آفتاب

کاهش جهانی میزان تجارت تسلیحات نظامی در سال 2012

کاهش جهانی میزان تجارت تسلیحات نظامی در سال 2012

گزارش یک موسسه تحقیقاتی نشان داد که فروش جهانی تسلیحات در سال 2012 کاهش یافت. این گزارش 100 شرکت برتر در فروش تجهیزات نظامی را نیز معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم در گزارش خود نوشت: درآمد کلی 100 شرکت برتر جهان در فروش تسلیحات در سال 2012 نسبت به سال قبل از آن 4.2 درصد کاهش داشت.

طبق این گزارش، این 100 شرکت در سال 2012، 395 میلیارد دلار از طریق فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به دست آوردند.

این در حالی است که این موسسه، فروش تسلیحات چین را در لیست خود قرار نداده و مدعی شده است که اطلاعات این کشور قابل اعتماد نیست.

9 شرکت از 13 شرکت اول در فروش تسلیحات در این گزارش متعلق به آمریکاست. شرکت‌های آمریکایی "لاکهید مارتین" و "بوئینگ" در رده‌های نخست و دوم قرار دارند و شرکت "بائه سیستم" انگلیس نیز در جایگاه سوم قرار داشت. سایر رتبه‌های بالا نیز مربوط به کشورهای فرانسه،‌ ایتالیا و آلمان است.

به طور کلی 58 درصد کل فروش 100 شرکت اول جهان، مربوط به شرکت‌های آمریکایی است.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های تسلیحاتی روسیه 28 درصد در فروش خود افزایش داشته و به سرعت در حال پیشرفت هستند. شرکت "آلماز آنتئی" روسیه که 41 درصد افزایش درآمد داشته، در جایگاه چهاردهم این گزارش قرار دارد.

این موسسه تحقیقاتی دلیل پیشرفت چشمگیر روسیه در فروش تسلیحات را طرح 700 میلیارد دلاری کرملین برای مدرن کردن ارتش خود تا سال 2020 می‌داند. با این حال گفته می‌شود که قدیمی بودن تسلیحات روسی و فساد گسترده در این کشور، از رقابت آنها با کشورهای اروپا جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

کد N94439

وبگردی