آفتاب
یک متخصص پزشکی هسته‌ای:

افرادی که ید رادیو اکتیو دریافت کرده‌اند تا دو هفته نکات لازم را رعایت کنند

افرادی که ید رادیو اکتیو دریافت کرده‌اند تا دو هفته نکات لازم را رعایت کنند

یک متخصص پزشکی هسته‌ای با اشاره به اینکه ید رادیواکتیو برای منهدم کردن و از بین بردن سلول‌های سرطانی تیروییدی تجویز می‌شود، گفت: افرادی که ید رادیو اکتیو دریافت کرده‌اند باید به مدت دو هفته نکات بهداشتی را رعایت کنند.

دکتر سعید زنگنه در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه ید رادیواکتیو برای منهدم کردن و از بین بردن سلول‌های سرطانی تیروییدی به کار می‌رود، گفت: این نوع درمان برای بیماران با سنین بالا و در سنی که بیمار تمایلی به بچه دار شدن ندارد تجویز می‌شود.

وی ادامه داد: افراد بعد از دریافت رادیواکتیو تا مدت دو هفته پس از ترخیص در فاصله یک تا دو متری از اطرفیان خود دور باشند و از روبوسی کردن با افراد و در آغوش کشیدن کودکان و نزدیک شدن به زنان باردار خودداری کنند.

این متخصص پزشکی هسته ای افزود: این افراد باید ظرف غذای خود را از بقیه جدا کرده و به مقدار زیادی مایعات مصرف کرده و روزانه استحمام کنند.

زنگنه همچنین با بیان این مطلب که این افراد پس از اجابت مزاج، برای پاک شدن آلودگی‌های هسته‌ای حتما از سیفون استفاده کنند، تاکید کرد: پس از پایان دو هفته از زمان ترخیص، بدن این افراد عاری از مواد رادیو اکتیو است و می‌توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر اینکه زنان جوانی که ید رادیو اکتیو دریافت کرده‌اند بیش از سایرین در معرض خطر نازایی قرار دارند، اظهار کرد: این افراد اگر به مقدار کم ید رادیو اکتیو دریافت کرده‌اند، باید شش ماه پس از درمان از بارداری خودداری کنند و زنانی که ید رادیواکتیو به میزان زیاد و برای چندین نوبت دریافت کرده‌اند توصیه می شود که از بارداری صرف نظر کنند.

انتهای پیام

کد N91873

وبگردی