آفتاب

رویترز:اوباما برای تثبیت موقعیت ریاست جمهوری در سال 2014 تلاش می کند

رویترز:اوباما برای تثبیت موقعیت ریاست جمهوری در سال 2014 تلاش می کند

تهران-ایرنا- ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در ششمین سال ریاست جمهوری برای فرار از موقعیت ضعف در برابر کنگره اعلام کرده است که به استفاده از قدرت های ریاست جمهوری و دستورات اجرایی گام بر می دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن،اوباما درششمین سال ریاست جمهوری به دلیل بن بست های بسیار با کنگره قصد دارد با استفاده از قدرت ریاست جمهوری گام های کوچکی بردارد و همانطور که در سخنرانی سالانه اش گفت سال 2014 را به ˈسال اقدامˈ تبدیل کند.

اوباما که از بابت بن بست با کنگره به شدت نگران است، تلاش می کند با استفاده از قدرت های ریاست جمهوری و ارتباطات، سال 2014 را به سال عمل تبدیل کند که از دستور العمل های اجرایی، دستورات، نشست ها و بازبینی ها بعد از دشواری های سال گذشته خود را به موقعیت رییس جمهوری آمریکا بازگرداند.

اما در واقع هیچ یک از اقدامات وی نمی تواند روند جاری را تغییر دهد و تنها ممکن است به عنوان بیانیه اوباما و تلاش او برای رویارویی با رقبای محافظه کارش در کنگره و جلب توجه مردم به یاد بماند.

این راهبردی است که ˈبیل کلینتونˈ دیگر رییس جمهوری پیشین دموکرات آمریکا نیز در مبارزات انتخاباتی سال 1996 نیز آن را به کار بست. وی که به دلیل پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره آمریکا در سال 1994 در موضع ضعف قرار داشت، با برداشتن گام های مشابهی مانند دستور به وزارت آموزش برای صدور دستورالعمل مربوط به یونیفرم مدارس در مناطق مشخص، ریاست جمهور و قدرت خود را احیا کرد.

اوباما نیز در سخنرانی سالانه خود سه شنبه گذشته (8 بهمن)اعلام کرد که با امضای یک دستور اجرایی کف درآمدها را برای کارگران قراردادی دولت فدرال افزایش می دهد. اما مقامات کاخ سفید تایید می کنند که این دستور العمل تنها برای چند صد کارگر اجرایی است که در برابر نیروی کار آمریکا اصلا رقمی به شمار نمی آید.

همچنین قرار است دستورالعملی برای وزارت دارایی آمریکا صادر شود تا بودجه صندوق های بازنشستگی طبقه متوسط را افزایش دهد.اوباما به ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری دستور داده است برنامه های آموزش ضمن خدمت کارمندان دولت فدرال را بازبینی کند.

ˈویلیام گالستونˈ مشاور کلینتون در امور داخلی و یکی از محققان اندیشکده ˈبروکینگزˈمی گوید هیچ یک از گام های اوباما تاثیرمحسوسی نخواهد داشت.توسلˈهری ترومنˈرییس جمهوری اسبق آمریکا به دستورالعمل اجرایی برای ممنوعیت تفکیک و تبعیض ن‍ژادی در آمریکا هم نتیجه ای نداد.

به گفته او هدف از اقدامات اوباما زدودن خاطره اولین سال دوره دوم ریاست جمهوری است که از شکست ها و بن بست های بسیاری برای او پر بود، همچنین جایگزینی احساس ضعف و حقارت با احساس پیشرفت است.

دستور العمل های اجرایی کلینتون نیز بیشتر راهبردی سیاسی بود تا اینگه جایگزینی برای راهبرد دولت باشد، در نهایت دستورهای اوباما نیز به همین وضعیت دچار خواهد شد.

تصادفی نیست که اوباما این راهبرد را با کمک مشاور وی‍‍ژه کلینتون، یعنی ˈجان پادوستاˈ آغاز کرد که در زمان فعالیت در کاخ سفید در دولت کلینتون سردمدار تدوین و ارائه این دستورها به کلینتون بود.

مقامات کاخ سفید می گویند اوباما قصد ندارد در مورد ارائه لوایح به کنگره تسلیم شود و در حقیقت نشانه هایی وجود دارد که او لایحه اصلاح قوانین مهاجرت را به شکل دیگری ارائه می کند که می تواند دستاورد بزرگی برای او در دوره دوم ریاست جمهوری باشد.

همچنین وی با پیشنهاد افزایش 10 دلار و 10 سنتی حداقل حقوق کارکنان قراردادی دولت،امیدوار است که بتواند بحث گسترده ای در مورد افزایش حداقل درآمدهای میلیون ها کارگر آمریکایی پدید آورد که جمهوری خواهان به دلیل ترس از آسیب رسیدن به روند استخدام در دادوستدهای کوچک با آن مخالفند.

اوباما تاکنون در بیشتر موارد لوایح را به کنگره ارجاع داده است،وی در نوامبر سال گذشته (آبان/آذر 1392) در سخنرانی در سانفرانسیسکو گفت: من در حقیقت می توانم بسیاری از مشکلات را بدون ارجاع لوایح به کنگره حل کنم اما ما ملتی قانونمند هستیم و این بخشی از سنت ماست که قانون را رعایت کنیم.

بر اساس این گزارش اما در شرایطی که در انتخابات میان دوره ای کنگره در نوامبر سال جاری میلادی (آبان/آذر 1393)خطر از دست دادن کنترل کنگره برای حزب دموکرات وجود دارد، او راهبرد خود را تعدیل کرده است.

ˈکریس لهانˈ مشاور ارشد ˈال گورˈ معاون سابق رییس جمهوری آمریکا می گوید: گام هایی که اوباما قصد دارد آنها را بردارد تنها برای متقاعد کردن رای دهندگان به او در سال 2012 کافی است.

وی ادامه داد: این اقدامات به وی توانایی می دهد تا اراده سیاسی خود را ثابت کند و در همان حال رقبای سیاسی خود را در موضع دفاعی قرار دهد.

اروپام**9157**1856
کد N94633

وبگردی