آفتاب

ویتنام رتبه نخست جهانی رشد پیری جمعیت را کسب کرد

ویتنام رتبه نخست جهانی رشد پیری جمعیت را کسب کرد

کوالالامپور – ایرنا – ویتنام از نظر رشد پیری جمعیت رتبه نخست قاره آسیا و جهان را به خود اختصاص داد.

به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات و آماری که اداره کل جمعیت و تنظیم خانواده ویتنام روز شنبه ارایه کرد و در تارنمای خود قرار داد، دلیل این وضعیت رشد متوسط امید به زندگی در کنار کاهش نرخ تولد و میزان مرگ ومیر است که به رشد پیری جمعیت ویتنام دامن زده است.

امید به زندگی در ویتنام حدود یک و نیم برابر بیشتر از جهان افزایش یافته است.

جمعیت ویتنام در حالی به مرحله پیری وارد شده است که بسیاری از کشورها برای این دوره چند دهه و یا قرن زمان درنظر می گیرند، اما ویتنام طی حدود 18 سال گام به این مرحله گذاشته و اکنون 70 درصد افراد مسن برای هزینه زندگی همچنان کار می کنند.

اداره آمار ویتنام در سال 2009 پیش بینی کرد که این کشور تا سال 2017 وارد مرحله افزایش سن جمعیت و پیری شود، اما تنها دو سال بعد این پیش بینی رد شد.

ویتنام از سال 2011 میلادی به طور رسمی وارد مرحله پیری جمعیت شد و سرعت پیری جمعیت این کشور هم اکنون سریع ترین در آسیا و جهان است.

ویتنام 90 میلیون نفر جمعیت دارد و از این نظر در جهان در رتبه 14، در آسیا هشتم و در منطقه جنوب شرق آسیا سوم است.

ایران نیز در حال حاضر از لحاظ جمعیت رتبه 27 جهان را دارد که بر اساس آمارهای بین المللی، کشورمان از نظر سرعت پیر شدن جمعیت رتبه سوم را در آینده ای نزدیک به خود اختصاص خواهد داد.

براساس آمار هم اکنون چهار میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت 75 میلیونی ایران سالمند هستند که حدود پنج ممیز هفت رصد جمعیت را تشکیل می دهند.

دولت ویتنام که کشوری رو به توسعه است اعلام کرده مدت زمان زندگی سالم در این کشور بالا نیست و به طور متوسط، هر فرد سالمند در طول زندگی 14 سال بیماری را تجربه می کند.

حدود 95 درصد از سالمندان ویتنام به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و دیابت مبتلا هستند.

آمار اداره کل جمعیت و تنظیم خانواده ویتنام نشان می دهد تعداد افراد مسنی که به تنهایی زندگی می کنند در این کشور در حال افزایش است و زندگی برای زنان سالمند دشوار شده است.

براساس این آمار تنها 30 درصد از افراد مسن ویتنامی حقوق بازنشستگی و یا کمک هزینه زندگی از دولت دریافت می کنند و برخی از این 30 درصد نیز تحت پوشش بیمه درمانی نیستند و این در حالی است که در ویتنام تنها یک بیمارستان ملی سالمندان وجود دارد.

آساق**د.م**1611
کد N94080

وبگردی