آفتاب
12بهمن1357 از نگاه ایرنا

پایانی بر 14 سال تبعید

پایانی بر 14 سال تبعید

تهران-ایرنا- امام خمینی پس از 14 سال دوری از وطن در میان پرشورترین استقبال ملت ایران در ساعت 9:33 با هواپیمای خطوط هوایی ایرفرانس وارد تهران شد و از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا رفت.

دفتر پژوهش و بررسی های خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی همگام با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به منظور بزرگداشت یاد و خاطره ی این رویداد تاریخی، گزیده ای از رویدادهای مهم 12 بهمن 1357 را منتشر کرده است:

** امام خمینی قبل از ترک پاریس در پیامی از مهمان نوازی فرانسوی ها تشکر کرد.

** امام خمینی پس از اقامه نماز در هواپیما، با آرامش خوابید. این در حالی بود که همه علاقه مندان، دوستداران و نزدیکان ایشان، نگران انجام این پرواز بودند. خطر انهدام هواپیما و یا ربودن آن در آسمان چیزی بود که همه را تا لحظه فرود آن در فرودگاه تهران، نگران ساخته بود.

** با وجود سرمای زیاد هزاران مشتاق زیارت حضرت امام، شب را در مسیر حرکت ایشان خوابیدند.

** با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد الله اکبر سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. استقبال کنندگان با خواندن سرود خمینی ای امام، اشک شوق بر گونه هایشان جاری شد.

** گروه های مختلف مردم در شهرهای مختلف ایران به مناسبت بازگشت امام خمینی به ایران به شادی و شعف پرداختند و در خیابان ها و بر سردر مغازه ها عکس هایی از امام خمینی را نصب کردند و با قربانی کردن گاو و گوسفند و پخش نقل و شیرینی ورود امام را به یکدیگر تبریک گفتند.

** مردم در شهرهای مختلف دست به راهپیمایی زدند و با سردادن شعارهای مذهبی و انقلابی بر پشتیبانی خود از امام خمینی تاکید کردند.

** یکی از کارکنان توانیر در تماس تلفنی با خبرگزاری پارس از هم میهنان خواست تا برای آن که همه هموطنان بتوانند پخش مراسم ورود امام خمینی را از رادیو و تلویزیون تماشا کنند و جلوگیری از خاموشی های احتمالی در طول مراسم یاد شده، در مصرف برق صرفه جویی کنند.

** میلیون ها تن از مردم ایران در مسیر فرودگاه مهر آباد تهران تا بهشت زهرا به استقبال امام خود آمدند.

** با ورود امام خمینی به وطن اتومبیل ها در خیابان ها به راه افتادند و مردم با روشن کردن چراغ های اتومبیل و زدن بوق شادمانی خود را ابراز داشتند.

** امام خمینی در سخنانی فرمود: من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می کنم. عواطف ملت ایران به دوش من بارگرانی است که نمی توانم جبران کنم.

ایشان ضمن اشاره به اینکه طرد شاه از کشور قدم اول پیروزی بود، همگان را به وحدت کلمه و ادامه مبارزه تا قطع کامل ریشه های فساد ترغیب کرد و سپس از فرودگاه عازم بهشت زهرا شد.

** امام خمینی در نخستین سخنرانی خود در میان انبوه استقبال کنندگان مشتاق در بهشت زهرا، فرمود: من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده اند می افتد، سنگینی بر دوشم احساس می شود که نمی توانم تاب بیاورم. محمدرضا پهلوی فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد و قبرستان های ما را آباد.

** ایشان در ادامه خاطر نشان کرد که من به ارتش یک نصیحت می کنم و یک تشکر ..... [ما] می خواهیم ارتش مستقل باشد. آقای ارتشبد شما نمی خواهید؟ آقای سرلشکر شما نمی خواهید مستقل باشید؟ و اما تشکر می کنم از قشرهایی که متصل شدند به ملت.

** در حالی که مراسم ورود حضرت امام به طور مستقیم از تلویزیون پخش می شد، نظامیان با یورش به سازمان رادیو و تلویزیون از ادامه پخش آن جلوگیری کردند.

**عده ای از مردم با قطع جریان پخش مستقیم ورود حضرت امام از تلویزیون، از شدت عصبانیت گیرنده های تلویزیونی خود را به خیابان پرت کردند.

** امام خمینی در شب اول اقامت خود در مدرسه رفاه، در سخنانی با اعضای کمیته استقبال، بر لزوم حفظ وحدت تاکید کرد.

** روحانیان متحصن در دانشگاه، با انتشار آخرین اعلامیه خود ضمن تبریک و گرامی داشت ورود امام، به تحصن خود پایان دادند.

** امام خمینی بعد از سخنرانی در بهشت زهرا برای عیادت از بیماران به بیمارستان هزار تختخوابی رفت، هلیکوپتر حامل ایشان ساعت 16:30 در محوطه بیمارستان به زمین نشست. اما ازدحام مردم سبب شد تا عیادت از بیماران انجام نشود و امام پس از نیم ساعت توقف، با اتومبیل بیمارستان را ترک کند.

گروه اطلاع رسانی

پژوهش**2059**9131
کد N93115

وبگردی