آفتاب

رایزنی اردوغان با مرکل در باره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

رایزنی اردوغان با مرکل در باره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

آنکارا – ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه هفته جاری در صدر هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم آلمان است تا در باره فرایند مناسبات دو کشور و روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت و گو کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، اردوغان به دعوت ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان در حالی به این کشور سفر می کند که آلمان بزرگترین شریک تجاری ترکیه است و بیش از سه و نیم میلیون نفر از اتباع ترک در این کشور زندگی می کنند.

این اولین سفر نخست وزیر ترکیه به آلمان بعد از انتخابات اخیر در این کشور که مرکل بار دیگر توانست زمام امور را در دست بگیرد.

نخست وزیر ترکیه را در این سفر ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر امور خارجه ، ˈمولود چاوش اوغلوˈ وزیر اتحادیه اروپا و ˈامرالله ایشلرˈ معاون نخست وزیر و شماری از نمایندگان مجلس ، نهادهای مدنی، بخش خصوصی و خبرنگاران همراهی می کنند.

براین اساس، اردوغان روز سه شنبه با مرکل دیدار و سپس با ˈسیگمار گابریلˈ معاون صدراعظم آلمان، وزیر انرژی و رهبر حزب سوسیال دمکرات به عنوان شریک دولت ائتلافی مرکل نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

نخست وزیر ترکیه در سفر دو روزه خود به آلمان، در انجمن سیاست خارجی آلمان (DGAP) در برلین، به عنوان یکی از نهادهای مدنی مهم فعال در سیاست خارجی آن کشور حاضر و سخنرانی کرده و در برنامه ای که توسط اتحادیه دمکرات های ترک تبار اروپا ترتیب یافته شرکت و با نمایندگان جوامع ترک مقیم آلمان و اروپا نیز دیدار و گفت و خواهد کرد.

اردوغان در این سفر ساختمان جدید سفارت ترکیه در برلین را که گفته می شود بزرگترین نمایندگی کشورش در جهان خواهد بود، افتتاح خواهد کرد.

نهاد نخست وزیری ترکیه در اطلاعیه ای اعلام کرد مهمترین دستور کار سفر اردوغان به آلمان و دیدار با مقامات این کشور را بحث و تبادل پیرامون فرایند مناسبات اقتصادی و سیاسی دوکشور، تحولات منطقه ای و بین المللی و فرایند همگرایی ترکیه در اتحادیه اروپا تشکیل می دهد.

مسائل و مشکلات ترک های مقیم اروپا به ویژه ترکهای مقیم آلمان که با بیش از سه و نیم میلیون نفر، بزرگترین جامعه خارجی ترک در اروپا را تشکیل می دهند، از قبیل حملات گروههای افراطی و نژادپرست و نازی ها، مشکل صدور روادید به ترکها در سفر به آلمان با توجه به گستردگی حجم مبادلات تجاری و همکاریهای اقتصادی دو کشور نیز از جمله مسائل مهمی است که پیش بینی می شود در گفت و گوهای اردوغان و مرکل، مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

آلمان بزرگترین شریک تجاری ترکیه است و حجم مبادلات تجاری دو کشور در 11 ماه سال گذشته به بیش از 34 میلیارد دلار رسید.

ترکیه در سال گذشته همانند سالهای قبل بیشترین صادرات خود را به آلمان داشت. در مقابل، آلمان نیز در بخش صادرات به ترکیه بعد از روسیه در مقام دوم قرار گرفت.

بررسی خبرنگار ایرنا از آخرین آمار موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد در 11 ماه سال گذشته میلادی صادرات ترکیه به آلمان با 4/3 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال 2012 میلادی به 12 میلیارد و 553 میلیون و 734 هزار دلار و واردات این کشور از آلمان نیز با 5/12 درصد افزایش به 21 میلیارد و 707 میلیون و 527 هزار دلار رسید. در این دوره سهم آلمان در صادرات ترکیه 1/9 درصد و در واردات این کشور 5/12 درصد شد.

یکی از موضوعاتی که پیش بینی می شود در گفت و گوهای اردوغان و مرکل مورد بحث قرار گیرد، تحولات سوریه و میزبانی ترکیه از افزون بر 260هزار پناهجوی سوری در اردوگاههای پناهندگان است.

