آفتاب

وقتی رئیس مجلس شاه ورود امام را تبریک گفت

 وقتی رئیس مجلس شاه ورود امام را تبریک گفت

نامه جواد سعید آخرین رئیس مجلس شورای ملی به امام خمینی در 12 فروردین سال 57 به تازگی از میان اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی پیدا شده است.

به گزارش آفتاب به نقل از مجله مهر، 12 بهمن سال 1357 که امام خمینی (ره) بعد از 14 سال به وطن بازگشتند آخرین رئیس مجلس شورای ملی در نامه ای ورود حضرت امام خمینی (ره) را به کشور تبریک و تهنیت گفته است.
جواد سعید در دوره بیست و یکم مجلس به نمایندگی از مردم ساری به مجلس شورای ملی راه یافت و به مدت چهار دوره نماینده و ده سال نیز نایب رئیس بود. او در تشکیل کانون مترقی و حزب ایران نوین مشارکت داشت و معاون اجرایی حزب ایران نوین و عنصر فراکسیون پارلمانی این حزب بود که پس از انحلال حزب ایران نوین به عضویت حزب رستاخیز درآمد و مدت کوتاهی نیز دبیرکل این حزب بود.
در تاریخ 15 مهر 1357 در دوره بیست و چهارم مجلس شورای ملی که آخرین دوره این مجلس هم بود جواد سعید در رقابت با عبدالله ریاضی با 144 رأی به ریاست مجلس انتخاب شد و عبدالله ریاضی پس از پانزده سال از ریاست مجلس کنار گذاشته شد.
حضور مبارک آیت الله العظمی امام خمینی رهبر انقلاب و مرجع عالیقدر شیعیان
در این موقع که قلوب مشتاق قاطبه ملت ایران با تشریف قدوم محترم به خاک وطن، پس از سال ها دوری سرشار از شادی است از درگاه قادر متعال خالصانه مسئلت می نماید
مقدم محترم را برای ملت و مملکت قرین خیر و برکت فرماید و بر طول عمر آنحضرت همراه با صحت و سلامت بیفزاید، والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
ارادتمند  جواد سعید
جواد سعید یکی از اعضای شورای سلطنت هم بود که قرار بود اساس رژیم سلطنتی را بعد از خروج شاه از ایران حفظ کنند. این شورا در 23 دی ماه 1357 و سه روز قبل از فرار شاه از ایران تشکیل شد. از این رو به عنوان آخرین بارقه امید، تصمیم گرفت شورایی را به وجود آورد تا بتواند از فروپاشی نظام سلطنتی جلوگیری به عمل آورد. در حقیقت فکر تشکیل «شورای سلطنت» ناشی از نگرانی جدی شاه از انقراض سلسله شاهنشاهی بود.
اعضایی که برای تشکیل این شورا با موافقت شاه در نظر گرفته شدند عبارت بودند از: شاپور بختیار نخست‌وزیر، محمد سجادی رئیس مجلس سنا، جواد سعید رئیس مجلس شورای ملی، سید جلال تهرانی سناتور سابق، محمدعلی وارسته وزیر دارایی اسبق، عبدالله انتظام رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، علیقلی اردلان وزیر دربار شاهنشاهی، علی‌آبادی دادستان سابق، ارتشبد عباس قره‌باغی رئیس ستاد ارتش.
کارشناس مسئول مرکز اسناد کتابخانه مجلس تصریح کرد: در 23 دی ماه 1357 سه روز قبل از فرار شاه، اعضاء شورای ریاست سلطنت معرفی شدند که در میان آنان دکتر جواد سعید نیز حضور داشت.
جالب آنکه یک روز قبل از تشکیل شورای سلطنت، امام خمینی  دستور تشکیل شورای انقلاب را داده و یک روز قبل از خروج شاه به مناسبت اربعین حسینی در فرمانی نه ماده‌ای شورای سلطنت را غیرقانونی اعلام کرد و به اعضای آن اظهار نمود که دخالت آنان در امور مملکتی جرم است و بایستی از شورا کناره گیری نمایند.
بعد از ورود امام به وطن جواد سعید در نامه ای این ورود را تبریک گفت: چند روز بعد در 17 بهمن ماه هم که آخرین جلسه مجلس شورای ملی بود جواد سعید در جلسه علنی مجلس در نطقی به قرائت کرد: بازگشت حضرت آیت الله العظمی خمینی مرجع عالی‌قدر تشیع را به خاک وطن از طرف خود و عموم نمایندگان خوش آمد گفته از درگاه قادر متعال مسئلت می‌نماییم که تشریف فرمایی ایشان برای ملت و مملکت توأم با صلح و صفا باشد. ما عمیقاً معتقد هستیم که باید از طریق مذاکرات و به طور مسالمت‌آمیز مملکت از این بن‌بست خارج شود تا خدای ناکرده از هرگونه درگیری و برخورد که مآلاً برای ملت و مملکت نتایج بسیار اسف‌آوری خواهد داشت جلوگیری شود. از خداوند بزرگ مسئلت داریم که ملت و مملکت ما را در کنف حمایت خود از هر گزندی محفوظ و مصون بدارد.
این آخرین جلسه مجلس بود که 90 غایب داشت. برخی نمایندگانش استعفا کرده بودند و برخی در این جلسه حضور پیدا نکرده بودند. جواد سعید هم در تاریخ 18 اردیبهشت 1358 در دادگاه انقلاب محکوم به اعدام و اموالش مصادره شد.
کد N94043

وبگردی