آفتاب

ناخرسندی کاخ سفید از رفتار چین با خبرنگاران خارجی

ناخرسندی کاخ سفید از رفتار چین با خبرنگاران خارجی

به دنبال اقدام چین در عدم تمدید روادید خبرنگار آمریکایی روزنامه نیویورک تایمز و اخراج وی از این کشور، واشنگتن رفتار چین با خبرنگارن خارجی را مورد نکوهش قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت، آمریکا بسیار ناخرسند است از این که "آستین رمزی"، خبرنگار نیویورک تایمز مجبور به ترک چین شده و اقدامات پکن در تضاد کامل با رفتاری است که آمریکا با خبرنگاران چینی و دیگر خبرنگاران خارجی دارد.

این بیانیه تاکید دارد، آمریکا عمیقا نگران است از این که خبرنگاران خارجی در چین همچنان با محدودیتهایی روبرو هستند که جلوی انجام شغل آنها را می گیرد؛ محدودیت‌هایی شامل تاخیر زیاد در فرآیند صدور روادید خبرنگاری،‌ محدودیت سفر خبرنگاران به برخی مناطق و مکانها که از دید مقامات چینی حساس هستند و مواردی از خشونت از سوی مقامات محلی علیه خبرنگاران.

این بیانیه اضافه کرد: ما از چین می‌خواهیم تا به صدور به موقع روادید و تصمیمات برای خبرنگاران خارجی پایبند باشد، وب‌سایت‌های رسانه‌های آمریکایی را از فیلتر خارج کند و دیگر محدودیتهایی که جلوی توانایی خبرنگاران برای انجام شغلشان را می گیرد، از میان بردارد.

ماه گذشته میلادی جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا درجریان سفر به چین شخصا مساله رفتار چین با خبرنگاران خارجی را مطرح کرد.

در چین وب‌سایتهای دو رسانه آمریکایی نیویورک تایمز و بلومبرگ فیلتر است که علت این مساله اقدام آنها در سال 2012 در انتشار تحقیقات مربوط به ثروت خانوادگی ون جیابائو، نخست وزیر وقت چین و شی جینپینگ، رییس جمهوری فعلی است.

انتهای پیام

کد N93815

وبگردی