آفتاب

خانه تکانی پلیس ترکیه در شهرهای ازمیر و غازی انتپ

خانه تکانی پلیس ترکیه در شهرهای ازمیر و غازی انتپ

آنکارا - ایرنا - خانه تکانی و تصفیه نیروهای شهربانی ترکیه در پی بروز تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی به شهرهای ˈازمیرˈ و ˈغازی انتپˈ رسید.

به گزارش پنجشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری ترکیه ، 274 افسر پلیس در شهر ازمیر - سومین شهر بزرگ ترکیه - و 27 نفر از نیروهای شهربانی شهر ˈغازی انتپˈ امروز از کار برکنار و یا به بخش های دیگر منتقل شدند.

به نوشته این منابع خبری ، از آغاز عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشا در 26آذرماه توسط پلیس و دادستانی استانبول که منجر به دستگیری شماری از منتسبان به دولت ترکیه ، دو نفر از فرزندان کابینه سابق و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام اخذ رشوه و فساد مالی شد، تاکنون 900 نفر از نیروهای انتظامی سه شهر بزرگ استانبول ، آنکارا و ازمیر از کار برکنار و یا به شعب دیگر منتقل شده اند.

براین اساس و در ادامه تصفیه و خانه تکانی گسترده در شهربانی ترکیه تاکنون بیش از دو هزار نفر از نیروهای پلیس در شهرهای مختلف این کشور از کار برکنار شده اند.

پس از شروع عملیات مبارزه با فساد مالی و ارتشا در 17 دسامبر (26 اذر) که با واکنش تند دولت ˈرجب طیب اردوغانˈ رو به رو شد تصفیه های گسترده ای در شهربانی، قوه قضاییه، سازمان رادیو و تلویزیون دولتی، وزارت اقتصاد و وزارت کشور و آموزش ملی این کشور انجام شده است.

مقامات دولتی ترکیه این عملیات را به جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ منتسب کردند.

جماعت نور هواداران بسیاری در بین نیروهای پلیس و قوه قضاییه این کشور دارد.

خاورم ** 230**1392
کد N91422

وبگردی