آفتاب
وال استریت ژورنال :

فشار آمریکا بر شرکت های بین المللی برای کنترل رابطه با ایران ادامه دارد

فشار آمریکا بر شرکت های بین المللی برای کنترل رابطه با ایران ادامه دارد

یک روزنامه غربی از اعزام و مذاکره هیئت های آمریکایی به کشورهای مختلف جهان با هدف کنترل مبادلات شرکت های بین المللی با ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، مقامات دولت آمریکا در حال رایزنی در سراسر جهان بوده و به صورت محرمانه به شرکت های بین المللی هشدار می دهند که در قراردادهای جدید با ایران زیاده روی نکنند چون تحریم های لغو شده علیه تهران محدود بوده و فقط برای مدت شش ماه اجرایی شده است.

بر اساس این گزارش، اغلب بیانیه ها و سخنرانی هایی که مقامات آمریکایی در هفته های اخیر در مورد محدود بودن تحریم های لغو شده و همچنین محدودیت زمانی آنها بیان می کنند نیز در همین راستا انجام می شود. در همین رابطه مقامات آمریکایی یک سفر دوره ای خارجی به پایتخت های تجاری جهان یعنی لندن، پاریس و دبی انجام داده و در دیدار با رئیسان شرکت های بین المللی تلاش کرده اند تا این موضوع را به آنها گوشزد کنند.

در همین رابطه "ژاکوب (جک) لیو" وزیر خزانه داری آمریکا دیروز جمعه به وال استریت ژورنال گفت : من شخصا در هفته های اخیر در دیدار با صدها نفر از روسای شرکت های آمریکایی و بین المللی این موضوع را به آنها یادآوری کرده ام. عمده این دیدارها در مجمع جهانی اقتصاد در داووس انجام شده است.

لیو در ادامه گفت : مهم است که این شرکتها این موضوع را درک کنند که ما به رصد مبادلات با ایران و اجرای تحریم ها ادامه می دهیم.

به گزارش مهر، از پیش از اجرای توافقنامه هسته ای ژنو نیز آمریکا نگران آن بود که با لغو برخی از تحریم ها، شرکت های بین المللی اقدام به ثبت قراردادهای جدید و بزرگی با تهران کنند که این قراردادها سبب از بین رفتن ساختار کلی تحریم ها شوند از همین رو تلاش واشنگتن برای متقاعد کردن شرکت ها برای خودداری از امضای قراردادهای بزرگ با تهران از پیش از اجرای توافقنامه ژنو آغاز شده بود.

در همین رابطه لیو چندی پیش در مصاحبه با بی بی سی ضمن دادن هشدار به شرکت های خارجی طرف قرارداد با ایران گفته بود : تحریم‌هایی که اخیرا لغو شد، محدود بوده و بیشتر تحریم‌ها همچنان بر قرار است.

وزیر خزانه داری آمریکا خطاب به شرکتهای خارجی گفته بود درباره میزان آمادگی ایران برای پذیرش سرمایه، اهمیت بیش از اندازه ندهند. لیو مدعی شده بود که تحریمها باعث شد ایران پای میز مذاکره بنشیند.

لیو در این اظهارات به شرکت های بین المللی هشدار داده بود که اگر از خط قرمز های آمریکا عبور کنند با عکس العمل واشنگتن روبرو خواهند شد. وزیر خزانه داری آمریکا در خصوص نظارت بر اجرای تحریمها نیز گفت : همانطور که گفته ایم به صورت کاملا مستقیم قصد نظارت و اجرای تحریمها را داریم .

برخی در آمریکا نگران آن هستند که با لغو برخی از تحریمها، ساختار کلی تحریمهای موجود علیه ایران از هم بپاشد از همین رو در تلاش هستند تا شرکتهای بین المللی را از عقد قراردادهای بزرگ با ایران برحذر دارند.

 

 

 

 

کد N93304

وبگردی