آفتاب
حجت الاسلام رئیسی در حرم مطهر:

ایستادگی در مقابل نظام سلطه عین عقلانیت است/ تشریح مشخصه های مکتب سیاسی امام

ایستادگی در مقابل نظام سلطه عین عقلانیت است/ تشریح مشخصه های مکتب سیاسی امام

معاون اول قوه قضائیه ضمن تشریح مکتب سیاسی امام در سالروز ورود امام به کشور افزود: امروز ایستادگی مقابل نظام سلطه عین عقلانیت است.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام علی رئیسی معاون اول رئیس قوه قضائیه که به مناسبت سالروز ورود امام خمینی(ره) به کشور در حرم مطهر سخنرانی می کرد، 12بهمن را روز نورانیت برای ملت بزرگ ایران و تجلی معجزه الهی دانست و گفت: با اینکه هر روز خدا متعلق به خداست، اما روز تجلی الهی از غیر مجرای غیرطبیعی یوم الله است.

وی با بیان اینکه رهبری امام تسخیر دل ها و جان ها بود افزود: تسخیر دل ها به نحوی که ملت بزرگ ایران برای ستیز با دشمن و برای حاکمیت دیت سر از پا نمی شناخت.

معاون اول رئیس قوه قضائیه در ادامه به معرفی شاخصه های مکتب سیاسی امام اشاره کرد و گفت: اولین شاخص مکتب سیاسی امام پیوند عمیق بین معنویت و سیاست، بین اخلاق و سیاست و بین عرفان و سیاست است. و سنگ زیربنای تفکر امام(ره)  دیدگاه حقوقی و سیاسی امام(ره) در یک جمله است و آن اینکه عالم در محضر خداست.

رئیسی با بیان اینکه امام(ره) دلهای مردم را با اخلاصش تسخیر کرد و این اخلاص او را جاودانه کرد ادامه داد: امام(ره) زنده است و زنده بودن امام بر پیروی خط امام و ادامه راه میزاث عظیم انقلاب اسلامی است، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند راه ما راه امام(ره)، مقصد ما مقصد امام، و هدف ما هدف امام است.

وی افزود: امروز این راه از همه زمان ها پر رهرو تر و راهیان این مسیر از تمامی مسیرها شکست نا پذیرترند و دشمنان این مسیر از همه زمان ها منفور ترند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه محبوب ترین نام نه در ایران بلکه در بین تمامی ملل مستضعف و با بصیرت نام امام خمینی(ره) است ادامه داد: مغرب زمین 400سال است که با خدا مبارزه می کند و دین را از عرصه زندگی کنار گذاشته اما امروز به برکت انقلاب اسلامی، عشق معنویت خواهی در تمامی جهان به ویژه در مغرب زمین بیشتر شده است.

وی افزود:اینکه امروز در مغرب زمین اتفاق می افتد محصول کنار گذاشتن دین از زندگی اجتماعی مردم است و امام پیوند عمیق بین تمامی مسائل و دین را برقرار کرد.

رئیسی دومین شاخصه مکتب امام را اعتقاد و باور به کرامت انسان دانست و گفت: امام معتقد بودند انسان دارای جایگاه و مقام ارزشمند خدادادی و دارای حق رأی و حق روند زدن سرنوشت خویش است دلذا تنها بعد از سه از پیروزی انقلاب امام دستور رفراندوم و مراجعه به آراء عمومی را دادند این احترام به مردم ایت

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: آنهایی که دیروز مقابل امام و امروز مقابل جانشین به حق امام صف آرائی کرده اند یعنی نظام سلطه در بحرین اجاه رأی به مردم بحرین نمی دهند و حق حیات را از فلسطینی ها صلب کرده اند.

وی افزود: امروز دشمنان امام و انقلاب و نظام علیرغم اینکه داعیه حقوق انسان را سر می دهند اما خودشان به روشنی حقوق انسان ها را زیرپا م یگذارند امروز ملت ایران در جایگاه مدعی و مغرب زمین در جایگاه متهم است. کسانی که ناقض حقوق ملت هستند نمی توانند پرچمدار حقوق بشر و حقوق ملت باشند.

وی سپس به شاخصه سوم مکتب سیاسی امامپرداخت و گفت: امام این پیام و این انقلاب را منحصر به مردم ایران نمی داند و اعتقاد داشتند استقلال برای همه ملت ها است و عشق به خدا و حق طلبی برای همه انسان ها و پیام جهانی است و مسأله اصلی تمام جهان اسلام را قدس و آزادی سرزمین های اشغالی اعلام می کنند.

وی افزود:مگر ایرانی ها می توانند نسبت به لبنان، فلسطین و افغانسان و دیگر ملتهای جهان بی تفاوت باشند.

معاون اول قوه قضائیه شاخص چهارم مکتب سیاسی امام را پاسداری از ارزش های الهی دانست و گفت: در این نظام حفظ و گسترش ارزش های الهی در زندگی مردم از اولویت هاست و امام می خواهد فقه به معنی فقه اکبر، اوسط و اصغر در سراسر زندگی مردم حاکم باشد.

رئیسی به معرفی پنجمینت شاخصه مکتب سیاسی امام پرداخت و گفت: عدالت اجتماعی از شاخصه های مهم مکتبسیاسی امام است. عدالت بعد از توحید از فراگیرترین مفاهیم دینی ما است و عدالت مورد نظر امام عدالت در همه زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .. بود

وی با بیان اینکه قانونگرایی برای همه بخش ها یک ارزش و قانون گریزی یک ضد ارزش است افزود: انتخابات سال 88 و فتنه 88 ثمره یک قانون شکنی است و از ناحیه کسانی که به قانون پایبند نبودند رخ داد اما انچه در حماسه سیاسی سال جاری شاهد بودیم ثمره قانونمنداری است، این انتخابات شیرین و آن تلخ بود. لذا باید عدالت را به عنوان شاخص مهم قلمداد کرد.

رئیسی ادامه داد: کسانی می خواهند آزمان های امام را تخطئه کنند و دشمن ستیزی را مورد حمله قرار دهند، اما آرمان امام دشمن ستیزی و دشمن شناسی است. هر چند عقلانیت امر پسندیده ای است ولی کدام انسان عاقلی است که از دشمن غاقل باشد امروز ایستادگی در مقابل نظام سلطه عین عقلانیت است.

وی با بیان اینکه حمایت از عزت ملی و اقتدار ملی جزو آموخته های امام است ادامه داد: ملت ایران و انقلاب اسلامی در بین تمامی جهانیان یک الگو است لذا باید بر حفظ آرمان ها تأکید شود.و ما مردم بسیج نیروهای مصلح و تمامی اقشار جامعه با امام و رهبری، میثاق و پیمان می بندیم تا آخرین نفس با آرمان های امام و انقلاب و نظام و ولایت فقیه پایبند و پایدار باشیم.

 

 

 

کد N93820

وبگردی