آفتاب

آیت‌الله جوادی‌آملی: قم باید محل انتشار علم به کلیه نقاط جهان باشد

آیت‌الله جوادی‌آملی: قم باید محل انتشار علم به کلیه نقاط جهان باشد

یکی از مراجع تقلید گفت: حوزه‌های علمیه باید در هر عصری بزرگان فقهی و دینی را تربیت کنند و از قم باید علم به کلیه نقاط جهان منتشر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، آیت الله جوادی‌آملی در پانزدهمین همایش سال کتاب حوزه «شیطان» را بزرگترین دشمن و خطر برای انسان دانست و افزود: این دشمن بزرگ به هیچ کس و در هیچ زمانی رحم نمی‌کند.

وی تبعیت از یک الگوی اصیل در مواجهه با شیطان را مورد تاکید قرار داد و گفت: این الگوی اصیل همان قرآن کریم است که باید این کتاب را مبنای تالیف آثار گرانقدری قرار دهیم. قرآن کریم کتابی دلپذیر و دل‌انگیزی است که نباید در گوشه‌ای بیفتد و کاری به جهان خارج از خود نداشته باشد، بلکه با این کتاب می‌توان جاهلیت را به تعقل مبدل ساخت.

وی با بیان این‌که «قرآن کریم میزان کل علوم است، گفت: اگر کتابی میزان و ترازو نباشد نمی‌تواند مباحث را مورد ارزیابی قرار دهد، پس به نتیجه‌ای دست پیدا نمی‌کند، از این رو در حوزه‌های علمیه باید قرآن کریم را میزان و ترازوی علوم قرار دهیم و به تالیف آثار با محوریت قرآن کریم بپردازیم.

این استاد برجسته حوزه یادآور شد: حوزویان باید با رویکردی قرآنی و نگاهی جامع به تحولات جهانی به تالیف آثار بپردازند تا بتوانیم علوم اهل بیت(ع) را در دنیا گسترش و علم و دانش جهان را تحت تاثیر قرار دهیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های مهم قرآن کریم اظهار کرد: قرآن کریم دارای ویژگی‌های مهمی است؛ محتوای وزین قرآن هم سخت و هم آسان است، یعنی هم محتوای سنگین و هم محتوای قابل فهم در بردارد.

وی تصریح کرد: حوزویان باید به فن فهرست‌نویسی همت گمارند؛ چراکه این فن می‌تواند بسیاری از تحقیقات دینی و اسلامی را تسهیل نماید، همچون آثار مرحوم شیخ طوسی که به معرفی بیش از 2000 تالیف می‌پردازد و آثارش تا 1400 سال تاریخ مصرف دارد.

جوادی آملی با تاکید بر خلق آثار ماندگار در حوزه‌های علمیه گفت: اگر تنها هدف از بدست گرفتن قلم، خلق آثاری در یک مقطع زمانی خاص باشد موجب اتلاف عمر مولف است پس باید حوزه‌ها در تالیف آثار ماندگار بکوشند.

وی افزود: ایران سرزمین طیب و طاهری است که فقها و عالمان بسیاری در خود دارد و با خون شهیدان و مجاهدت‌های بزرگان تطهیر شده است و در این سرزمین باید آثاری جهانی برپایه همه دوره‌ها خلق شود تا به برکت انقلاب اسلامی از اتلاف عمر جلوگیری گردد.

وی اظهار کرد: بزرگانی همچون امام خمینی(ره) و مرحوم علامه طباطبایی با نگاهی جهانی، تحولات را ارزیابی می کردند و توانستند علوم خود را در سطح جهان بسط و دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهند که باید این امر الگویی در حوزه‌های علمیه باشد.

این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: باید بدانیم تحولات جهان و کشورمان چیست و آنوقت با تلاش در متن جامعه آثار خلق شود. حوزویان هیچ‌گاه خود را فارغ التحصیل ندانند؛ چراکه آن‌زوز، نخستین روز جهل است.

انتهای پیام

کد N92315

وبگردی