آفتاب

ظریف یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کند

ظریف یکشنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی می‌کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ که امروز(۳۱ ژانویه) در مونیخ آلمان آغاز به کار کرد با موضوع ایران سخنرانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نشست که تا 13 بهمن ماه ادامه خواهد داشت، وزیر امور خارجه کشورمان در پنل تخصصی مربوط به ایران که در ساعت 11:45 دقیقه به وقت مونیخ آغاز می شود و تا ساعت 13 ادامه می‌یابد، در جمع مقام‌های بین‌المللی شرکت کننده در آن درباره مواضع کشورمان دررابطه با تحولات منطقه‌ای و بین المللی و همچنین موضوع مربوط به مذاکرات هسته‌ای سخنرانی می کند.

قرار است بیژن زنگنه وزیر نفت و حسین فریدون، دستیار ویژه رئیس‌جمهور، ظریف را در این سفر دو روزه همراهی کنند.

ظریف در حاشیه این نشست دیدارهایی با مقامات شرکت کننده در آن از جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داشت.

قرار است ظریف و اشتون در این دیدار آخرین موضوعات مربوط به آغاز مذاکرات گام نهایی توافقنامه ایران و 1+5 را بررسی کنند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفته بود که ظریف در مونیخ دو سخنرانی خواهد داشت. پس از آن مونیخ را به مقصد شهر برلین ترک می کند و ضمن انجام دیدارهای دوجانبه با مقامات دو سخنرانی نیز در این شهرو در جمع نمایندگان شرکت‌های تجاری و اقتصادی آلمان خواهد داشت.

راه‌حل‌های بحران سوریه، موضوع برنامه هسته‌ای ایران تنش میان ژاپن و چین و امنیت سایبری، از موضوعات اصلی دستور کار پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ است که از امروز (جمعه) آغاز می‌شود.

"مونیخ" کنفرانسی درباره سیاست‌های امنیت جهانی است که هرساله در ماه فوریه در هتل بایریشر هوف در مونیخ آلمان برگزار می‌شود. در کنفرانس مونیخ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفاً ویژهٔ اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است.

در این گردهمایی، سیاست‌مداران متخصص در امور امنیتی (معمولا وزیران خارجه و دفاع)، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی در خصوص مسائل امنیت جهانی می‌پردازند.

هزینه‌های این کنفرانس توسط وزارت دفاع آلمان و کمک‌های مالی صنایع تسلیحاتی تامین می‌شود و امسال نیز حدود 20 رهبر، 50 وزیر امور خارجه و دفاع، دانشمندان و فعالان حقوق بشر از سرتا سر جهان در این کنفرانس، شرکت‌ می‌کنند.

از شرکت‌کنندگان مهم این نشست، می‌توان به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، یوکیا آمانو، مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی، جان کری و چاک هاگل، وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، محمد جواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه ایران و اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره امور سوریه اشاره کرد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر و اورسولا فون در لین، وزرای امور خارجه و دفاع آلمان نیز در این نشست حضور دارند.

اوضاع اوکراین نیز با توجه به حضور لئویند کوژارا، وزیر امور خارجه موقت این کشور در نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت و سران اپوزیسیون اوکراین نیز در این کنفرانس حضور می‌یابند و کوژارا با ویتالی کلیچکو، رهبر حزب اپوزیسیون اودار (مشت) دیدار خواهد کرد.

گزارش شده، یک گفت‌وگوی "تاریخی" در این نشست بین هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و هلموت اشمیت، صدراعظم پیشین آلمان صورت خواهد گرفت.

این دو سیاستمدار در سال 1963 در اولین کنفرانس این نشست شرکت کرده بودند.

از ایران نیز در سال 87 علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران، سال 88 منوچهر متکی، و سال‌های 90 و 91 علی اکبر صالحی وزیران امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده بودند.

کنفرانس امنیتی مونیخ، سال 1962 تشکیل شد.

ولفگانگ ایشینگر رئیس اجلاس امنیتی مونیخ است که دعوتنامه ای برای شرکت ایران در این نشست ارسال کرد.

ایشینگر، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ، از بحران اوکراین، مساله انرژی، امنیت اقلیمی، جاسوسی اینترنتی و تاثیر آن بر رابطه اروپا با آمریکا به عنوان موضوعاتی نام برد که در اجلاس سه روزه مونیخ مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین از برگزاری میزگردی با حضور وزیران امور خارجه ترکیه، قطر و نماینده‌ای از عربستان سعودی با هدف بررسی موضوع از سرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه و همچین آینده قیام‌های کشورهای عربی در دومین روز از برگزاری نشست مونیخ خبر داد.

البته شرکت‌کنندگان موضوع جاسوسی‌های آمریکا از جمله جاسوسی از تلفن‌همراه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را نیز مورد توجه قرار خواهند داد. در این زمینه ایشینگر، مسئول این کنفرانس نیز گفت که ممکن است بسیاری نیز اقدامات ادوارد اسنودن مامور پیشین سازمان سیا را برای طرح در کنفرانس مدنظر داشته باشند.

انتهای‌پیام

کد N92398

وبگردی