغاز مذاکرات با ایران این کار تنها می‌تواند موجب تخریب چهره آمریکا شود و بهانه‌ای باشد برای دیگر کشورها تا این تحریم‌ها را در هم بشکنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه در گزارش خود نوشت که پنج سناتور دیگر آمریکا با توافق هسته‌یی با ایران موافقت کردند که می‌تواند یکی از مهم‌ترین کارهای دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باشد، اما سنا به تهدیدهای خود برای تخریب این توافق ادامه می‌دهد.

پنجمین سخنرانی سالانه باراک اوباما حول این پیام می‌چرخید که رییس جمهور لازم است به تقویت اقتصاد در داخل بپردازد و رییس‌جمهور ایران نیز در همین وضعیت قرار دارد.

کنگره آمریکا و دولت اوباما در دوران ریاست جمهوری تحریم‌های بسیار سختی را علیه ایران صادر کرده‌اند. هم‌چنین این کشور در طول دهه‌های گذشته تحریم‌هایی یک طرفه علیه ایران اعمال کرده است. آمریکا برای اعمال یک تحریم جهانی واقعی علیه ایران که موجب مسدود شدن دارایی‌های آن در خارج از کشور، جلوگیری از دسترسی ایران به بانکداری جهانی و کاهش صادرات نفت آن شد می‌بایست بیش از 50 کشور را برای انجام این کار متقاعد کند.

اکنون مردم ایران با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور تلاش کرده‌اند اقتصاد کشور را به حرکت در آوردند. دولت روحانی عملگراست و برای پایان دادن به تحریم‌ها وارد مذاکره شده است. تندروهای ایران که از این تحریم‌ها بهره می‌برند با لغو آن مخالفند و این موضوع در مورد بسیاری از اعضای کنگره نیز صدق می‌کند.

کنگره ایران را به تحریم‌های بیش‌تر تهدید می‌کند، اما حسن روحانی گفته است در صورت تصویب تحریم بیش‌تر مذاکرات متوقف خواهد شد.

این روزنامه در ادامه نوشت: مذاکرات اکنون در جریان است و ایران به بازرسان هسته‌یی اجازه داده تا بخشی از فعالیت‌های هسته‌یی این کشور را تعلیق کنند. از این رو تحریم‌های بیش‌تر به‌طور ساده‌ای نشان دهنده سوء نیت آمریکاست و می‌تواند بهانه‌ای باشد برای کشورهای دیگری که خواهان بر هم زدن این تحریم‌ها هستند.

تحریم واردات نفت ایران مشکلات اقتصادی جدی را برای هم‌پیمانان آمریکا، هم‌چون ژاپن ایجاد می‌کند که برای تامین بخش اعظم سوخت خود به ایران وابسته بود هم‌چنین تحریم صادرات به ایران نیز به شرکت‌های اروپایی زیادی که خواستار شروع دوباره رشد هستند ضربه زده است و اگر آمریکا به‌عنوان چهره بد این ماجرا به نظر بیاید احتمال می‌رود که این دولت‌ها تسلیم فشارهای داخلی شوند و تحریم علیه ایران را کاهش دهند.

به نوشته این روزنامه کمیته روابط عمومی آمریکا- اسراییل (آی پاک) با این پیام که هر رای علیه طرح تحریم‌های ایران،‌ رایی است علیه اسراییل، کنگره آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد و این حرفی بیهوده است چون به یک سازمان غیردولتی آمریکایی اجازه می‌دهد خود را با پرچم اسراییل بپوشاند، در حالی که پیشنهاد و اقداماتی تهدیدآمیز علیه اسراییل می‌دهد.

در ادامه این گزارش آمده است که اگر آمریکا نتواند مساله هسته‌یی ایران را از راه دیپلماتیک حل کند، از طریق اقدام نظامی این کار را خواهد کرد. دو سال پیش سازمان امنیت ملی در همکاری با طراحان پنتاگون یک پنتاگون یک بازی را شبیه‌سازی کردند که در آن حوادث حمله آمریکا به ایران را بررسی می‌کرد. در تمام سناریوهای که در این بازی در نظر گرفته شده بود احتمال انجام یک کار از سوی ایران وجود دارد، حمله به اسراییل و آغاز یک جنگ دو جانبه، درگیر کردن بیش‌تر آمریکا در جنگ خاورمیانه از این رو یک رای موافق به تحریم‌های ایران رایی است به جنگ و حمله موشکی ایران به اسراییل.

اکنون مقامات آمریکایی می‌دانند که مذاکره برای دستیابی به یک توافق قابل قبول بسیار سخت است و حتی ممکن است اتفاق نیفتد. اما آن‌ها علاوه بر این می دانند که آمریکا در حال حاضر در قدرتمندترین جایگاه خود برای مذاکره با ایران ایستاده است و نباید آن را خراب کند.

انتهای پیام

کد N94960

وبگردی