آفتاب

جاسوسی کانادا از مسافران در فرودگاه

جاسوسی کانادا از مسافران در فرودگاه

شبکه خبری سی بی سی همزمان با زیرسوال رفتن اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی خارجی گزارش داد، سرویس اطلاعاتی کانادا نیز اطلاعات مسافران کانادایی را که از فرودگاه‌های مهم عبور می‌کردند و به سرویس "وای فای" متصل می‌شدند، جمع‌آوری کرده و سپس رد ‌آنها را به مدت چند روز دنبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، شبکه خبری سی بی سی در گزارشی گفت، اسناد و مدارک افشا شده توسط ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد که "سازمان امنیت ارتباطات کانادا" رد کانادایی‌هایی را که از فرودگاه‌های مهم عبور می‌کردند و با تلفن‌های همراه، تبلت یا لپ‌تاپ‌های خود به سیستم "wifi" متصل می‌شوند، دنبال کرده است. این مدارک افشا شده نشان می‌دهد که "سازمان امنیت ارتباطات کانادا" زمانی که وسایل بی‌سیم این مسافران در شهرهای اطراف کانادا و حتی در فرودگاه‌های آمریکا به "wifi" متصل می‌شود، این مسافران را به مدت یک هفته یا بیشتر تعقیب کرده است.

این مساله همچنین شامل افرادی است که به فرودگاه‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، کتابخانه‌ها، متروها و دیگر مکان‌ها رفته و از آنجا با وسایل بی‌سیم خود به "wifi" متصل شده‌اند.

بر اساس قانون کانادا، ماموریت این ‌آژانس جاسوسی این است که از طریق رهگیری داده‌های اینترنتی و تلفنی برون مرزی، اطلاعات خارجی را در وهله اول جمع‌آوری کند. بر اساس قانون کانادا هدف قرار دادن کانادایی‌ها و کسانی که در این کشور زندگی می‌کنند بدون حکم قضایی ممنوع است.

این آژانس در ماه‌های اخیر به انجام اقدامات جاسوسی در داخل کانادا متهم شده است.

ادعا شده که این آژانس از طریق تامین اطلاعات در جریان نشست "گروه 20" که سال 2010 میلادی در تورنتو برگزار شد، به آژانس امنیت ملی آمریکا کمک کرده است.

این گزارش در خصوص مداخله در فرودگاه مغایر با بیانیه‌های جان فورستر، رئیس سازمان امنیت ارتباطات کانادا است که اخیرا گفته بود: حفاظت از حریم خصوصی کانادایی‌هها مهمترین اصول ما است.

استفان هارپر، نخست‌وزیر کانادا یک بازرس مستقل را استخدام کرده تا مطمئن شود که سازمان امنیت ارتباطات کانادا قانون را نقض کرده است یا خیر.

شبکه خبری سی بی سی گفت: این آژانس جاسوسی یک نرم‌افزار قوی جدید را بررسی می‌کند که توسط آژانس امنیت ملی آمریکا توسعه یافته است. این تکنولوژی در سال 2012 میلادی ارائه شده و هم‌اکنون به طور کامل در حال فعالیت است.

انتهای پیام

کد N93813

وبگردی