گفته می شود علاوه بر اسکان در اردوگاههای پناهندگان بیش از 400 هزار پناهجوی سوری نیز در شهرهای مرزی و دیگر شهرهای بزرگ ترکیه به صورت پراکنده زندگی می کنند.

ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته در دیدار با ˈفرانسوا اولاندˈ رییس جمهوری فرانسه گفت: ترکیه تاکنون 5/2 میلیارد دلار برای پناهجویان سوری هزینه کرده است.

موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بخش دیگری از مذاکرات هیاتهای ترکیه و آلمان را تشکیل خواهد داد که با توجه به حضور مولود چاوش اوغلو که پیشتر ریاست مجمع پارلمان اروپا را نیز به عهده داشت و دارای روابط نزدیک با مقامات بلندپایه اروپایی است، نشان می دهد، آنکارا در صدد است به نارضایتی های اروپا از کندی در فرایند اصلاحات در ترکیه در فرایند همگرایی با اتحادیه اروپا پاسخ دهد.

ترکیه ، کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان و فرانسه را به کارشنکنی در فرایند عضویت این کشور در اتحادیه اروپا متهم کرده و مدعی است این کشورها عهد شکنی می کنند.

اردوغان هفته گذشته بعداز یک وقفه پنج ساله به بروکسل سفر کرد به این امید که جان تازه ای به فرایند همگرایی کشورش با اتحادیه اروپا بدهد.

هفته گذشته با سفر رییس جمهوری فرانسه به ترکیه که اولین سفر در سطح رییس جمهوری فرانسه به این کشور در 22 سال اخیر بود، نشانه هایی از نرمش در مواضع پاریس نسبت به فرایند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، مشاهده شد.

عبدالله گل نیز بعداز میزبانی اولاند به ایتالیا رفت تا در آستانه احراز ریاست دوره ای اتحادیه اروپا توسط ایتالیا، در خصوص کمکهای آن کشور به فرایند همگرایی ترکیه در اتحادیه اروپا تشریک مساعی بیشتری با آنکارا داشته باشد.

مساله قبرس نیز از دیگر مسایل مطرح در روابط ترکیه با اتحادیه اروپا و آلمان به عنوان یکی از مهره های اصلی این اتحادیه است. تداوم تنش ها میان بخش یونانی نشین قبرس با بخش ترک نشین آن و تلاش های ترکیه برای افزایش نفوذ خود در بخش ترک نشین این کشور، همواره یکی از دلایل مخالفت اتحادیه اروپا با عضویت ترکیه در این اتحادیه بوده است.

در نهایت به نظر نمی رسد سفر اردوغان به آلمان را باید در چارچوب دوره تازه ای از تلاش های دولت آنکارا به ویژه به دنبال تزلزل سیاسی اخیر ناشی از عملیات ارتشا و فساد در 26 آذرماه گذشته و در آستانه برگزاری دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز محلی در ماه مارس و اوت سالجاری، برای احیای روابط با اتحادیه اروپا و در کل با غرب ارزیابی کرد.

روابط ترکیه با آلمان و اتحادیه اروپا به ویژه در سومین دوره اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان ناشی از انتقادات آنکارا از ادامه بی مهری های غرب و نشان دادن گرایش به پیوستن به سازمان شانگهای در حالیکه عضو ناتو است و انتقادهای غرب از تحولات سیاسی در ترکیه، با فراز و نشیب هایی رو به رو شده است.

کارشناسان روابط بین المللی در آنکارا با اشاره به تاثیرات التهابات سیاسی اخیر در اقتصاد ترکیه و ضریب بالای تاثیر پذیری ترکیه از تحولات در اقتصاد جهانی و نیاز شدید این کشور به باز بودن کانال ورود سرمایه خارجی به بازارهای پول و سرمایه ترکیه، معتقدند که دولت آنکارا در آستانه این دو انتخابات سرنوشت ساز مایل نیست در این دوره حساس با جبهه غرب گفتمان انتقادی را دنبال کند.

خاورم/2011**230 **1515
کد N93615

وبگردی