آفتاب

المعلم: هیات مخالفان جدی نبود/ مذاکرات نتایج ملموسی نداشت

المعلم: هیات مخالفان جدی نبود/ مذاکرات نتایج ملموسی نداشت

وزیر خارجه سوریه ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم دستیابی به نتایج ملموس در دور اول مذاکرات ژنو دلیل این مساله را عدم جدیت هیات مخالفان و دخالت‌های آمریکا دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در کنفرانسی خبری عنوان داشت: بعد از یک هفته مذاکره در ژنو نتایج ملموسی از این مذاکرات محقق نشد و دلیل این امر در وهله نخست به عدم جدیت هیات مخالفان مربوط می‌شود. ما زمانی که به ژنو آمدیم نسبت به هر مساله‌ای روی باز نشان داده و موافقت کردیم که در خصوص هر موضوعی بحث و مذاکره کنیم. اما به نظر می‌رسد که طرف دیگر به خوبی معاهده ژنو 1 را مطالعه نکرده و تنها در خصوص یک بند آن تمام برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده بود.

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: علت دومی که باعث شد مذاکرات به نتایج ملموسی نینجامد دخالت‌های آمریکا بود چراکه واشنگتن یک فضای پرتنشی را در خصوص ژنو2 ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: ما تلاش کردیم تا از طریق محکوم کردن تروریسم یک زمینه مشترکی را ایجاد کنیم. اما طرف مقابل این امر را نپذیرفت. ما همچنین یک بیانیه سیاسی ارائه دادیم که در آن بر تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت آن و آزاد سازی تمامی اراضی اشغال شده در سوریه تاکید شده بود و ما از سوریه دموکرات صحبت کردیم که در آن به تنوع فکری احترام گذاشته می‌شود و مداخله مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان مرفوض است. اما متاسفانه طرف دیگر این طرح مقدماتی را نپذیرفت.

ولید المعلم عنوان داشت: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و دولت، تصمیماتی را در خصوص مشارکت در دور بعدی مذاکرات اتخاذ خواهند کرد و باید از بزرگترین قشر مخالفان و جامعه مدنی در سوریه برای شرکت در مذاکرات دعوت شود تا این مذاکرات بهتر و سازنده‌تر شود.

این مقام سوری تصریح کرد: بندهای معاهده ژنو 1 در سایه عدم حضور سوری‌ها تدوین شد و آمریکایی‌ها و روسی‌ها اختلافاتی پیرامون تفسیر آن دارند. هر کس این معاهده را مطالعه کند در می‌یابد که در آن بر لزوم تحقق آرامش و ثبات در سوریه تاکید شده است تا راه در مقابل حل و فصل سیاسی بحران باز شود. اما متاسفانه نه آمریکا و نه حامیانش فضای مثبتی را ایجاد نکردند که به پیشرفت مذاکرات کمک کند.

وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: در معاهده ژنو 1 به کناره‌گیری بشار اسد اشاره‌ای نشده است. هیچ کس نمی‌تواند به نیابت از مردم سوریه تعیین کند که مسئولان این کشور چه کسانی باشند و سرنوشت سوریه را مردم این کشور تعیین می‌کنند.

ولید المعلم در ادامه افزود: بیش از یک ساختار برای حکومت انتقالی وجود دارد و سوال ما این است که چه کسی نماینده مخالفان در دولت آتی خواهد بود؟

وی در خصوص تصمیم واشنگتن برای مسلح کردن مخالفان سوریه نیز گفت: آمریکا تصمیم خود را برای حمایت مالی و تسلیحاتی از مخالفان اتخاذ کرد. حال آنکه آن‌ها می‌دانند هیچ مخالف میانه‌رویی در سوریه وجود ندارد. بلکه تنها گروه‌های تروریستی تندور در سوریه هستند.

این مقام سوری در خصوص اوضاع انسانی در حمص تصریح کرد: تلاش‌هایی برای خارج کردن غیرنظامیان از حمص صورت گرفت اما این تلاش‌ها شکست خورد. یکی از رهبران گروه‌های مسلح نیز می‌خواست به همراه غیرنظامیان از طریق ایجاد گذرگاه امن از حمص خارج شود. ما آماده خارج کردن غیرنظامیان از حمص هستیم و هر یک از افراد مسلح بخواهد که خود و سلاحش را تحویل نظام دهد حل و فصل شامل وی نیز می‌شود.

انتهای پیام

کد N93205

وبگردی