آفتاب

آمریکا، سودان جنوبی را به آزادی آخرین بازداشت‌شده‌ها ترغیب کرد

آمریکا، سودان جنوبی را به آزادی آخرین بازداشت‌شده‌ها ترغیب کرد

آمریکا از سودان جنوبی خواست تا چهار نفر باقی مانده از 11 شخصیت‌ سیاسی را که به اتهام تلاش برای اجرای یک کودتا دستگیر کرده بود، آزاد کند. این اقدام احتمالی، نقطه عطفی در مذاکرات برای پایان دادن به هفته‌ها درگیری‌ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این شخصیت‌های برجسته سیاسی، پس از آغاز درگیری‌ها بین نیروهای نظامی در جوبا، پایتخت سودان جنوبی در میانه‌های دسامبر دستگیر شدند.

گروه‌هایی که در جریان این درگیری‌ها با دولت مبارزه کردند، توطئه برای کودتا علیه دولت را تکذیب کرده و خواستار آزادی این شخصیت‌های سیاسی مخالف شده‌اند.

این در حالی است که سودان جنوبی هفت تن از این 11 نفر از جمله وزرای سابق دادگستری و دارایی را روز چهارشنبه آزاد کرده و آنها را به کنیا تحویل داد.

دولت سودان جنوبی اعلام کرده است که همچنان در حال بررسی مدارک علیه چهار نفر باقی مانده است و در صورت بی‌گناهی آنها را آزاد می‌کند.

در همین راستا ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا عنوان کرد: ما آزادی هفت نفر را تمجید کرده و این اقدام را گامی مثبت می‌دانیم و به ترغیب دولت سودان جنوبی برای آزادی چهار نفر باقی مانده، ادامه می‌دهیم.

برنز اما نسبت به درگیری‌های موجود در این کشور با وجود آتش‌بسی که مورد توافق طرفین درگیر قرار گرفته، ابراز نگرانی کرد.

به گفته یک منبع کنیایی، سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی این چهار تن را در بازداشت نگه داشته است تا در مذاکرات با مخالفانش، دست بالاتری داشته باشد. آمریکا یکی از اصلی‌ترین کمک‌کننده‌ها به سودان جنوبی است که به غیر از درآمد نفتی، تقریبا هیچ منبع درآمدزای دیگر ندارد.

انتهای پیام

کد N92254

وبگردی