آفتاب
اختصاصی/ کارشناس لبنانی امور ترکیه

استقبال هوشمندانه تهران از اردوغان / سیاست حکیمانه ایران برای کاهش بحران میان کشورهای اسلامی

استقبال هوشمندانه تهران از اردوغان / سیاست حکیمانه ایران برای کاهش بحران میان کشورهای اسلامی

بیروت – ایرنا - «محمد نورالدین» کارشناس لبنانی امور ترکیه با بیان اینکه « رهبری و دولت ایران سیاست حکیمانه و مدبرانه ای را برای کاهش بحران میان کشورهای اسلامی در پیش گرفته اند»، گفت که سیاست درهای باز ایران، مشکلات فزاینده آنکارا و تحولات و تغییرات شتابان منطقه ای و بین المللی ، « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه را ترغیب و شاید مجبور کرد که به تهران سفر کند.

این استاد دانشگاه لبنان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا و در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث شد تا اردوغان در این شرایط و زمان حساس به تهران سفر کند؟، گفت: معتقدم سفراردوغان به تهران بعد از حدود 2 سال از سفر قبلی وی ، بطور مستقیم با تغییرات و تحولات مهم منطقه ای و بین المللی بوی‍ژه دو رخداد اساسی و جدید مرتبط است که می تواند زمینه ایجاد « نقشه ای جدید در منطقه » را شاید با کمی تاخیر رقم بزنند.

وی، تلاش ها برای حل بحران سوریه بعداز توافق بر سر سلاح های شیمیایی این کشور و توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 را این دو رخداد مهم و جدید دانست و افزود : از این منظر، شاید اردوغان به این نتیجه رسیده است که دیگر نمی تواند سیاست های گذشته خود را ادامه دهد و چاره ای ندارد بجز اینکه در مواضع خود تجدید نظر کند.

نورالدین خاطرنشان کرد: اردوغان با درنظرگرفتن این تحولات و تغییرات غیرقابل انکار و با اعتماد به ایران که همواره نشان داده ، آماده است درهای خود را به روی ترکیه بگشاید، تصمیم به سفر به تهران به عنوان آغازی برای تغییر مواضع خود گرفت.

این کارشناس امور ترکیه تصریح کرد : معتقدم این سفر آغاز یک مسیر مشترک است که با بازنگری در سیاست خارجی ترکیه رقم می خورد و با توجه به روابط مستحکم ، تاریخی و ثابت تهران و آنکارا که از دهه های گذشته برقرار بوده است، ادامه می یابد.



** تحولات سوریه و سفر اردوغان به تهران

استاد دانشگاه لبنان در پاسخ به این سئوال، آیا سفر اردوغان به تهران با تحولات میدانی در سوریه ارتباط دارد؟، اظهارداشت: طبیعی است که تحولات در میدان سوریه ، اردوغان را مجبور کرد که به تهران سفر کند ، ترکیه امکان تاثیر مستقیم خود را در سوریه بوی‍ژه بعداز شروع درگیری ها بین گروه های تکفیری مسلح مانند دولت اسلامی درعراق و شام (داعش ) و جبهه النصره و حتی ارتش به اصطلاح آزاد سوریه از دست داده است.

وی گفت : از سوی دیگر به نظر می رسد که حامیان و پایه گذاران این گروه های تکفیری تروریستی بوی‍ژه ترکیه دیگر قادر به کنترل آنها نیستند و امروز نگران رسیدن موج تندروی به داخل کشورهای خود هستند بنابراین اردوغان چاره ای ندارد و تنها باید با همکاری دیگران بوی‍ژه ایران با این موج تروریستی مقابله کند.



** باید منتظر چرخش سیاست ترکیه در قبال سوریه باشیم

نورالدین افزود : به نظر می رسد از هم اکنون باید منتظر چرخش کامل و جدی مواضع ترکیه در قبال سوریه باشیم اما باید سیاست ها و اقدامات آن را تعقیب کرد و دید آیا در زمانی نزدیک مبادرت به این چرخش می کند و یا نه.

این کارشناس امور ترکیه تاکید کرد: درهر صورت به نظر می رسد بزودی نتایج ملموس سفر اردوغان به تهران را که شاید به تغییر موضع ترکیه در قبال بحران سوریه و حتی شخص بشار اسد رییس جمهوری این کشور منجر شود، خواهیم دید.



** درقبال تغییر مواضع ترکیه باید محتاط بود

استاد دانشگاه لبنان در پاسخ به این پرسش، آیا حمله به مواضع گروه تکفیری داعش شروع چرخش سیاست های ترکیه در قبال سوریه است؟ گفت : نباید دو موضوع را فراموش کنیم اول اینکه ترکیه شدیدترین و تندترین اقدامات را برای سرنگونی نظام سوریه صورت داده و همچنان و تا این لحظه با کسانی که چنین هدفی را دنبال می کنند، شریک و همدست است برغم همه تحولاتی که رخ داده است.

