آفتاب

غول تروریسم خاورمیانه در بغداد پرسه می زند !

غول تروریسم خاورمیانه در بغداد پرسه می زند !

تهران- ایرنا-تلاش ماههای اخیر القاعده برای ورود به بغداد و کشاندن دامنه نبردها به پایتخت عراق، در روزهای اخیر به مرز هشدار رسیده است که مهمترین تحرکات آن را در حملات روز پنجشنبه به وزرات خانه های حقوق بشر و ترابری عراق ، حملات مسلحانه علیه مناطق شیعه نشین و نیز حمله خمپاره ای روز جمعه به فرودگاه بین المللی بغداد، شاهد بودیم.

ارتش عراق درحالی به دلایل انسان دوستانه از یک سو و فشارهای بین المللی، تاکنون از ورود به فلوجه و رمادی دو شهر اصلی تحت اشغال الانبار خودداری کرده که بیشترین تمرکز نیروهای تروریستی در این استان و شهرهای یاد شده است و از آنجا عملیات بمب گذاری و حملات مسلحانه در بغداد و سایر نقاط عراق از جمله استان های بابل، کربلا، موصل و صلاح الدین و حتی نجف هدایت می شود.

کارشناسان مسایل سیاسی امنیتی اعتقاد دارند که القاعده قصد دارد از طریق ایجاد هرج و مرج و ازهم پاشیدن نظم موجود در پایتخت، زمینه را برای رودرو قرار دادن شیعیان و سنی ها در این کشور آماده کند.

القاعده و داعش در تمام این ماهها تلاش داشته اند صحنه جنگ در سوریه را در عراق شبیه سازی کرده و با ورود به بغداد و حومه آن، دولت را ساقط کنند.

حمله به زندان های ابوغریب و کاظمین در سال 2013 میلادی و نیز یورش به زندان های فلوجه و الرمادی در جریان ناآرامی های اخیر الانبار که دهها تن کشته برجای گذاشت، منجر شد گروهی از خطرناکترین جنایتکاران تروریست آزاد شده و به چرخه عملیات تروریستی در عراق بازگردند که هدف اصلی آن سیطره بر بغداد بوده است.

در کنار تحرکات نظامی برای کشاندن نبردها به داخل شهر بغداد، تحرکات سیاسی نیز در این مدت جریان داشته است.

تحصن هایی که در سال 2013 در استان الانبار سازماندهی شده بود، بیش از یک سال بطول انجامید و دولت عراق از ورود ارتش برای جمع آوری بازی جدیدی که آغاز شده بود، خودداری کرد، حال آنکه بخشی از جریان سیاسی مخالف دولت در ایجاد این نارامی ها نقش داشته و علاوه بر آن از حضور القاعده و داعش در متن این تحصن ها هم اطلاع داشته اند.

دولت نوری المالکی به ماجرای تحصن ها در الانبار در 2013 ، ورود نظامی نکرد، اما از جانب جریان های سیاسی مخالف متهم به سوء استفاده از ناآرامی های الانبار شد. حاصل فشارهای سیاسی از بالا به مالکی برای عدم مداخله نظامی حاصلی جز کشته شدن 10 هزار عراقی در این سال نداشت.

اما هنگامی که دولت تصمیم گرفت، به این فتنه خاتمه دهد، موجی از حملات به دولت شروع شد و همان جریان ها دولت را به سرکوب و نظامی گری و طایفه گری متهم کردند، این درحالی است که تلفات انسانی ناشی از نبردهای یک ماه اخیر درالانبار ، مربوط به مخفی گاههای القاعده بوده و هیچ حمله ای در شهرهای فلوجه و رمادی از سوی ارتش صورت نگرفته است.

اکنون بیش از یک ماه از جمع آوری چادرها و خیمه ها در الانبار می گذرد و برغم خروج ارتش از فلوجه و رمادی، بخش هایی از این مناطق تحت کنترل تروریست هاست و گروههای سیاسی هم هیچ ابتکار عملی ندارند.

در همین مدت ارتباط برخی شخصیت های مخالف دولت با سعودی ها هم فاش شده و اسناد ارائه شده چیزی برای انکار باقی نگذاشته است.

با اینحال، جریان های بین المللی که مشخص نیست از ادامه ناامنی ها در عراق و دست باز گروههای تروریستی چه سودی می برند، باردیگر به صدا در آمده و در جریان سفر اسامه النجیفی رییس پارلمان عراق به آمریکا، به دولت مالکی حمله کردند.

وارونه جلوه دادن حقایق عراق، توسط جریان های مخالف دولت مالکی، از جانب برخی مراکز پژوهشی و سیاسی در آمریکا و نیز حامیان منطقه ای گروههای تروریستی، به گونه ای القا می کند که گویی دولت عراق، دولتی طایفی محور است. این درحالی است که چشم بر عملکرد گروههای تروریستی و حامیان منطقه ای آن بسته اند و نمی خواهند ببینند که این گروهها که اکنون بخاطر جنجال های سیاسی ، اهالی فلوجه و الرمادی را به گروگان خود گرفته اند، در تمام طول سال 2013 به هیچ طایفه ای در عراق رحم نکرده اند.

کارکنان شبکه های تلویزیونی موصل، صلاح الدین و نیز بسیاری از شهروندان اهل سنت عراق، که در طول سال گذشته میلادی کشته شدند، شیعه نبودند؛ کسانی که در حمله به کلیسایی در بغداد به قتل رسیدند هم شیعه نبودند. آنها نه به جرم شیعه بودن، بلکه بخاطر عدم همکاری با القاعده جان باخته اند.

بسیاری از سران عشایر و خانواده هایشان در این سالها مورد حملات بی رحمانه القاعده قرار گرفته و قربانی شده اند، تنها به صرف اینکه با دولت همکاری دارند.

اکنون ، غول تروریسم خاورمیانه، در دستان جادوگرانی قرار گرفته که با آن در کشور عراق جولان می دهند و فعلا ارتش این کشور به تنهایی در حال نبرد با آن است. تروریست ها تلاش دارند بغداد را با تصرف مبادی ورود و خروجی آن به دمشقی دیگر تبدیل کنند، از همین رو نیروهای انتحاری خود را وارد پایتخت کرده و طی دو سه روز گذشته حملاتی را علیه وزارت خانه ها و فرودگاه این شهر سازماندهی کرده اند.

پیش بینی تحرکات دیگری از این دست در روزهای آینده خیلی دشوار نیست. آنها برای زنده ماندن و حفظ فلوجه و رمادی و بخش هایی از الانبار که اکنون به کانون اصلی حضورشان در عراق تبدیل شده، باید وارد بغداد شوند. بنابراین بر فشارهای خود در روزهای آینده خواهند افزود.

حملات دو سه روز گذشته نه برای عراق که برای کل منطقه و حتی جهان زنگ های هشدار را به صدا درآورده است. اگر این غول را مهار نکنیم و به چراغش بازنگردانیم، عراق را به حمام خون تبدیل خواهد کرد و بی شک با جهانی ناامن تر در آینده روبه رو خواهیم بود.

... و مهمتر آنکه آدرس های غلط ندهیم. دولت نوری المالکی با همه انتقادهایی که می توان به آن وارد کرد، اما تاکنون طایفی عمل نکرده و به تنهایی در حال نبرد با این غول است و به کمک نیاز دارد، بویژه آنکه انتخابات بهار آینده را پیش رو دارد؛ انتخاباتی که حاصل خون صدها هزار شهروندی است که از 2003 تاکنون ریخته شده است.

از محمد علی حیدری هایی

خاورم **1770 **1586
کد N93113

وبگردی