آفتاب
استاد دانشگاه صربستان:

ایران را نمی توان در جهان سیاست و اقتصاد منزوی کرد

ایران را نمی توان در جهان سیاست و اقتصاد منزوی کرد

بلگراد - ایرانا - استاد دانشگاه صربستان به پیشرفت ایران در عرصه های مختلف اشاره کرد و گفت: ایران را نمی توان در جهان سیاست و اقتصاد منزوی کرد.

ˈمیلوش ماندیچˈ جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: پس از سیاست های هوشمندانه دولت حسن روحانی که در مذاکرات ژنو موفق به برطرف کردن تردید قدرت های بزرگ در مورد برنامه هسته ای ایران شد، اکنون سرمایه داران و صاحبان صنایع تمامی کشورها تلاش دارند که از این فرصت طلایی بدست آمده برای همکاری های اقتصادی و تجاری حداکثر استفاده را ببرند.

وی اقتصاد را ستون بزرگ در روابط بین دولت ها و نزدیک شدن مردم سراسر جهان دانست و گفت: جمهوری های یوگسلاوی سابق و به خصوص صربستان روابط سنتی و دوستی خوبی با ایران دارند و اکنون فرصتی است که چنین رابطه خوب را با همکاری های گردشگری و اقتصادی تحکیم و گسترش داد.

وی به تحریم های یکجانبه برخی کشورهای غربی علیه ایران در بیش از 30سال گذشته اشاره کرد و تاکید کرد: چنین تحریم هایی قبل از همه به شرکت ها و صنایع کشورهای غربی زیان رساند و عامل بیکاری ؛ کاهش تولیدات و ورشکستگی صنایع مختلف در این کشورها را می توان از جمله در اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران جستجو کرد.

استاد دانشگاه صربستان به علاقمندی شرکت های اروپایی برای ازسرگرفتن همکاری های گذشته و یا شروع همکاری های اقتصادی جدید با ایران یاد کرد و گفت: راه و ساختمان سازی، راه آهن، اتومبیل سازی، کشاورزی، انرژی، پتروشیمی، پزشکی، داروسازی، گوشت و فرآورده های گوشتی از جمله مواردی هستند که می توان با ایران همکاری های بسیار خوبی را برقرار کرد.

وی ایران را کشوری قدرتمند در منطقه و جهان توصیف کرد و گفت: ایران عامل صلح و ثبات در منطقه و جهان است و حضور این کشور در مذاکرات جهت حل و فصل تنش ها و مسایل های منطقه ای اهمیت ویژه ای دارد.

این استاد صرب نیز به سیاست خارجی ایران در ارتقاء همکاری های همه جانیه از جمله اقتصادی با تمامی کشورها که در جهت منافع طرفین باشد، اشاره کرد.

وی افزود: ایران کشوری با فرهنگ غنی است و همیشه در جهت نزدیکی و روابط خوب با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان تلاش داشته و اکنون دولت آقای روحانی در این راستا گام های بسیار بزرگی برداشته است.

اروپا**2061**1392
کد N92800

وبگردی