آفتاب

کمک مالی آمریکا به افغانستان لغو شد

کمک مالی آمریکا به افغانستان لغو شد

مقام‌های دولت آمریکا اعلام کردند، واشنگتن کمک مالی برای برگزاری نظرسنجی‌ها درباره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را پس از آنکه نظرسنجی دسامبر 2013 دولت ‌آمریکا را به تلاش برای دستکاری در این انتخابات متهم کرد، لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از سخنگویان گروه دموکراسی بین‌الملل که توسط دولت آمریکا حمایت مالی می‌شود، اعلام کرد که این گروه و سایر سازمان‌های مشابه تصمیم گرفته بودند تا نظرسنجی‌هایی را همزمان با اینکه دولت افغانستان خود را برای انتخابات پنج آوریل 2014 آماده می‌کند، برگزار کنند.

سفارت آمریکا در کابل نیز بعدا لغو حمایت مالی برای برگزاری این نظرسنجی‌ها را تایید کرد و سخنگوی این سفارتخانه گفت: اظهار نظرها از سوی برخی از مقام‌های انتخاباتی و کاندیداهای این انتخابات بیانگر این است که احتمال این مساله که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با دخالت همراه باشد، وجود دارد. بنابراین برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی هر چند بی‌پایه و اساس باشد، ما تصمیم گرفته‌ایم تا تامین مالی برای برگزاری نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان را لغو کنیم.

لغو این کمک مالی پس از آن صورت گرفت که روابط میان آمریکا و افغانستان در پی امتناع حامد کرزای،‌ رئیس‌جمهوری افغانستان در امضای معاهده دوجانبه برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در این کشور پس از 2014 تیره و تار شده است.

این انتخابات در افغانستان حساس است چرا که این کشور به دنبال ایجاد ثبات ماه‌ها پیش از خروج نیروهای خارجی از این کشور است و امکان اینکه شبه‌نظامیان طالبان بار دیگر قدرت بگیرند، وجود دارد.

محمد عطا، مدیر برنامه‌ریزی گروه دموکراسی بین‌الملل اعلام کرد، این گروه تصمیم گرفته که سه دور نظرسنجی برگزار کند و اولین نتایج در دسامبر 2013 منتشر شد اما یافته‌های آن مبنی بر احتمال تلاش آمریکا برای دخالت و دست بردن در نتایج این انتخابات در افغانستان بوده است.

وی افزود: آژانس‌های معدودی هستند که مسئول برگزاری این نظرسنجی‌ها بودند اما همه ‌آنها برگزاری این نظرسنجی‌ها را لغو کردند.

سخنگوی کرزای نیز اعلام کرد که واشنگتن ممکن است تلاش کند تا از این نظرسنجی‌ها به عنوان ابزاری برای تاثیر گذاشتن بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2014 استفاده کند.

نظرسنجی نخست گروه دموکراسی بین‌الملل نشان داد که اشرف غنی، وزیر اقتصاد سابق افغانستان و عبدالله عبدالله، ‌وزیر امور خارجه سابق این کشور و رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری 2009 کرزای، جزو پیشروها در انتخابات سال جاری میلادی هستند.

انتهای پیام

کد N93206

وبگردی