آفتاب

خاتمی:عزت 35 ساله مردم،مدیون شعار مرگ بر آمریکاست/فرهنگ مقاومت با فرهنگ مذاکره تعارض ندارد

خاتمی:عزت 35 ساله مردم،مدیون شعار مرگ بر آمریکاست/فرهنگ مقاومت با فرهنگ مذاکره تعارض ندارد

خطیب موقت این هفته نماز جمعه تهران گفت: فرهنگ مقاومت در عرصه‌ سیاسی با فرهنگ مذاکره با تعارض نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله سید احمد خاتمی، در خطبه‌های نخست این هفته نماز جمعه تهران با مورد توجه قرار دادن فرهنگ مقاومت گفت: این فرهنگ باید بازار گرمی پیدا کند و باید دانست که این فرهنگ ایستادگی در راه خدا در همه حوزه‌های فردی ،اجتماعی، خانوادگی و سیاسی باید پیاده شود.

وی با تاکید بر این که فرهنگ مقاومت در عرصه‌ سیاسی با فرهنگ مذاکره در تعارض نیست، گفت: اگر مذاکرات سیاسی عزتمندانه باشد خود جلوه‌ای از فرهنگ مقاومت است، بنابراین کسانی فرهنگ مقاومت را در تعارض با فرهنگ مذاکره قرار ندهند. اینها تقویت کننده‌ هم است.

خاتمی گفت: مسئولان مذاکره کننده ما بدانند که هر چه این فرهنگ در کشور بازار گرمتری داشته باشد آنها در مذاکرات مشت پرتری دارند. ضمن این که مقاومت در همه‌ عرصه‌ها وجود دارد مثلا در عرصه‌ نظامی، جنگیدن و در عرصه‌ سیاسی و دیپلماتیک مقابله به مثل است.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: وقتی رئیس جمهور آمریکا هر چه اراجیف دارد علیه ملت ایران می‌گوید و غرور ملی ملت را زیر سوال می‌برد، همچنین وقتی وزیر خارجه‌ آمریکا نیز با غرور ملی ملت ما برخورد می‌کند فرهنگ مقاومت می‌گوید که باید در همان سطح به آنها جواب داده شود.

وی خطاب به مردم گفت: عزت 35 ساله شما مدیون مقاومت و ایستادگی و همین شعار مرگ بر آمریکای شماست. برخی‌ها بی‌حوصلگی می‌کنند و می‌گویند ما با مرگ بر آمریکا گفتن‌مان چه به دست می‌آوریم؟ ما عزت و عظمت به دست می‌آوریم و این همه سربلندی 35 ساله مدیون این مقاومت است.

خاتمی گفت: در حالی که تنها 2 تز لیبرال، دموکراسی غرب و سوسیال دموکراسی شرق برای اداره جهان وجود داشت شما مردم در برابر این تزها و برنامه‌ها مردم سالاری دینی را به عرصه آوردید. دشمنان شما سعی می‌کردند که این تز را شکست دهند و آنقدر با شما درگیر می‌شوند تا شما دست از دینتان بردارید. اگر این کار انجام نشده به این دلیل است که نتوانستند و نخواهند توانست.

وی در ادامه با بیان این که تواصی به قانون‌مداری بسیار سفارش شده است گفت: این موضوع توصیه حق است و همه به خصوص همکاران اداری باید مراقب این موضوع باشند و توصیه به عدالت و ضابطه مداری به جای رابطه مداری را مورد توجه قرار دهند و مثلا وقتی کسی می‌بیند همکارش پول زیر میزی و رشوه می‌گیرد به او بگوید که این پول عاقبت ندارد و این همان توصیه به حق است و در این صورت است که پارتی و رشوه معنا پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان این که پولهایی که در بانکها نیز هست امانت است و باید بر آنها نظارت شود که چگونه خرج می‌شود گفت: سخنگوی قوه قضاییه گفته است که در سال 91، 500 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته‌ایم و این معوقات در سال 1392 صد هزار میلیارد تومان شده است که در این باره باید پرسید که مسئولان اقتصادی کجا نشسته‌اند آنها باید مراقبت و نظارت بیشتری داشته باشند و اصلا چرا ضمانت نامه‌های جدی و قوی نمی‌گیرند.

همچنین گفته شده است که در یکی از استانها در یک بانکی ضمانت‌نامه‌ی هزار میلیارد تومانی گم شده است. این نظارت‌ها کجا رفته است. من همینجا مسئولان بانکها را به پاسداری از پول مردم و نظارت دعوت می‌کنم.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در ادامه گفت: شایسته سالاری در انتصابات نیز مورد توجه قرآن است، و در این راستا وجود ایمان ، تقوا و تعهد و لیاقت و توانمندی مد نظر قرار گرفته است و بر این موضوع سفارش شده که اگر فردی متدین هم هست ولی نمی‌تواند کاری را انجام دهد نباید به او پستی داده شود.

وی افزود: معنای شایسته سالاری این است که به مسئولان گفته شود حزب سالاری و باند سالاری و گروه سالاری و نژاد سالاری و رفیق بازی نه، و فقط و فقط شایسته سالاری باید مورد توجه قرار بگیرد.

خاتمی در ادامه با بیان این که تواصی به مرحمت همواره مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است گفت: مهرورزی در محیط خانه و همچنین مهرورزی مسئولان نظام با مردم باید مد نظر قرار بگیرد و افزود: بحث مهرورزی مسئولین نیز با یکدیگر باید لحاظ شود که البته ما احساس می‌کنیم به قدری این موضوع رعایت می‌شود. ضمن این که اگر مسئولان نقدی به هم دارند نباید این نقدها را رسانه‌ای کنند.

این خبر تکمیل می‌شود.

کد N92248

وبگردی