وی با بیان اینکه باید در خصوص تغییر مواضع ترکیه محتاط بود و شتابزده عمل نکرد، افزود: دوم اینکه ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است و از لحاظ سیاسی و نظامی به اردوگاه غرب اعم از اروپا و آمریکا وابسته است بنابراین ترکیه نمی تواند به عنوان مبارزه با تروریسم و یا غیرآن بطور کامل به کشورهایی که مخالف جدی سیاست های غرب در منطقه هستند، نزدیک شود.



** ترکیه عصا را از وسط در دست گرفته است

نورالدین با بیان اینکه « ترکیه تلاش دارد که عصا را از وسط در دست بگیرد» ، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد سیاست خارجی ترکیه در شرایط کنونی ترجیح می دهد همچنان در دایره تجدید نظر بماند، بدون اینکه دولت اردوغان نشان دهد به کدامین سو گرایش دارد و می خواهد حرکت کند.

این کارشناس امور ترکیه تصریح کرد: آیا ترکیه همین وضعیت و سیاست های کنونی را ادامه می دهد و یا اینکه صفحه جدیدی را خواهد گشود و چرخشی کامل در گرایش های خود خواهد کرد و از آنچه در سال های گذشته بوده است، فاصله می گیرد؟ سئوالاتی هستند که هنوز پاسخ قطعی به آنها زود است.

استاد دانشگاه لبنان اظهارداشت: به نظر من سخت است با قاطعیت بگوییم که تصمیم نهایی ترکیه چیست و به کدامین سو خواهد رفت، پس باید منتظر بمانیم و در مراحل آینده شاید هفته ها و ماه های بعد ببینم که کشتی سیاست خارجی ترکیه در کجا لنگر خواهد انداخت.



** سیاست حکیمانه رهبر معظم انقلاب برای مهار بحران ها در جهان اسلام

نورالدین در پاسخ به این پرسش که نظر شما در باره استقبال گرم تهران از نخست وزیر ترکیه و بیانات حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اردوغان چیست ؟، گفت : استقبال دولت ایران از نخست وزیر ترکیه هوشمندانه بود اما مهمتر از همه به نظر می رسد که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کمک به ترکیه برای خروج از بن بست ناشی از شکست سیاست هایش در منطقه بویژه سوریه تاکید دارند.

وی افزود : با وجود اینکه ترکیه با ر‍ژیم صهیونیستی و غرب و ناتو برای ضربه زدن به سوریه همپیمان شد و حتی در تهدید ایران و روسیه با استقرار سپرموشکی مشارکت کرد اما حضرت آیت الله خامنه ای نشان دادند با حکمت و تدبیر و ازجایگاه بلند یک رهبر بزرگ برای جلوگیری از نزاع ها و کاهش و مهار بحران های میان کشورهای جهان اسلام بر مبنای اصل برادری تلاش می کنند.

کارشناس لبنانی امور ترکیه خاطرنشان کرد: شکی نیست که روابط دوجانبه و مستقیم ایران و ترکیه از قرن های قبل تاکنون بسیارخوب و ممتاز بوده و شاهد بحرانی اساسی و مرزی بین دو کشور نبوده ایم و این روابط بسیار قدیمی و استوار درمیان کشورهای خاورمیانه با وجود بحران های زیاد بوی‍ژه بحران اخیر در سوریه و عراق و با دیدارهای بین مقامات دو کشور و توسعه روابط اقتصادی با قوت ادامه یافته است.



** روابط ایران و ترکیه و نقش شورای عالی همکاری

استاد دانشگاه لبنان در پاسخ به این سئوال که ایجاد شورای عالی همکاری بین تهران و آنکارا چه نقشی در توسعه روابط دو جانبه دارد؟، گفت: روابط ایران و ترکیه از این شوراها و ساختار ها سبقت گرفته و بسیار عمیق و همه جانبه است.

وی تصریح کرد: معتقدم ایران و ترکیه نیازی به این شوراها ندارند زیرا روابط دو کشور بالفعل راهبردی ، قوی و مستحکم است ، شاید تشکیل این شورا، کاربردی معنوی داشته باشد اما در مقام عمل فایده زیادی ندارد.

نورالدین اظهارداشت :شاهد شوراهای راهبردی عالی بین ترکیه و برخی کشورهای عربی مثل سوریه وعراق در گذشته بوده ایم و تشکیل آنها عموما همزمان با افزایش تنش ها و آشوب ها در برخی کشورها بود و دیدیم که این شوراها هیچ کاری نکردند و گویی اصلا وجود ندارند.

کارشناس لبنانی امور ترکیه خاطرنشان کرد: حتی شاهد تشکیل این شوارهای بی اثر میان برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده و دیده ایم که چگونه روابط آنها از هم پاشیده است.

خاورم ** 2085** 1324
کد N92180

وبگردی