آفتاب
معاون وزیر سابق آموزش و پرورش تاکید کرد

نادیده گرفتن معلم، پاشنه‌ آشیل نظام سنتی

نادیده گرفتن معلم، پاشنه‌ آشیل نظام سنتی

معاون وزیر سابق آموزش و پرورش تعطیلی پنجشنبه‌ها را باعث پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: طبق تحقیقات شورای عالی آموزش و پرورش در کشورهای توسعه یافته همچون سوئد، ژاپن، آمریکا و هلند، همبستگی بسیار مثبتی میان پیشرفت تحصیلی و پنج روزه بودن آموزش در هفته وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم سحرخیز در مناظره شبکه اول سیما که روز گذشته با موضوع «بررسی تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس» با حضور علی احمدی، رئیس کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، احمدی، عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه تهران و حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: اگر به بحث جامعیت به عنوان یکی از اصول حاکم بر برنامه‌های درسی توجه ویژه شود و به تمام مولفه‌های تاثیرگذار در برنامه درسی نگاه متوازن داشته باشیم، باید برای مولفه معلم وزن بیشتری قائل شویم، چرا که معلم موتور محرکه تحول نظام آموزشی است.

معاون وزیر سابق آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تمام عناصر تحت‌الشعاع معلم است، تصریح کرد: در سند تحول نظام آموزشی و برنامه درسی ملی، مطالبات و انتظاراتی مطرح شده که ناچاریم برای پرداختن به این مطالبات، بحث متناسب‌سازی ساعات و ایام سال تحصیلی را جدی بگیریم.

سحرخیز با انتقاد از اینکه چگونه می‌توان معلم را پژوهشگر محسوب کرد، اما از او انتظار داشته باشیم شش روز در هفته در مدرسه حاضر شود، گفت: چگونه می‌شود معلم را یک مرجع علمی و پژوهشگر معرفی کنیم و بعد از معلم ابتدایی که بیش از 60 درصد دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهد و بیش از 60 درصد این قشر بانوان هستند، از روز شنبه تا پنجشنبه در مدرسه حضور یابند و آن وقت توقع داشته باشیم فرصت توانمندسازی و احیای نظام آموزشی را داشته باشند، در حالی که آنها حتی حوصله تدارک نیازهای فیزیولوژیک خود را در خانواده ندارد. یکی از پاشنه‌ آشیل‌های نظام سنتی، نادیده گرفتن معلم است.

وی با تاکید بر اینکه قریب به اتفاق کشورهای دنیا پنج روز فعالیت رسمی دارند، گفت: 30 درصد مدارس ما، روستایی‌اند و در مناطق صعب‌العبور هستند و معلمان با سختی‌های بسیاری می‌توانند بر سر کلاس حاضر شوند.

معاون وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه شاید عبارت «تعطیلی» به صراحت در مصوبه نیامده باشد، افزود: اما در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت به فعالیت آموزشی در پنج روز اول هفته اشاره شده و این به این معناست که نمی‌توان روز دیگری را انتخاب کرد و سؤال اصلی اینجاست که اگر قرار است روز دیگری به جز پنج روز اول هفته مدارس دایر باشند، آیا معلم نیز باید بر سر کلاس حضور داشته باشد؟ آیا این باعث افزایش موظفی معلمان است؟ آیا قرار است معلم دیگری بر سر کلاس حاضر شود؟ اینها سؤالاتی است که در خصوص این طرح مطرح می‌شود.

سحرخیز با اشاره به تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت: این مسئله دو جنس متفاوت است و نمی‌توان نیازهای دانش‌آموزان استثنایی کشور را به تمام دانش‌آموزان تعمیم داد. ما پژوهش‌هایی داریم که نتایج آن دقیقا برعکس آن چیزی است که آقای کفاش،‌ معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه یادگیری فقط در چاردیواری کلاس اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است، باید به مهارت‌های زندگی و فنی توجه ویژه شود تا دانش‌آموز بتواند پس از تحصیلات به کسب معاش بپردازد.

به گزارش ایسنا، در نظرسنجی برنامه مناظره در مجموع حدود 400 هزار نفر از بینندگان شرکت‌ کردند که از این تعداد حدود 78 درصد موافق تعطیلی مدارس در روز پنجشنبه و 22 درصد مخالف اجرایی شدن این طرح بودند.

انتهای پیام

کد N93753

وبگردی