آفتاب

سفیر ایران در باکو: سطح مبادلات آمریکا با ایران افزایش یافته است

سفیر ایران در باکو: سطح مبادلات آمریکا با ایران افزایش یافته است

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در مورد مبادلات تجاری آمریکا با ایران گفت: با وجود این که آمریکا متحدان خود را برای کاهش همکاری‌های اقتصادی با ایران به شدت تحت فشار قرار داده اما سطح مبادلات آمریکا با ایران افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن پاک‌آیین گفت: صادرات آمریکا به ایران در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2013 نسبت به مدت مشابه سال قبل، 39 درصد افزایش داشته و به 118.5 میلیون دلار رسیده است.

او صادرات آمریکا به ایران در 4 ماه نخست 2012 را نیز بالغ بر 85.3 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: مبادلات دو کشور در 12 ماهه سال 2012 که نخستین سال اجرای تحریم‌های به اصطلاح سختگیرانه علیه ایران بود حدود 10 درصد افزایش داشته است.

براساس گزارش خبرگزاری ترند، پاک آیین افزود: بررسی آمار رسمی منابع آمریکایی حاکی از آن است که حجم روابط تجاری با ایران سه مرحله را سپری کرده است:

1) از سال 2009 تا میانه 2010 که بالای 300 میلیون دلار بوده است. 2) از میانه سال 2010 و متاثر از تاثیر تحریم‌های فزاینده یک‌جانبه، چندجانبه و بین‌المللی علیه ایران، حجم روابط تجاری رو به کاهش گذاشته است و 3) از نیمه دوم سال 2012 مجددا حجم روابط تجاری دو کشور روند افزایشی پیدا کرده و احتمالا آمار نهایی سال 2013 اندکی بیش از رکورد 2012 (مثلا حدود 360 میلیون دلار) را نشان خواهد داد.

وی گفت: با توجه به این داده‌ها، می‌توان گفت که با اعمال هر تحریمی، ابتدا وقفه محدودی ایجاد شده و متعاقبا شرکت‌های علاقمند با کمک دولت آمریکا و به‌ خصوص وزارت خزانه‌داری، راه‌کار حقوقی لازم برای عبور از تحریم‌ها و تجارت با ایران را پیدا کرده و مجددا حجم روابط افزایش یافته است.

سفیر ایران در باکو پیش‌بینی کرد که با توجه به تفاهم نامه ژنو، احتمالا در سال 2014 شاهد افزایش ملموس حجم تجارت میان دو کشور خواهیم بود.

بنا به نظر کارشناسان، با توجه به تفاهم‌نامه ژنو، احتمالا در سال 2014، افزایش ملموس حجم تجارت تهران - واشنگتن رقم خواهد خورد.

گفته می‌شود در ماه‌های اخیر درخواست‌هایی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی آمریکایی برای سفر به ایران دریافت شده و این اشخاص و افراد مشابه در اروپا، علاقه‌مند به ارزیابی فضای اقتصادی یا برگزاری سمینارهای تجاری میان شرکت‌های ایرانی و غربی، برای یافتن راه‌های حضور در بازار ایران هستند.

انتهای پیام

کد N94959

وبگردی