آفتاب

زنگ هشدار تشعشعات هسته ای در یکی از تاسیسات اتمی انگلیس به صدا درآمد

زنگ هشدار تشعشعات هسته ای در یکی از تاسیسات اتمی انگلیس به صدا درآمد

لندن - ایرنا - زنگ هشدار تشعشعات هسته ای در نخستین ساعات بامداد روز جمعه در یکی از تاسیسات اتمی انگلیس واقع در شمال غرب این کشور به صدا درآمد و بخشی از سایت هسته ای ˈسلافیلدˈ را تعطیل کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع محلی، بخش شمالی تاسیسات فرآوری سلافیلد واقع در منطقه ˈکامبریاˈ صبح امروز به دلیل بالا رفتن سطح تشعشعات رادیو اکتیو بطور موقت تعطیل و تخلیه شد تا کنترل های امنیتی و حفاظتی لازم انجام شود.

مقامات مسئول در سایت سلافیلد پس از انجام کنترل های لازم دقایقی قبل اعلام کردند که هیچ گونه حادثه هسته ای روی نداده و هیچ خطری متوجه کارکنان و مردم محلی نیست.

در عین حال شرکت اداره کننده این تاسیسات صبح امروز به ˈکارکنان غیرضروریˈ اعلام کرد که لازم نیست فعلا در محل کار خود حضور یابند.

تاسیسات هسته ای سلافیلد در دهه 1950 میلادی و برای تولید مواد هسته ای نظامی و از جمله پلوتونیوم برای تسلیحات اتمی انگلیس آغاز به کار کرد و به مدت چندین دهه بزرگترین تولید کننده مواد هسته ای بود و همزمان انبوهی از زباله های خطرناک اتمی را نیز برجای گذاشت. این سایت بعدا به محل نگهداری زباله های اتمی انگلیس تبدیل شد.

دولت انگلیس در سال 2003 میلادی طرح برچیدن این تاسیسات قدیمی را تصویب کرد و مقرر شد یک کنسرسیوم کار پاکسازی این سایت از زباله های اتمی را به انجام برساند.

اما کمیته حساب های عمومی پارلمان انگلیس سال گذشته تاکید کرد که مهلت تعیین شده در قراردادها به سر آمده ولی هنوز این کار به اتمام نرسیده و مشخص نیست چقدر بودجه و زمان برای اتمام کار لازم است.

اروپام**345
کد N92412

وبگردی