آفتاب
کارشناس روس:

حوادث اخیر بین آذربایجان و ارمنستان ممکن است به درگیری نظامی منجر شود

حوادث اخیر بین آذربایجان و ارمنستان ممکن است به درگیری نظامی منجر شود

باکو- ایرنا - ˈمیخاییل مییرˈ رییس انستیتوی آسیا و آفریقا دانشگاه دولتی مسکو گفت: حوادث اخیر در خطوط تماس نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نشان دهنده عدم تمایل این دو کشور برای نیل به صلح است که این امر ممکن است به بروز مناقشه نظامی منجر شود.

وی در گفت وگو با خبرگزاری ˈسلام نیوزˈ آذربایجان ضمن بعید دانستن آغاز جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان خاطرنشان کرد که با این حال حوادث اخیر باعث افزایش احتمال مناقشه بین طرفها شده و حاکی از آمادگی جنگی آنهاست.

این تحلیلگر روس افزود: ˈفکر نمی کنم طرفها آماده جنگ و یا مناقشه جدی باشند، ولی درگیری های متقابل تاثیر منفی شدید بر اوضاع گذاشته و باعث دشوار شدن نیل به توافق می گرددˈ.

وی با اشاره به اینکه تلاش میانجیگران برای حل مساله قره باغ و مذاکرات صلح تاکنون نتیجه ای در پی نداشته است، وجود گروه مینسک و عضویت روسیه به عنوان یکی از روسای این گروه را یادآوری و ضرورت افزایش توجه آنها به این موضوع را مورد تاکید قرار داد.

این کارشناس ابراز امیدواری کرد که کشورهای ریاست کننده بر گروه مینسک، حوادث اخیر را زنگ خطری جدی بدانند و فعالیت خود برای استقرار صلح در منطقه را تشدید کنند.

وی با دشوارخواندن اظهارنظر در مورد میزان آمادگی روسیه برای تحرک بخشیدن به میانجیگری خود بین جمهوری اذربایجان و ارمنستان گفت: ˈروسیه در حال حاضر با مسایل بسیار زیادی از جمله در رابطه با اوکراین و مسایل دیگر مواجه است که فرصت پرداختن به همه این مسایل را پیدا نمی کند.

ˈمیخاییل مییرˈ برای حل مناقشه قره باغ نه فقط موافقت روسیه بلکه توافق همه طرفها را الزامی دانست.

براساس اعلام رسانه های جمهوری آذربایجان ، اوضاع در منطقه مورد مناقشه قره باغ از صبح روز 24 ژانویه (چهارم بهمن 1392) در پی تلاش گروهی از نیروهای ارمنی برای نفوذ در مواضع نیروهای آذری متشنج شده و درگیری های شدیدی بین طرفین رخ داده است.

طی این مدت ، گزارش های منتشره از سوی واحد مطبوعات وزارت دفاع جمهوری آذربایجان حاکی از نقض مکرر رژیم آتش بس از سوی نیروهای ارمنستان بود.

در پی متشنج شدن اوضاع در منطقه مورد مناقشه ، هواپیماهای جنگی جمهوری آذربایجان چندین بار بر فراز خطوط مقدم جبهه به پرواز درآمده اند.

خاورم*1206*1392
کد N92549

وبگردی